KPMG


Bedrijven profiteren onvoldoende van nieuwe IT-toepassingen

27 april 2005

Nederlandse bedrijven worden steeds terughoudender bij het inschakelen van IT-dienstverleners en profiteren hierdoor onvoldoende van de nieuwe mogelijkheden die de informatietechnologie hen biedt.

Door het ontbreken van de noodzakelijke professionaliteit bij IT-dienstverleners is een ernstige vertrouwensbreuk ontstaan tussen de dienstverleners en hun afnemers. De bedrijven vinden dat de dienstverleners zich veel meer moeten specialiseren, zich beter moeten verplaatsen in de behoeften van hun opdrachtgevers en zich veel meer moeten profileren met marktgerichte en betrouwbare IT-oplossingen. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder IT-dienstverleners en hun klanten.

Veel bedrijven vinden dat dienstverleners een veel te rooskleurig beeld van zichzelf schetsen en te weinig toegevoegde waarde leveren. Als gevolg hiervan zijn de ondernemingen vooral gaan sturen op harde, meetbare cijfers, zoals kosten en performance. De gebrekkige samenwerking betekent een gevaar voor het innovatieve karakter van onze economie, constateert Theo Huibers van KPMG. IT-dienstverleners vervullen een cruciale rol in het verbeteren van de toegevoegde waarde van organisaties. Zij vormen de toegangspoort tot nieuw technologische toepassingen, die de bedrijven in staat stellen hun efficiency te verbeteren en nieuwe producten en diensten te ontwikkelen.

De meeste bedrijven besteden op dit moment met name ad-hoc oplossingen uit, maar doen ze het serieuze werk liever zelf, weet Huibers. Wel is uitbesteden regelmatig aan de orde als problemen moeten worden opgelost waarbij de organisatiecultuur een rol speelt. Een externe leverancier wordt immers niet geremd door de eigen bedrijfscultuur. De toegevoegde waarde van IT-dienstverleners ligt echter niet bij de gewone IT-processen die zij door hun focus en schaalgrootte efficiënter kunnen uitvoeren, maar veel meer bij de secundaire en primaire processen. Hiervoor is echter wel het vertrouwen van de afnemer noodzakelijk.

Hoewel de hausse rondom ERP en CRM langzaam op zijn return is en de markt voor nieuwe implementaties lijkt op te drogen, is volgens Huibers niets minder waar. Huibers: Concurrentiekracht op tal van markten blijft afhankelijk van technologische innovatie. Nu de backoffices grotendeels geautomatiseerd zijn, lijken de frontoffices aan de beurt. Afhankelijk van de conjunctuur ontstaat een nieuwe markt voor de implementatie van nieuwe frontoffice systemen, waarbij zij in veel gevallen gebruik zullen maken van het mobiele kanaal. Toch is volgens Huibers een verdere professionalisering van de IT-dienstverleners noodzakelijk. Huibers: De afnemers zijn door de jaren heen veel verstandiger en mondiger geworden. Tegenvallers in performance, doorlooptijden en kosten worden niet meer geaccepteerd. Bedrijven willen in alle opzichten weten waar ze aan toe zijn en eisen een gegarandeerd kwaliteitsniveau.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039.

Aan dit bericht ligt het boek "Nieuwe ronde, nieuwe kansen" ten grondslag. Klik hier om dit boek te bestellen.

© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.