Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA 's-GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl

Contactpersoon Uw Brief van 5 april 2005 Doorkiesnummer
E-mail Ons kenmerk AM/SAM/05/25542 Datum 27 april 2005 Onderwerp Vragen van de Leden Veenendaal en Hirsi Ali over
diversiteit, nr. 2040511950

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Leden Veenendaal en Hirsi Ali (VVD) over diversiteit.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)

Bijlage: Vragen en antwoorden


2040511950

Vragen van de leden Veenendaal en Hirsi Ali (beiden VVD) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over diversiteit. (Ingezonden 4 april 2005)

Vraag 1.
Hebt u kennisgenomen van het verhuisbericht van Opportunity in Bedrijf, Opportunity Advies en het Landelijk Netwerk Diversiteitsmanagement (Div)?

Antwoord 1.
Ja.

Vraag 2.
Kunt u naar aanleiding van dit verhuisbericht en in het licht van eerdere Kamervragen 1) over de marktverstorende en concurrentievervalsende opzet van Div (omdat Div is ondergebracht bij stichting Opportunity in Bedrijf dat direct gelieerd is aan het commerciële Opportunity Advies) aangeven welke afspraken zijn gemaakt over de inzet van subsidiegelden voor PR- uitingen van Div in samenhang met de commerciële tak van dit bureau?

Antwoord 2.
Ik verstrek subsidie aan Opportunity in Bedrijf voor de uitvoering van het project Div, niet voor gezamenlijke externe profilering met Opportunity Advies. Zoals ik in antwoord op eerdere kamervragen heb gemeld is de keuze om het project Div uit te voeren destijds uiteindelijk gevallen op Opportunity in Bedrijf als meest geschikt, na een voorselectie van 6 bureaus door een onafhankelijk extern bureau.
Het was toen bekend dat Opportunity in Bedrijf gelieerd is aan het commerciële Opportunity Advies. Een commercieel bureau had de opdracht ook kunnen krijgen en dan zou er ook sprake zijn geweest van subsidie aan een bureau dat daarnaast commerciële activiteiten uitvoert.

Vraag 3.
Wat is uw mening over de gezamenlijke externe profilering van Opportunity in Bedrijf, Opportunity Advies en Div?

Antwoord 3.
Gezamenlijke profilering van Div en Opportunity in Bedrijf acht ik niet onlogisch omdat Div immers een project is van Opportunity in Bedrijf. Ik vind de gezamenlijke externe profilering van Div met het commerciële Opportunity Advies door middel van het gezamenlijke verhuisbericht echter ongelukkig.

Vraag 4.
Wat is daarover de mening van andere commerciële adviesbureaus op dit werkterrein?

Antwoord 4.
Negen bekende commerciële bureau's op het terrein van diversiteitsbeleid hebben gehoor gegeven aan een uitnodiging van Div om gezamenlijk te bezien hoe Div zijn opdracht en taken het beste kan uitvoeren, zonder daarbij zelf commerciële activiteiten te ontwikkelen.
---

Div werkt aan een protocol over de relatie tussen Div en de commerciële bureaus waarin wordt neergelegd op welke wijze Div diversiteitsbeleid promoot en hoe zij adviesvragen doorverwijst naar de commerciële bureaus.
Voorts heeft Div medio maart jl. gezamenlijk met de bestaande expert- en kenniscentra overlegd hoe kan worden samengewerkt en hoe Div kan doorverwijzen. Er zijn afspraken gemaakt over het wederzijds "linken" van websites, het wederzijds bijdragen aan publiciteit en over informatie-uitwisseling.

Vraag 5.
Mag Opportunity Advies trends en potentiële klanten, die adviesbureaus door kennisontwikkeling en netwerkopbouw op het spoor komen, commercieel benaderen?

Antwoord 5.
Indien met de vraag wordt bedoeld of Opportunity Advies potentiële klanten die als gevolg van activiteiten van Div traceerbaar zijn, mag benaderen, dan is daar mijns inziens geen bezwaar tegen in zoverre andere bureaus gelijke toegang hebben tot de adviesvragen die voortvloeien uit de activiteiten van Div.

Vraag 6.
Worden vragen van potentiële klanten openbaar bekendgemaakt en/of aanbesteed? Zo ja, op welke wijze?

Antwoord 6.
Dit zal worden geregeld via het in antwoord 4 genoemde protocol. Zodra het protocol beschikbaar is, zal ik u hierover informeren.

Vraag 7.
Hoe wordt transparantie in de contacten van Div met potentiële klanten gegarandeerd?

Antwoord 7.
Zie de antwoorden op de vragen 4 en 6.


1) Aanhangsel-Handelingen nr. 140, vergaderjaar 2004-2005


---