Gemeente Gouda


veel bereikt en een positief financieel resultaat in 2004 (25/04/05)

Het kalenderjaar 2004 is voor het gemeentelijk beleid een goed oogstjaar. De realisatie van producten nam toe van 43% in 2003 tot 72% in 2004. Nog veel belangrijker is echter de bijdrage die die producten, in kwalitatieve zin, bijdragen aan de ontwikkeling van Gouda. Zowel op sociaal gebied als op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling en economische ontwikkeling is aanzienlijke vooruitgang geboekt.

Daar komt bij dat ook het financiële plaatje voor 2004 er goed uitziet: de gemeente houdt circa 11.200.000 over na afsluiting van de financiële huishouding.

Op korte termijn moet echter wel worden gezocht naar oplossingen voor een aantal structurele tegenvallers die het meerjarenperspectief voor de jaren 2005 en verder beïnvloeden.

Wat de precieze consequenties hiervan zijn en hoe het college dit gaat oplossen, wordt in de Voorjaarsnota 2006 opgenomen. Deze wordt in juni voorgelegd aan de gemeenteraad. De jaarreke-ning en het jaarverslag, samen de jaarstukken 2004, heeft het college nu vastgesteld. Ze worden op 23 mei ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

stap voorwaarts

In het jaarverslag is te lezen dat er in 2004 een belangrijke stap voorwaarts is gezet op een aantal beleidsterreinen. De uitvoering van het veiligheidsbeleid begint duidelijke resultaten op te leveren. Markante voorbeelden zijn de daling van het aantal auto-inbraken ten opzichte van 2003, het aantal woninginbraken en in het bijzonder het aantal meldingen van jongerenoverlast. Ook de voortgang op het terrein van de wijkontwikkeling, het realiseren van een opvangvoorziening aan de Livingstonelaan en het sluiten van het Pact van Savelberg zijn resultaten van 2004. Verder is het afgelopen jaar 50% van de loketfuncties ondergebracht in de stadswinkel.

Het bouwen aan (de toekomst van) de stad heeft in 2004 geleid tot een aantal stappen voorwaarts. Voorbeelden hiervan zijn de ministeriële goedkeuring van de bouw van Westergouwe, het gereedkomen van de visie voor de Zuidplaspolder en de ontwikkeling van een grondbank voor hetzelfde gebied. Ook voor de transformatie van de Goudse Poort en de ontwikkeling van de Spoorzone werden mijlpalen geslagen. Het positieve rapport over de bestuurskracht van Gouda leidde tot een duidelijke bevestiging van de rol van Gouda als centrumstad in de regio.

Het is een greep uit de vele producten die in 2004 werden gerealiseerd. Gelijktijdig met deze productontwikkeling is belangrijke voortgang geboekt op het terrein van OptimaForma. Eind 2004 zijn 46 van de 52 veranderingstrajecten gestart (de laatste zes volgen vóór 1 juli 2005) en heeft de raad een aantal belangrijke verzelfstandigingsbesluiten genomen; het betreft de openbare bibliotheken, het bureau leerlingzaken, het schoolbestuur van het openbaar onderwijs en de musea.

verbetering realisatie productie

Naast de inhoudelijke belangrijke ontwikkelingen kan worden vastgesteld dat de realisatie van de beleidsvoornemens, gemeten in het leveren van de begrote productie, aanzienlijk is verbeterd. Het blijkt dat van de productie die in de productenraming opgenomen is, in totaal 72% gerealiseerd is. Dit is ten opzichte van vorig jaar (43%) een grote verbetering. Daarbij moet nog eens in het oog worden gehouden dat gelijktijdig een complex en tijdrovend reorganisatieproces wordt gerealiseerd: OptimaForma. Terwijl de winkel open bleef is de productie toegenomen!

financieel resultaat

Het resultaat over 2004 is opgebouwd uit eenmalige voordelen en structurele nadelen. De belangrijkste veroorzaker van het aanzienlijke eenmalige positieve resultaat is de grondexploitatie van Middenwillens. Tot en met 2003 werd verwacht dat hierop een negatief resultaat van circa 9.700.000 behaald zou worden. Hiervoor is toentertijd geld apart gezet. Nu de locatie Middenwillens wordt gebruikt voor woningbouw in plaats van voor bedrijventerreinen wordt een voordeel verwacht en is het niet meer nodig deze middelen apart te zetten. Daarentegen heeft herberekening van het verwachte resultaat op de exploitaties de Drie Nootenbomen en het Bolwerk geleid tot een nadeel van 1.400.000.

Daarnaast zijn twee belangrijke incidentele voordelen behaald door het vrijvallen van voorzieningen. Voor kinderopvang waren middelen van het Rijk apart gezet om besteed te gaan worden. In 2004 heeft hierop een voorlopige bepaling van de hoogte van de afrekening plaatsgevonden waarbij het Rijk de niet bestede middelen zal terugvorderen. Het bedrag dat na terugvordering van het Rijk overbleef, te weten
1.500.000 is verwerkt in het financieel resultaat over 2004. Ook is 4.200.000 toegevoegd aan het resultaat omdat gebleken is dat de nog te ontvangen middelen van het Rijk voor woninggebonden subsidies voldoende zijn om aan de verplichtingen van de gemeente te voldoen. De middelen die hiervoor zijn gereserveerd, hoeven niet meer ingezet te worden. Ze kunnen dus toegevoegd worden aan het resultaat.

meerjarenperspectief

Het geld dat de gemeente overhoudt aan 2004 is echter eenmalig. Verschillende structurele nadelen zorgen ervoor dat het financieel perspectief voor de komende jaren tot nadenken stemt. Het college is zich bewust van de noodzaak van een aantal adequate (structurele) maatregelen. Voorstellen hiervoor worden voorbereid. Verwerking van het tekort vindt incidenteel plaats in de tweede begrotingswijziging 2005. In de Voorjaarsnota 2006-2009 vindt beschouwing plaats van de structurele gevolgen.

begrotingswijziging

In de (tweede) begrotingswijziging van 2005, die afzonderlijk aan de gemeenteraad wordt aangeboden, doet het college voorstellen die voor 2005 een oplossing bieden voor de structurele gevolgen van de Jaarstukken 2004. Hiermee moet de bereikbaarheid en ontsluiting van Gouda verbeterd worden en wordt extra budget vrijgemaakt voor de aanleg van de Zuidwestelijke Randweg (ZWR) en de Rijn Gouwe Lijn (RGL). Daarnaast wordt hiermee mede een mottenproblematiek in het museumgoudA aangepakt.

structureel tekort
Een aanzienlijk deel van een dreigend structureel negatief begrotingssaldo van 5.300.000 is toe te schrijven aan nadelen op gemeentelijke financiering (externe rentebaten en -lasten en interne financiering) en het BTW-compensatiefonds. Dit loopt op tot een bedrag van circa 4.000.000.

technisch begrotingsprobleem

Het nadeel op de gemeentelijke financiering wordt ten dele veroorzaakt door een technisch begrotingsprobleem, namelijk de omzetting van obligaties mèt rente in obligaties zonder rente. De waarde van de nieuwe obligaties wordt uitgedrukt in de koers, die gerealiseerd wordt bij verkoop van de obligaties. Deze mag niet geboekt worden in de jaarrekening terwijl dit voorheen bij de rente wel mogelijk was. De voordelen uit deze omzetting kunnen dus pas later in de tijd worden gerealiseerd.

BTW-compensatie

Alle gemeenten in Nederland kunnen sinds 1 januari 2003 de BTW op extern ingekochte goederen of diensten declareren. Dit voordeel wordt gecompenseerd door een korting van de algemene bijdrage aan de gemeenten door het Rijk, de zogenaamde algemene uitkering. In de eerste jaren na invoering hebben gemeenten recht op een minimumuitkering. Gemeenten die meer ontvangen dan de minimumuitkering wordt een korting opgelegd ter bekostiging van deze minimumuitkering aan andere gemeenten. Hiervoor is een compensatiefonds in het leven geroepen. Dit heeft voor Gouda geleid tot een bijdrage van circa 500.000.

Naar verwachting heeft dit een structureel karakter.

kwaliteitsverslag

Nieuw in de jaarrekening 2004 is het kwaliteitsverslag van de burgemeester. Samen met het Kleintje burgerjaarverslag, dat verspreid wordt aan alle huishoudens, vormt dit het burgerjaarverslag. Hierin wordt aandacht besteed aan de kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente en aan burgerparticipatie. In het Kleintje burgerjaarverslag is voor het eerst de rekening in één oogopslag opgenomen. Hiermee krijgt de burger in één oogopslag inzicht in de inkomsten en uitgaven van de gemeente in 2004.

transparantie en begrijpelijkheid

De basis voor de jaarrekening zijn dit jaar de programmabegroting en de productenraming geweest. Deze begrotingsdocumenten zijn geïntroduceerd in 2003 en sluiten aan bij de nieuwe voorschriften die vanaf 2004 door het Rijk aan de inhoud van begrotingsdocumenten zijn verbonden. De nieuwe voorschriften stellen vooral eisen aan de mate van transparantie en begrijpelijkheid van de jaarrekening. Om deze helderheid te waarborgen, vindt verantwoording ook plaats op basis van twee documenten: de jaarstukken en de productenrealisatie. De jaarstukken sluiten aan bij de programmabegroting waarover de gemeenteraad beslist. Op dit document wordt een accountantsverklaring verstrekt. De productenrealisatie die aansluit bij de productenraming is het sturingsdocument voor het college.

rechtmatigheid

In 2004 vond voor het eerst controle op de rechtmatigheid van processen en handelingen binnen de gemeente plaats. Omdat dit nog sterk in ontwikkeling is, heeft de accountant hiernaar geen onderzoek verricht. Dit is overigens bij veel gemeenten het geval. De gemeente is wel bezig om voor komend jaar de rechtmatigheid te verbeteren. Hiertoe is een stevige interne controle ontwikkeld die op grond van controleplannen diverse processen nader onderzoekt. Footer