Contactpersoon
-
Datum
27 april 2005
Ons kenmerk
RWS/SDG 2005/1460/8520
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040511630
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u mijn antwoorden op de onderstaande vragen:
Vragen van de leden Van Hijum en Snijder-Hazelhoff aan de minister van
Verkeer en
Waterstaat over bemensing van de vuurtoren op Terschelling.
1. Is het waar dat Rijkswaterstaat heeft besloten om de vuurtorenwachters
van de
Brandaris op Terschelling vanaf medio volgend jaar te huisvesten in de
Zeevaartschool?
1. Ja.
1. Is het gevolg van dit besluit dat de Brandaris vanaf dat moment onbemand
is en er uitsluitend via infrarood-camera's toezicht plaatsvindt?
1. De Brandaris zal ten gevolge van het besluit onbemand zijn maar de
verkeersdienst-taken zoals die nu worden verricht met behulp van radar-
en radiocommunicatiemiddelen worden onverkort voortgezet vanuit een
moderne centrale, gehuisvest in de Zeevaartschool. Het wegvallen van de
directe visuele waarneming zal worden opgevangen door middel van
(infrarood)-camera's.
1. Hoe verhoudt dit besluit zich tot de afspraak dat er gestart zou worden
met een proef met camera's op de vuurtorens, die binnen enkele jaren
geëvalueerd zou worden?
1. Dit besluit, conform mijn antwoord aan uw Kamer, Kamerstuk 26 563, nr.
5, is een uitvloeisel van de uitgesproken en overeengekomen intenties met
de eilandbestuurders over de zeeverkeersposten Waddenzee en betreft een
verdere uitwerking hiervan.
Het besluit heeft betrekking op de locatie van de Centrale Verkeerspost
Waddenzee, Brandaris of Zeevaartschool. Uit nader onderzoek is komen vast
te staan dat de huidige verkeersdienstruimte op de Brandaris, rekening
houdend met ARBO-voorschriften, vluchtwegen en aanzienlijke bouwkundige
ingrepen, niet geschikt is om voldoende werkplekken te huisvesten. Het
gaat hierbij om werkplekken voor de uitvoering van taken op het gebied
van de centrale afhandeling van het scheepvaartverkeer, inclusief de
uitbreiding van het huidige radardekkingsgebied bij Harlingen en de
camera-observaties van alle vuurtorens; de navigatie-ondersteunende
dienstverlening, waaronder het loodsen op afstand en het toezicht in het
kader van de verkeers- en externe veiligheid op zowel de Waddenzee als de
Noordzee op de in toenemende mate met transponders uitgeruste schepen.
De Zeevaartschool beschikt over voldoende ruimte, technische
infrastructuur en maritieme faciliteiten die het mogelijk maken een
toegevoegde waarde te leveren aan de veiligheid van het
scheepvaartverkeer in relatie tot de gewenste bescherming van het
kwetsbare waddengebied.
Met het ingebruiknemen van het nieuwe centrum kan tevens de toegezegde
proef starten om een vergelijking te maken tussen de directe visuele
waarneming op de vuurtoren op Schiermonnikoog en de visuele waarneming
met behulp van (infra-
rood-)camera's op de vuurtoren te Schiermonnikoog en weergaveschermen in
het Verkeerscentrum bij de Zeevaartschool op Terschelling. Gedurende
circa een jaar zal de waarneming op beide wijzen plaats vinden, waarna
een objectieve evaluatie kan plaats vinden. Tot dan zal de huidige
apparatuur op de Brandaris intact blijven.
1. Waarom loopt Rijkswaterstaat vooruit op de uitkomsten van de evaluatie
van deze proef? Op grond waarvan bent u van mening dat de veiligheid
volledig gewaarborgd is als het menselijk toezicht wordt vervangen door
camera's?
1. Zoals ik in het antwoord op vraag 3 heb aangegeven kan de proef pas
starten als het nieuwe centrum gereed is. Behalve op de vuurtoren te
Schiermonnikoog zullen ook op de torens op Texel, Ameland en op de
Brandaris camera's geplaatst worden. Texel en Ameland zijn niet meer
bemenst; de plaatsing van een camera daar leidt tot een vergroting van de
zichtmogelijkheden.
Het verlaten van de Brandaris voordat er geëvalueerd is acht ik een
aanvaardbaar
risico; het gelijktijdig bemensen van de Brandaris en het verkeerscentrum
leidt tot dubbele bemensing en acht ik niet verantwoord. Ik merk
tenslotte op dat bij beide werkwijzen sprake is van visuele waarneming:
in de huidige situatie met hulp van een verrekijker en in de nieuwe
situatie met hulp van een geavanceerde camera en beeldpresentatie.
1. Bent u bereid om de bemensing van de vuurtorens op zowel Terschelling
als
Schiermonnikoog minimaal te handhaven in afwachting van de uitkomsten van
de evaluatie van het cameratoezicht?
1. Zie het antwoord op vraag 4.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
-----------------------
Leeuwarder Courant, 19 maart 2005
Kamerstuk 26 563, nr. 5, Beheersvisie Noordzee
Ministerie van Verkeer en Waterstaat