Inspectie ziet reden genoeg voor onderzoek Inholland
27-04-2005 * Naar aanleiding van Kamervragen van de SP stelt de
Onderwijsinspectie een vervolgonderzoek in naar hogeschool Inholland.
De inspectie signaleert dat de opleidingen inhoudelijk vaker een
onvoldoende scoren dan andere hbo-opleidingen. Het jaarverslag lijkt
de zaken mooier voor te stellen, dan gerechtvaardigd lijkt op basis
van de klachten van studenten en onafhankelijke onderzoekers.
De onderwijsinspectie geeft aan dat de formele klachten van studenten
bij de inspectie een te smalle basis vormen om conclusies te trekken
over de kwaliteit van het onderwijs. Het vervolgonderzoek is nodig om
een volledig beeld te kunnen geven van de hoeveelheid klachten die er
daadwerkelijk zijn, en tegen welke problemen studenten aanlopen bij
Inholland. De inspectie krijgt in ieder geval meer klachten over
Inholland dan over andere hbo-instellingen.
Inholland blijkt slechter te scoren dan andere instellingen als het
gaat om studiebegeleiding, samenhang in het onderwijsaanbod en de
aansluiting op de vooropleiding. Veel slechter dan andere hbo's scoren
de opleidingen van Inholland op het punt van wetenschappelijke
oriëntatie. Er zijn ook punten waarop de instelling beter scoort.
Namelijk: toetsen en zelfevaluatie.
Fenna Vergeer Onderwijswoordvoerder Fenna Vergeer van de SP:
"Opvallend vind ik dat met name de inhoudelijke aspecten slechter
scoren bij Inholland. Dit bevestigt de signalen die ik al twee jaar
van docenten en studenten krijg."
Aanleiding voor de vragen en het onderzoek van het ministerie was de
bezorgdheid van de SP over de toenemende concurrentie en
schaalvergroting in het hoger onderwijs. Die leiden tot een
verschuiving van middelen van het onderwijs naar de ondersteunende
diensten. Een verschuiving die ten koste dreigt gaan van het aantal
docenten en het opleidingsniveau.
Vergeer: "Het is van groot belang dat er eenduidige criteria komen om
te bepalen wat uitgaven aan onderwijs zijn en wat uitgaven aan
ondersteunende diensten zijn. Op dat moment kunnen we beter
vergelijken en beter inhoudelijk discussiëren over wat goed onderwijs
is."
Socialistische Partij