Ingezonden persbericht
NEDERLAND MARITIEM LAND
DUTCH MARITIME NETWORK
HANDEN INEEN VOOR DE NEDERLANDSE MARITIEME CLUSTER
De 2de Rondetafel Conferentie Maritiem Cluster is op 27 april 2005 gehouden,
waarbij concrete besluiten en afspraken zijn gemaakt. Onder leiding van Minister
Peijs van Verkeer en Waterstaat, Staatssecretaris Van Gennip van Economische
Zaken en Staatssecretaris Wijn van Financiën is in Wassenaar een bijeenkomst
gehouden, waaraan door zo'n dertig maritieme topondernemers en voorzitters
van maritieme brancheorganisaties is deelgenomen. Nederland Maritiem Land
bracht partijen bijeen.
Van kansen naar actie
Op de 1ste Rondetafel Conferentie zijn verschillende kansen geïnventariseerd, die het
bedrijfsleven ziet om de maritieme cluster verder te versterken. Een aantal werk-
groepen heeft de mogelijkheden nader uitgewerkt tot concrete voorstellen, waarop in
samenwerking met de overheid win-win situaties mogelijk zijn. De voorstellen dienden
als basis voor de 2de Rondetafel Conferentie ter besluitvorming geagendeerd.
Zeescheepvaart, aanjager van de maritieme cluster
Om de vraag naar maritieme producten te stimuleren is een gezonde Nederlandse
zeescheepvaart essentieel: reders bestellen immers schepen, onderdelen en diensten.
De opleving in de cluster na de introductie van het vernieuwde Zeescheepvaartbeleid
in 1996 heeft dat duidelijk aangetoond. Andere landen hebben echter het ingezette
beleid gekopieerd, en zelfs verbeterd, waardoor de Nederlandse concurrentiepositie
afbrokkelde.
Om niet af te zakken tot een positie in de middenmoot hebben reders voorgesteld het
fiscale regime zodanig aan te passen dat Nederland beter kan profiteren van de
economische opleving van de zeevaart. Een rapport terzake is opgesteld met
verwijzingen naar de ontwikkelingen in het buitenland en beleidsmogelijkheden binnen
Europese kaders.
Staatssecretaris Wijn reageerde positief op het rapport: "De scheepvaart is erg
belangrijk voor Nederland en ik vind het belangrijk dat we een goede positie behouden
in Europa. Eén voorstel uit het rapport, namelijk de tonnageregeling uitbreiden met
scheepsmanagement, wil ik ook daadwerkelijk gaan uitvoeren. Als deze uitbreiding van
de fiscale regeling Nederland een aantrekkelijker vestigingsland maakt dan ondersteun
ik dat graag."
Maritime Trade Board
In de maritieme cluster staat export en internationalisatie hoog in het vaandel. Bijna
tweederde van de omzet in maritieme goederen en diensten wordt aan het buitenland
geleverd, hetgeen overeenkomst met 5,5 % van de totale Nederlandse export. Het
voorstel om met branches en bedrijven tezamen een Maritime Trade Board op te
zetten viel in goede aarde bij Staatssecretaris Van Gennip. Van Gennip, die enkele maanden geleden de meer algemene Dutch Trade Board heeft geïnstalleerd, was blij
met het initiatief van het maritieme bedrijfsleven. Zij heeft toegezegd een koppeling te
zullen maken tussen de Dutch Trade Board en de Maritime Trade Board, zodat beide
export initiatieven elkaar kunnen versterken.
Innovatie-impuls
Op de 1ste Rondetafel Conferentie is door Minister Peijs 10 miljoen toegezegd als
innovatie-impuls voor de zeescheepvaartsector voor logistieke, technische en
organisatorische vernieuwingen. In overleg met betrokken branches en bedrijfsleven is
een model ontwikkeld om deze impuls op een effectieve manier te structureren. Niko
Wijnolst, voorzitter van Nederland Maritiem Land, was zeer verheugd met het bereikte
resultaat. "De vraagsturing komt vanuit de zeescheepvaart, maar alle sectoren in de
cluster kunnen aan het innovatieproces deelnemen. Dit is voor de hele cluster een
unieke kans".
Synergie
De Conferentie werd wederom voorgezeten door mevrouw Peijs, en zij was tevreden
met het bereikte resultaat. "Brancheorganisaties en bedrijfsleven binnen de cluster
hebben goed samengewerkt en dat heeft tot concrete resultaten geleid, bijvoorbeeld op
het gebied van fiscaliteit, export en innovatie. Voor de overheid betekent deze cluster-
benadering dat je sterker over de departementsgrenzen heen kijkt en zo synergie-
effecten kunt creëren". Mevrouw Peijs was ook positief over de aandacht voor een
nieuw maritiem beleid dat de Europese Commissie wil ontwikkelen. "Voor Nederland is
het belangrijk om in dit proces mede richtinggevend te zijn. De maritieme cluster is er
belangrijk genoeg voor!", aldus mevrouw Peijs.
Meer informatie
De voorstellen zijn ook in Pdf formaat ter beschikking onder: forum.dutch-maritime-
network.nl onder punt 2. Communicatie, E. Overige NML publicaties. Foto's van de
Rondetafel Conferentie kunt u vanaf deze locatie downloaden.
Informatie: Stichting Nederland Maritiem Land
Drs.ir. H.P.L.M. Janssens
Tel. (010) 205 27 20
Stichting Nederland Maritiem Land netwerkt voor de gehele maritieme cluster: zeescheepvaart,
scheepsbouw, maritieme toeleveringsindustrie, offshore, binnenvaart, natte waterbouw, havens, maritieme
dienstverlening, visserij, Koninklijke Marine en watersportindustrie. Samen met de aangesloten branche-
organisaties richt de Stichting zich op verbetering van het maritieme beleid in Nederland en op de
verbetering van het imago van de cluster. Aandachtspunten van de Stichting zijn: Communicatie, Export,
Innovatie en Maritieme Arbeidsmarkt en Onderwijs.
Het bestuur van de Stichting is samengesteld uit prominente personen uit de diverse maritieme sectoren,
die op persoonlijke titel zitting hebben.
Karen Anne Spaans
Office Manager
Stichting Nederland Maritiem Land
Beurs - World Trade Center, Beursplein 37
Postbus 30145, 3001 DC Rotterdam
telefoon +31 (0) 10 205 27 22
fax +31 (0) 10 205 53 07
e-mail:info@dutch-maritime-network.nl
---- --