Ingezonden persbericht

Philips winnaar Usability Award 2005

Prijs voor de meest gebruiksvriendelijke website

EMBARGO tot 26-04-2005 23:55 uur

UTRECHT, 20050426 -- Dit jaar organiseerde 2C Communication Consultancy uit De Meern al weer voor de vijfde keer de Usability Award, prijs voor de meest gebruiksvriendelijke website van Nederland. De jury heeft de prijs 2005 toegekend aan de website van Philips (www.philips.nl).


Winnaar
Philips heeft een enorme sprong voorwaarts gemaakt met de introductie van de nieuwe site. Voor consumenten is het erg eenvoudig om de verschillende Philips producten te vinden, ondanks het grote aanbod. Ook voor pers en investor relations is de site op een overzichtelijke manier ingedeeld en is de informatie eenvoudig toegankelijk. Bovendien is het duidelijk dat aan de usability van de site erg veel aandacht is besteed.

Een negatief punt van de site is volgens de jury de zoekmachine, die goed werkt als op productcode gezocht wordt, maar minder goed functioneert bij vrije zoekopdrachten.

Uitslag
De volledige top 3 van de Usability Award 2005 ziet er als volgt uit:
1. www.philips.nl (Philips).
2. www.minvws.nl (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport).
3. www.postbank.nl (Postbank, open gedeelte).

Van de top drie van websites is een ingekorte versie van het juryrapport na te lezen op de website van de Usability Award: www.usabilityaward.nl. Op deze website is tevens de volledige uitslag te vinden, evenals de beoordelingscriteria en andere relevante informatie over de Award.

Procedure
De Usability Award wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest gebruiksvriendelijke website. De websites die mee streden om de Award zijn aangemeld door internetgebruikers. In totaal zijn er bijna 1000 websites aangemeld.

Allereerst bepaalde de Publieksjury, waarvoor iedereen zich kon aanmelden, welke tien websites genomineerd werden voor de finale. Daarna heeft de Vakjury de eindbeoordeling verricht.

Voor de eindronde zijn websites van opdrachtgevers van 2C uitgesloten, evenals websites waar Vakjuryleden zakelijk bij betrokken zijn.

De Vakjury bestond uit:
* Bastiaan Klooster (usability expert, 2C)
* Joerka Deen (voorzitter SIGCHI.NL, vakvereniging voor Usability)
* Gary Hartmann (webmanager, TNT)
* Jeroen Bruckwilder (oprichter en beheerder van usability.pagina.nl)
* Ben Vroom (Ben Vroom Usability)
* Thijs Vieleers (usability verantwoordelijke bij Funda, winnaar 2004)
* David Saris (accessibility expert, Mediamaal)
* Edwin Feldmann (journalist, Webwereld)
* Thomas Marteijn (usability expert, 2C)

Een initiatief van....
De Usability Award is een initiatief van 2C Communication Consultancy en is bedoeld om de aandacht voor gebruiksvriendelijkheid van websites te vergroten. Eerdere winnaars zijn Nu.nl, Postbus51, Ministerie van VROM, Wehkamp en Funda.