Barco
Resultaten eerste kwartaal 2005 bevestigen gematigde
groei en lage EBITA-marge terwijl een sterke toename van de
bestellingen de vooruitzichten voor het tweede kwartaal 2005
verbeteren
Financiële hoogtepunten van het eerste kwartaal in 2005 :
Een verkoopcijfer van 153,6 miljoen euro, tegemoetkomend aan de
verwachtingen van het management van 150 à 160 miljoen euro, een
stijging met 3,0% jaar op jaar.
Orders op 172,4 miljoen euro, wat de verwachtingen overtreft en een
stijging betekent van 12,1%.
EBITA op 6,4 miljoen euro en dus binnen de verwachtingen van 5 tot 10
miljoen euro. De EBITA-marge daalde van 10,3% in het eerste kwartaal
van 2004 tot 4,2%. EBITA omvat eveneens 0,77 miljoen euro voor
herstructurering in de Media & Entertainment divisie.
Netto-inkomsten op 4,9 miljoen euro, komende van 10,0 miljoen euro.
De courante winst per aandeel (operationeel resultaat vóór
afschrijving van consolidatiegoodwill plus
interestopbrengst/interestkosten, gedeeld door het gemiddeld aantal
uitstaande aandelen) bedroeg 0,40 euro tegen 0,96 euro in 2004.
De nettowinst per aandeel is teruggelopen tot 0,40 euro tegenover 0,81
euro het voorgaande jaar.
De winst per aandeel na verwatering bedraagt 0,37 euro, tegen 0,76
euro in het eerste kwartaal van 2004.
Kortrijk, België, 27 april 2005 Barco n.v. (Euronext: BAR; Reuters:
BARBt.BR; Bloomberg: BAR BB) maakte vandaag de resultaten bekend voor
het kwartaal eindigend op 31 maart 2005.
De heer Martin De Prycker, CEO van Barco, lichtte toe: Na de
investeringen die wij de laatste tijd gedaan hebben in China zijn we
er nu in geslaagd de operationele kosten te reduceren door
vermindering van personeel in hogekostlanden. Deze herstructurering
zal resulteren in een kostenbesparing van 2,5 miljoen euro over de
rest van 2005.
We blijven ook investeren in R&D om toptechnologie te kunnen blijven
aanbieden en op die manier onze marktpositie te kunnen versterken.
Tegelijkertijd bouwen we Barcos Sales & Marketing teams verder uit om
vooral in Noord-Amerika en Asia-Pacific te kunnen blijven groeien. De
inspanningen die we hiervoor in de vorige kwartalen hebben geleverd,
hebben tot een aanzienlijke groei in omzet geleid in de hierboven
vermelde gebieden. Nieuwe producten en een grotere verkoopsorganisatie
zullen een hogere omzet en betere winstmarges tot gevolg hebben.
Zoals verwacht heeft Barco slechts een gematigde groei van 3%
gerealiseerd in het eerste kwartaal van 2005, dit terwijl de US dollar
jaar-op-jaar 5% gezakt is. Prijsdruk in sommige van onze markten
resulteerde in een daling van de brutowinstmarge tot 40% voor het hele
bedrijf, ten opzichte van 44% het jaar voordien. Samen met een hogere
operationele kost, die voortvloeit uit de toegenomen investeringen in
Sales & Marketing en R&D, heeft dit geleid tot een verwachte daling
van de EBITA tot 6,4 miljoen euro.
Het eerste kwartaal van 2005 kende evenwel ook een toename van de
bestellingen met 12%, wat een book-to-bill ratio van 1.12 tot gevolg
heeft. Dit belooft een groei in omzet, gecombineerd met het feit dat
het management verder alle nodige maatregelen zal nemen in de
organisatie en de toelevering om de marges van het bedrijf te
verbeteren.
"Voor het tweede kwartaal verwachten we dat de bestellingen tussen 180
en 190 miljoen euro zullen liggen en de omzet tussen 170 en 180
miljoen euro, wat neerkomt op een verdergaande groei in zowel
bestellingen als omzet. De EBITA wordt verwacht tussen 14 en 19
miljoen euro."
GECONSOLIDEERDE RESULTATEN VOOR HET KWARTAAL
Omzet
De omzet voor het kwartaal steeg jaar op jaar met 3% tot 153,6 miljoen
euro, in lijn met de verwachtingen van het management die 150 à 160
miljoen euro bedroegen. Vier kerndivisies zagen hun omzet groeien:
Control Rooms met 10,3% en BarcoVision met 6,5%. Bij Presentation &
Simulation steeg de omzet met 2,5% en bij BarcoView met 1,5%. Bij
Media & Entertainment bleef de omzet stabiel in vergelijking met
hetzelfde kwartaal het voorgaande jaar.
De omzet in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vertegenwoordigde
52,1% van de geconsolideerde omzet, terwijl 31,0% van de omzet
gerealiseerd werd in Noord- en Zuid-Amerika en 16,9% in de Asia
Pacific regio.
Door de toename in bestellingen bij Control Rooms, Media &
Entertainment en BarcoView, stegen de totale bestellingen met 12,0%
naar 172,4 miljoen euro, tegenover 153,9 miljoen euro in het eerste
kwartaal van 2004.
Book-to-Bill Ratio
Brutoresultaat & brutowinstmarge
De brutowinst bedroeg 60,8 miljoen euro, wat 7,7% lager is dan in het
eerste kwartaal van 2004. De brutowinstmarge daalde van 44% het jaar
ervoor naar 40%.
Operationeel resultaat vóór afschrijving van consolidatiegoodwill
(EBITA)
De EBITA bedroeg 6,4 miljoen euro en viel daarmee binnen de
verwachtingen van het management van 5 à 10 miljoen euro.
De algemene en de administratiekosten stegen jaar op jaar tot 8,4% van
de omzet, tegenover 7,6% het voorgaande jaar. De verkoop- en
marketingkosten stegen tot 18,5% van de omzet tegen 17,2% in het
eerste kwartaal van 2004, wat de voortgezette investeringen in
marktdekking in Noord-Amerika en Azië weerspiegelt. Met 10,4% van de
omzet bleven de kosten voor Onderzoek & Ontwikkeling op hetzelfde
niveau als het vorige jaar.
De andere operationele resultaten stegen van 1,9 miljoen euro tot 3,0
miljoen euro, dankzij gunstige valuta-aanpassingen. Deze resultaten
bevatten een eenmalige herstructureringskost voor BM&E (0,77 miljoen
euro) en een eenmalige winst op de verkoop van een gebouw (0,75
miljoen euro). Overeenkomstig IFRS 2 worden vanaf 2005 betalingen
aangaande aandelen in de resultatenrekeningen opgenomen. Op de cijfers
voor het eerste kwartaal van 2005 hebben deze betalingen een impact
van 0,156 miljoen euro. Bij de herformulering van de cijfers voor het
eerste kwartaal van 2004 werd een extra kost van 0,075 miljoen euro
opgenomen.
Goodwillafschrijving
Overeenkomstig IFRS 3, wordt de systematische afschrijving van de
goodwill vanaf 2005 beëindigd. In het eerste kwartaal van 2004 werd
1,8 miljoen euro aan goodwillafschrijving geboekt.
Inkomstenbelasting
De inkomstenbelasting daalde jaar op jaar van 3,9 miljoen euro naar
1,4 miljoen euro.
Courante winst per aandeel
De courante winst per aandeel (operationeel resultaat vóór
afschrijving van consolidatiegoodwill plus
interestopbrengst/interestkosten, gedeeld door het gemiddeld aantal
aandelen in omloop) voor het kwartaal daalde van 0,96 euro in het
eerste kwartaal van vorig jaar naar 0,40 euro.
Netto-inkomsten
De netto-inkomsten voor het kwartaal zakten met 51,3% tot 4,9 miljoen
euro, wat neerkomt op een nettomarge van 3,2%, tegen 10,0 miljoen euro
in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor.
De nettowinst per gewoon aandeel (EPS) daalde jaar op jaar tot 0,40
euro, tegen 0,81 euro in 2004. De nettowinst per aandeel na
verwatering bedroeg 0,37 euro, tegenover 0,76 euro in dezelfde periode
in 2004.
Balans
Op het einde van het eerste kwartaal 2005 had Barco een netto
kaspositie van 29,7 miljoen euro, ten opzichte van 99,2 miljoen euro
op 31 maart 2004 en 32,7 miljoen euro op 31 december 2004. Belangrijk
hierbij te vermelden zijn de hogere uitgaven in productontwikkeling en
een groei van de voorraad met 10,7 miljoen euro, wat een sterke omzet
in het tweede kwartaal van 2005 tot gevolg zal hebben. Ondanks de
absolute groei in voorraad, namen de voorraadrotaties toe. De
investeringen voor het kwartaal (capex) bedroegen 3,4 miljoen euro.
VOORUITZICHTEN VOOR HET TWEEDE KWARTAAL VAN 2005
De volgende verklaringen zijn toekomstgericht en de eigenlijke
resultaten kunnen aanzienlijk verschillen.
Voor het tweede kwartaal van 2005 verwacht Barco een omzet te
realiseren tussen 170 en 180 miljoen euro. Dit betekent een groei van
ongeveer 2%.
Het operationeel resultaat vóór afschrijving van de
consolidatiegoodwill (EBITA) wordt verwacht tussen 14 en 19 miljoen
euro te bedragen.
RESULTATEN VAN DE DIVISIES VOOR HET KWARTAAL
BarcoView
De omzet bij BarcoView steeg jaar op jaar met 1,5%, gedreven door de
aanhoudende sterke omzet in de Medische markt. De verkoop in de
markten van Defensie en Verkeerscontrole was echter zwakker dan vorig
jaar. In de Medische markt neemt Barco momenteel maatregelen om het
risico op eventuele tekorten in voorraad in het volgende kwartaal te
verkleinen.
De sterke groei in bestellingen in de Medische markt en de markt voor
Verkeerscontrole leidde tot een book-to-bill ratio van 1,10.
Verkeerscontrole heeft in het eerste kwartaal van 2005 zijn eerste
grote successen gehaald in de verkeerscontrole voor vaartuigen. In
vergelijking met het eerste kwartaal van 2004 waren de bestellingen
voor Defensie & Veiligheid echter zwak.
De EBITA-marge daalde tot 7,8%, ten opzichte van 13,1% in het eerste
kwartaal van 2004. Een zwakke omzet in de markt van Defensie is
gedeeltelijk verantwoordelijk voor deze lage marge. In de tweede helft
van het jaar wordt een verbetering verwacht in deze markt. De
winstmarge in de Medische markt blijft gezond ondanks de negatieve
impact van de acquisitie van Voxar die in September 2004 plaatsvond.
Verwacht wordt dat de winstgevendheid van dit overgenomen bedrijf, dat
3D diagnostische software ontwikkelt en nu bijna break-even is, verder
zal verbeteren over 2005.
De brutowinstmarge bleef relatief gelijk aan die in het eerste
kwartaal van 2004: 44,2% tegenover 44,5% respectievelijk. De
operationele kosten namen toe, wat deels te wijten is aan de
acquisitie van Voxar.
Barco Media & Entertainment
De omzet voor deze divisie bleef stabiel ten opzichte van het eerste
kwartaal van 2004, met een hoge omzet in de Mediamarkt in Europa en
Azië en een goed omzetcijfer in de Evenementenmarkt wereldwijd. In
deze laatste markt deden vooral projectieproducten het erg goed.
Digitale Cinema presteerde iets minder.
In bestellingen blijft Digitale Cinema evenwel groeien. Voor de
Mediamarkt werden bijzonder veel bestellingen genoteerd in Europa en
Azië, terwijl de bestellingen in de Evenementenmarkt aangedreven
worden door projectieproducten en de nieuwe LED-oplossing voor gebruik
binnen en buiten. De book-to-bill ratio stond op een zeer hoge 1,21%.
De EBITA voor deze divisie was -0,8 miljoen euro of -2,3% EBITA-marge
tegen 2,0 miljoen EBITA en 5,5% EBITA-marge in het voorgaande jaar.
Zonder de eenmalige herstructureringskost die gemaakt werd in maart
2005 en die in totaal 0,77 miljoen euro betrof, had de divisie in het
eerste kwartaal van 2005 bijna break-even gehaald. De genomen
maatregelen tot kostenvermindering zouden moeten resulteren in
besparingen van 2,5 miljoen euro over de rest van 2005. De EBITA en de
brutowinstmarge voor het vierde kwartaal van 2004 bedroegen
respectievelijk -3 miljoen euro en 27,5%.
Tijdens het eerste kwartaal van 2005 introduceerde Media &
Entertainment de nieuwe LED-oplossing voor binnen- en buitengebruik.
Barco Presentation & Simulation
De omzet bij Presentation & Simulation was 2,5% hoger dan in het
eerste kwartaal van 2004. Simulation registreerde een hogere omzet dan
het voorgaande jaar, maar presteerde nog steeds zwak in de markt voor
burgerluchtvaart. Presentation leed onder prijserosie in de
middenproductklasse maar genoot van de beginnende verkoop van Barco's
nieuwe high-end projector.
De book-to-bill ratio bedroeg 1,01, met 6,7% minder bestellingen dan
in het eerste kwartaal van 2004 doordat er in de VS minder
bestellingen genoteerd werden. De bestellingen voor de nieuwe high-end
projector compenseren de prijsdaling in de middenklasse van de
projectiemarkt.
De brutowinstmarge was met 40,6% lager dan in het eerste kwartaal van
2004, toen ze 45,6% bedroeg. De EBITA-marge ging van 5,7% in het
vorige jaar naar 3,6%.
Barco Control Rooms
Control Rooms rapporteerde een goede omzetgroei in zijn verschillende
markten, in het bijzonder in Azië en Europa. De totale omzet voor de
divisie steeg jaar op jaar met 10,3%.
De book-to-bill ratio van 1,24 getuigt van de hoge vraag naar Barco's
controlekamers. Er werd in het eerste kwartaal van 2005 dan ook 32%
meer aan bestellingen genoteerd.
De brutowinstmarge voor het eerste kwartaal bedroeg 39,7% tegen 47,4%
het jaar ervoor, met een daling van de EBITA-marge naar 4,1% tegen
10,6% in het eerste kwartaal van 2004. De acties die ondernomen werden
voor een optimalisatie van de kosten alsook het verschuiven van het
grootste deel van de productie van controlekamers naar India, zal
resulteren in een geleidelijke verbetering van de marges.
BarcoVision
In het eerste kwartaal steeg de omzet met 6,5% dankzij enkele goede
orders die in 2004 werden geboekt.
De onzekerheid in de textielmarkt in verband met de impact van de
WTO-beslissingen is merkbaar zowel in omzet als in bestellingen. De
book-to-bill ratio voor het eerse kwartaal van 2005 was 0,86.
De brutowinstmarge steeg jaar op jaar van 43,7% naar 44,7%. De
EBITA-marge verbeterde en steeg van 12% in het eerste kwartaal van
2004 naar 15,5% het jaar erop, dankzij een hogere omzet en een gezond
kostenbeheer.
Barco Manufacuring Services
De omzet bij Barco Manufacturing Services was 13% lager dan in het
eerste kwartaal van 2004.
De EBITA-marge bedroeg -4,7%, wat te wijten is aan een lager volume en
prijsdruk in de markt van elektronische productie. Met het oog op een
hogere rendabiliteit, zal Barco onderzoeken hoe de operationele kost
verder kan verminderd worden.
CONFERENCE CALL
Op 27 april 2005, om 16.30 uur Belgische tijd (10.30 uur EST) zal
Barco een conference call houden met investeerders en analisten om de
resultaten voor het kwartaal te bespreken. De conference call zal
worden geleid door de CEO, de heer Martin De Prycker, de heer Antoon
Van Petegem, Chief Financial Officer en de heer JP Tanghe, President
Corporate Communication and Investor Relations.
Een audiocast van deze conference call zal beschikbaar zijn op de
website van de groep www.barco.com vanaf 20.00 uur Belgische tijd
(16.00 uur EST).
CORPORATE GOVERNANCE CHARTER
De voorlopige versie van Barcos Corporate Governance charter, in lijn
met de Code Lippens, zal vanaf 1 mei 2005 beschikbaar zijn op
www.barco.com , voor discussie op de Algemene Vergadering van
Aandeelhouders op 4 mei 2005.
OVER BARCO
Barco, een internationaal bedrijf met hoofdzetel in Kortrijk, België,
levert visualisatie- en display-oplossingen voor professionele
markten. Barco ontwerpt en ontwikkelt oplossingen voor
grootschermvisualisatie, visualisatiesystemen voor levenskritische
toepassingen en systemen voor visuele inspectie. De onderneming is
wereldwijd actief en heeft eigen vestigingen voor Sales & Marketing,
Customer Support, Onderzoek & Ontwikkeling en Productie in Europa,
Noord-Amerika en de Asia Pacific regio. Barco is genoteerd op
Brussels/Euronext en maakt deel uit van de BEL 20 en de Next 150. Voor
het belastingjaar 2004 maakte Barco een netto-omzet van 671,9 miljoen
euro bekend, met een EBITA-marge van 10,7%.
De gewone aandelen van Barco zijn genoteerd op Brussels/Euronext.
Informatie over de aandelen is te verkrijgen op Bloomberg onder het
symbool BAR BB en op Reuters onder BARBt.BR. Barco maakt deel uit van
de BEL 20 en de Next 150.
Meer informatie en het volledige rapport kwartaal eindigend op 31
maart 2005 kunt u vinden op de website van de onderneming:
www.barco.com .
De boekhoudkundige informatie opgenomen in dit persbericht werd niet
gecontroleerd door de commissaris.
Contacts
JP Tanghe
President Corporate Communication & Investors Relations
Barco nv
Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com