Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de presentatie van de verkeersveiligheidscijfers 2004

Dames en heren,

Misschien had u het aan mijn gezicht al zien, maar er staat hier een erg blije minister voor u. Ik heb u namelijk heel goed nieuws te melden. In 2004 zijn er in Nederland wéér minder verkeersdoden gevallen dan de laatste jaren. Niet een beetje minder, maar véél minder. Vorig jaar moest ik u voor het eerst in jaren nog een kleine stijging melden naar 1088 doden in 2003. In 2004 waren dat er 881, een verschil dus van meer dan 200. Daar ben ik echt verschrikkelijk tevreden over. Dat zult u begrijpen.

Als je de cijfers analyseert, zien we over bijna de hele linie een daling. Maar een paar dingen vallen nog eens extra op. Dat is - om te beginnen -de daling van het aantal dodelijke slachtoffers in een paar risicoleeftijden. Het aantal doden onder kinderen tot 12 jaar is 23. Dat waren er in 2003 nog 42. Onder jongeren in de brommerleeftijd van 16 en 17 jaar daalde het aantal doden in 2004 van 49 naar 28. En bij de beginnende automobilisten van 18-19 jaar gaat het om een daling van 66 naar 48. Wat ook opvalt, zijn de cijfers voor het bestelverkeer. In 2003 vielen er nog 157 verkeersdoden bij ongelukken met bestelauto's. Vorig jaar waren dat er 61.

Een enkele uitschieter in negatieve zin is er ook. Er overleden namelijk opvallend veel fietsers na een aanrijding met een rechtsafslaande vrachtwagen. In die categorie zitten we met 16 doden weer op het niveau van vóór de verplichte dodehoekspiegel.

Ik zal hier niet alle cijfers met u gaan doorakkeren. Die krijgt u ook op papier. Maar het beeld is duidelijk: een forse daling op bijna alle fronten, een spectaculair verhaal op onderdelen en een zorgwekkende ontwikkeling op een enkel punt. Daar ben ik al met al blij mee. Héél blij. En kijkend naar het cijfer van 881 onder de streep, ben ik er ook wel een beetje trots op, dat mag u rustig weten.

Uw vraag aan mij is natuurlijk meteen: hoe komt het? Wat zijn de oorzaken? En is hier sprake van toeval of hebben we het over een structureel gegeven? Dat wil ik natuurlijk ook weten en ik heb alle specialisten die ik in huis heb aan het werk gezet om dat uit te zoeken. Helaas is het tot nu toe onmogelijk gebleken om één duidelijke oorzaak of combinatie van oorzaken aan te wijzen. Als ik opportunistisch was, zou ik het succes helemaal toeschrijven aan het verkeersveiligheidsbeleid van de afgelopen jaren. Natuurlijk helpt dat beleid en er gebeurt ook heel veel: van campagnes als Bob en Goochem en vernieuwingen in de rijopleiding tot de aanleg van veilige infrastructuur. Maar eerlijk is eerlijk, daarmee kan ik niet het grote verschil ten opzichte van 2003 verklaren. Dat geldt ook voor andere factoren. Het weer heeft bijvoorbeeld ook een positieve rol gespeeld, maar die invloed is net zo goed beperkt. Op onderdelen is nog meer onderzoek nodig en dat zal ik ook laten uitvoeren.

Het enige wat ik wel al met zekerheid kan zeggen, is dat de verkeersveiligheidscijfers 2004 in lijn zijn met een paar andere relevante gegevens. Zo zie we ook het aantal snelheidsovertredingen dalen. Met name op de beruchte black spots waar de pakkans door trajectcontroles veel groter is geworden. Verder krijgen verzekeraars minder claims binnen en daalt het aantal verkeersdoden ook in andere Europese landen fors. Dat zijn hoopgevende signalen, maar het is echt te vroeg om van een trendbreuk te spreken.

We hebben ook al vaker gezien dat na een daling toch weer een stijging optrad. Dat was zelfs vorig jaar nog het geval. Ik wil me dus niet rijk rekenen. Één zwaluw - hoe mooi ook - maakt nog geen zomer. Ik ga dus gewoon door met de verkeersveiligheidsplannen die nog in de pijplijn zitten. Sterker nog: deze cijfers motiveren mij nog eens extra om er hard aan te blijven trekken. Want 881 doden, dat zijn er gemiddeld nog steeds 2,4 per dag. De wereld van verdriet die daar achter schuilgaat, is nog steeds niet te overzien. Dat moeten we ons wel goed blijven realiseren.

En daarmee, dames en heren, kom ik op de reden waarom we u op deze locatie hebben uitgenodigd. Hoe lager het aantal verkeersslachtoffers, des te meer kijken we naar de techniek en andere slimme oplossingen voor verdere verbetering. Daarmee is echt nog winst te halen en dat willen we u heel graag laten zien. Ik heb net bijvoorbeeld een simulatierit gemaakt in de vrachtwagensimulator waarmee ik meteen een nieuw project heb afgetrapt: `Deartruck'. Dat staat voor detection around the truck. Een hele mond vol, maar feitelijk komt het neer op allerlei technische snufjes, waardoor de chauffeur precies weet wat er om hem heen gebeurt. Van achterzichtcamera's tot parkeersensoren. Een soort hoogtechnologische dodehoekspiegel rondom dus. Daar gaan we vanaf vandaag praktijkproeven me doen. Minder spectaculair om te zien, maar zeker niet minder belangrijk, zijn de ontwikkelingen rond de `slimme camera's' die we hier presenteren. Met dat soort middelen kunnen we in de toekomst bijvoorbeeld nieuwe stoeptegelincidenten te lijf gaan. En zo ziet u hier nog veel meer innovaties die - hoe verschillend ook - één ding gemeenschappelijk hebben: ze zijn allemaal gericht op nóg meer verkeersveiligheid.

Ik wil daar wel nog iets aan toevoegen. Want slimme oplossingen bedenken is één ding en daar zijn we in Nederland ook behoorlijk goed in. Maar voor de grootschalige ontwikkeling en toepassing moeten we toch echt samenwerken in Europees verband. Iedereen vraagt zich deze weken af waarom je op 1 juni vóór die Europese Grondwet zou moeten stemmen. Mijn antwoord daarop is: omdat we heel veel praktische zaken alleen in Europa goed kunnen regelen. Ook de stimulering en invoering van slimme voertuigtechnologie. Maar dan moet de EU wel een beetje soepel blijven marcheren en dáár is die Grondwet voor. Wie dus op 1 juni `ja' zegt tegen dit document zegt ook `ja' tegen meer veiligheid op onze wegen. Zo direct is dat verband echt en vandaar dat ik ook vandaag iedereen wil oproepen om op 1 juni `ja' te stemmen.

Dames en heren,

Nederland doet het al jaren heel erg goed op het gebied van verkeersveiligheid. Als je het aantal slachtoffers afzet tegen het aantal inwoners zitten we in Europa al jaren in de top. En nog niet zo lang geleden wees nota bene een Australisch onderzoek uit dat we zelfs het meest verkeersveilige land ter wereld zijn als je kijkt naar het aantal slachtoffers per gereden kilometer. Ik vermoed dat we die koppositie met de cijfers over 2004 alleen maar versterken. Daar mogen we best trots op zijn. En dat ben ik dus ook. Maar zoals ik ook al zei: er is geen enkele reden om rustig achterover te gaan leunen. En neemt u maar van mij aan dat we dat ook niet gaan doen.

Dank u wel.