Socialistische Partij

Inspectie ziet reden genoeg voor onderzoek Inholland

27-04-2005 * Naar aanleiding van Kamervragen van de SP stelt de Onderwijsinspectie een vervolgonderzoek in naar hogeschool Inholland. De inspectie signaleert dat de opleidingen inhoudelijk vaker een onvoldoende scoren dan andere hbo-opleidingen. Het jaarverslag lijkt de zaken mooier voor te stellen, dan gerechtvaardigd lijkt op basis van de klachten van studenten en onafhankelijke onderzoekers.

De onderwijsinspectie geeft aan dat de formele klachten van studenten bij de inspectie een te smalle basis vormen om conclusies te trekken over de kwaliteit van het onderwijs. Het vervolgonderzoek is nodig om een volledig beeld te kunnen geven van de hoeveelheid klachten die er daadwerkelijk zijn, en tegen welke problemen studenten aanlopen bij Inholland. De inspectie krijgt in ieder geval meer klachten over Inholland dan over andere hbo-instellingen.

Inholland blijkt slechter te scoren dan andere instellingen als het gaat om studiebegeleiding, samenhang in het onderwijsaanbod en de aansluiting op de vooropleiding. Veel slechter dan andere hbo's scoren de opleidingen van Inholland op het punt van wetenschappelijke oriëntatie. Er zijn ook punten waarop de instelling beter scoort. Namelijk: toetsen en zelfevaluatie.

Fenna Vergeer Onderwijswoordvoerder Fenna Vergeer van de SP: "Opvallend vind ik dat met name de inhoudelijke aspecten slechter scoren bij Inholland. Dit bevestigt de signalen die ik al twee jaar van docenten en studenten krijg."

Aanleiding voor de vragen en het onderzoek van het ministerie was de bezorgdheid van de SP over de toenemende concurrentie en schaalvergroting in het hoger onderwijs. Die leiden tot een verschuiving van middelen van het onderwijs naar de ondersteunende diensten. Een verschuiving die ten koste dreigt gaan van het aantal docenten en het opleidingsniveau.

Vergeer: "Het is van groot belang dat er eenduidige criteria komen om te bepalen wat uitgaven aan onderwijs zijn en wat uitgaven aan ondersteunende diensten zijn. Op dat moment kunnen we beter vergelijken en beter inhoudelijk discussiëren over wat goed onderwijs is."