Martinair


Martinair verhoogt nettowinst

Schiphol, 27 april 2005. Martinair heeft in 2004 een nettowinst gerealiseerd van E 13 miljoen.

Ten opzichte van 2003 (E 9 miljoen nettowinst) betekent dit een verbetering van E 4 miljoen. Het bedrijfsresultaat over 2004 kwam uit op E 23 miljoen ( 2003: E 21 miljoen). De totale omzet bedroeg

E 959 miljoen, 7,3% meer dan in 2003 (E 894 miljoen).

De Cargo omzet steeg met 11% tot E 495 miljoen (2003: E 446 miljoen). Het cargo volume groeide met 8% tot 2.916 miljoen tonkilometer (2003: 2.700 miljoen) met name door capaciteitsuitbreiding van zowel Boeing 747 als MD-11. De groei werd gerealiseerd op de routes naar het Verre Oosten en Noord- en Zuid-Amerika. Hogere brandstofkosten konden voor een belangrijk deel worden doorberekend.

Bij Passage steeg de omzet met 3% tot E 290 miljoen (2003: E 283 miljoen). De omzet van de longhaul activiteiten steeg met 9% tot E 170 miljoen (2003: E 156 miljoen). Het volume steeg met 16% tot 502 miljoen tonkilometer (2003: 434 miljoen). Bij de shorthaul activiteiten was sprake van een afname van de omzet met 6% tot E 120 miljoen (2003:

E 127 miljoen). Het volume daalde met 1% tot 293 miljoen tonkilometer (2003: 296 miljoen).

Dalende rentelasten werden bijna volledig gecompenseerd door een hogere belastinglast.

In 2005 zal de vloot worden uitgebreid met een zesde Boeing 767-300ER ten behoeve van de longhaul activiteiten. De Boeing 747-200 vloot van Martinair zal vanaf eind 2006 worden vervangen door Boeing 747-400 Special Freighters. In 2005 zal een groot deel van de Martinair toestellen in het vernieuwde kleurenschema vliegen.




Martinair