KPMG
Bedrijven profiteren onvoldoende van nieuwe IT-toepassingen
27 april 2005
Nederlandse bedrijven worden steeds terughoudender bij het inschakelen
van IT-dienstverleners en profiteren hierdoor onvoldoende van de
nieuwe mogelijkheden die de informatietechnologie hen biedt.
Door het ontbreken van de noodzakelijke professionaliteit bij
IT-dienstverleners is een ernstige vertrouwensbreuk ontstaan tussen de
dienstverleners en hun afnemers. De bedrijven vinden dat de
dienstverleners zich veel meer moeten specialiseren, zich beter moeten
verplaatsen in de behoeften van hun opdrachtgevers en zich veel meer
moeten profileren met marktgerichte en betrouwbare IT-oplossingen. Dit
blijkt uit onderzoek van KPMG onder IT-dienstverleners en hun klanten.
Veel bedrijven vinden dat dienstverleners een veel te rooskleurig
beeld van zichzelf schetsen en te weinig toegevoegde waarde leveren.
Als gevolg hiervan zijn de ondernemingen vooral gaan sturen op harde,
meetbare cijfers, zoals kosten en performance. De gebrekkige
samenwerking betekent een gevaar voor het innovatieve karakter van
onze economie, constateert Theo Huibers van KPMG. IT-dienstverleners
vervullen een cruciale rol in het verbeteren van de toegevoegde waarde
van organisaties. Zij vormen de toegangspoort tot nieuw technologische
toepassingen, die de bedrijven in staat stellen hun efficiency te
verbeteren en nieuwe producten en diensten te ontwikkelen.
De meeste bedrijven besteden op dit moment met name ad-hoc oplossingen
uit, maar doen ze het serieuze werk liever zelf, weet Huibers. Wel is
uitbesteden regelmatig aan de orde als problemen moeten worden
opgelost waarbij de organisatiecultuur een rol speelt. Een externe
leverancier wordt immers niet geremd door de eigen bedrijfscultuur. De
toegevoegde waarde van IT-dienstverleners ligt echter niet bij de
gewone IT-processen die zij door hun focus en schaalgrootte
efficiënter kunnen uitvoeren, maar veel meer bij de secundaire en
primaire processen. Hiervoor is echter wel het vertrouwen van de
afnemer noodzakelijk.
Hoewel de hausse rondom ERP en CRM langzaam op zijn return is en de
markt voor nieuwe implementaties lijkt op te drogen, is volgens
Huibers niets minder waar. Huibers: Concurrentiekracht op tal van
markten blijft afhankelijk van technologische innovatie. Nu de
backoffices grotendeels geautomatiseerd zijn, lijken de frontoffices
aan de beurt. Afhankelijk van de conjunctuur ontstaat een nieuwe markt
voor de implementatie van nieuwe frontoffice systemen, waarbij zij in
veel gevallen gebruik zullen maken van het mobiele kanaal. Toch is
volgens Huibers een verdere professionalisering van de
IT-dienstverleners noodzakelijk. Huibers: De afnemers zijn door de
jaren heen veel verstandiger en mondiger geworden. Tegenvallers in
performance, doorlooptijden en kosten worden niet meer geaccepteerd.
Bedrijven willen in alle opzichten weten waar ze aan toe zijn en eisen
een gegarandeerd kwaliteitsniveau.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039.
Aan dit bericht ligt het boek "Nieuwe ronde, nieuwe kansen" ten
grondslag. Klik hier om dit boek te bestellen.
© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.