Gemeente Tiel


Meer meldingen Bel & Herstellijn Tiel

De Bel & Herstellijn van de gemeente Tiel heeft het afgelopen jaar 4.464 meldingen verwerkt. Ten opzichte van 2003, toen 3.608 meldingen geregistreerd werden, is dit een stijging van 24%. De Bel & Herstellijn is een speciale meldlijn waarop inwoners ongemakken en ergernissen in de directe woon- en werkomgeving kunnen melden. De gemeente onderneemt vervolgens zo snel mogelijk actie. Op deze manier werken gemeente en inwoners samen aan een heel, schoon en veilig Tiel.

Redenen voor de stijging
Het aantal meldingen kan niet alleen toegeschreven worden aan de meldingsbereidheid van de inwoners of de onderhoudstoestand van de openbare ruimte. In de managementrappor-tage Bel & Herstellijn 2004 staan verschillende redenen die de stijging van het aantal mel-dingen verklaren. De belangrijkste reden van de stijging is een project van de stadswachtorganisatie. Vanaf februari 2004 geven surveillerende stadswachten geconstateerde onrechtmatigheden door aan de Bel & Herstellijn. Sinds januari 2004 is de registratie van gevonden (brom-)fietsen een taak van de gemeente. Ook deze registratie maakt onderdeel uit van de meldingen van de Bel & Herstellijn. Daarnaast spelen ook de weersomstandigheden een rol bij de toename van het aantal meldingen. 2004 was aanzienlijk natter en groeizamer dan het voorgaande jaar. Er kwamen dan ook meer meldingen binnen over het openbaar groen.

Soort meldingen
Net als voorgaande jaren gaan de meeste meldingen over zwerfvuil, illegaal dumpen van afval en niet opgehaald afval. Ook komen er veel meldingen binnen over openbaar groen, openbare verlichting, straatmeubilair, graffiti en riolering. Vooral het aantal meldingen over straatmeubilair, en dan met name verkeersborden, is sterk gestegen. Dit heeft te maken met achterstallig onderhoud, waar in 2005 aan gewerkt wordt. Veel verkeersborden worden dit jaar vervangen.

Afhandeling
In 2004 is 94% van alle meldingen binnen een maand afgehandeld. Het overgrote deel daarvan binnen twee weken en alle spoedmeldingen binnen 24 uur. Dat niet alle meldingen binnen een korte tijd zijn afgehandeld heeft te maken met het soort melding. Soms wordt uitvoering uitgesteld tot het (snoei)seizoen of meegenomen in het regulier onderhoud. Ook komt het voor dat de afhandeling langer duurt omdat materialen moeten worden besteld, procedures doorlopen of financiën aangevraagd. De gemeente stelt de melder daarvan altijd op de hoogte. De gemeente gebruikt de cijfers onder andere om de gemeentelijke onderhoud- en beheerplannen op te stellen en aan te passen. Vanaf de start van de Bel- en Herstellijn in november 2001 zijn 13.287 meldingen verwerkt. Dit heeft in één geval tot een klacht geleid bij de gemeentelijke klachtencoördinator. Deze klacht is in overleg met de klager opgelost.

Bekijk hier de Managementrapportage Bel & Herstellijn 2004.

Meer informatie over de Bel & Herstellijn.

Uw mening
Wat vindt u van de volgende stelling: "De Bel & Herstellijn draagt bij aan een schoon heel en veilig Tiel"

Bent u het hiermee eens of juist helemaal niet? Geef uw mening en discussieer mee. Uit de discussie proberen wij de rode draad te halen. U krijgt geen persoonlijk antwoord maar wij laten u via Tiel Actueel en onze website weten of en wat wij hiermee doen.

Reacties op deze pagina
Nu reageren | Alle reacties lezen
"Ik wil zeggen dat er in de binnenstad in tegenstelling tot het buitengebied weinig zwerfvuil aanwezig is. Echter, ik woon in de buurt van de McDonald. De weggetjes rond deze locatie ligt vaak vol met milkshake bekers en happymail doosjes. Sommige mensen zetten hun auto langs de kant van de weg, eten hier hun versnapperingen en gooien het afval gewoon naar buiten. Kan hier ook op gelet worden...." (Klaas van Dam)
Uw naam ________________________________________ Onderwerp ________________________________________ Reactie

___________________________________

___________________________________

___________________________________

___________________________________

___________________________________

___________________________________

___________________________________

___________________________________

___________________________________

___________________________________

___________________________________

___________________________________
verstuur reactie >>

stuur naar een bekende stuur naar een bekende Laatst bijgewerkt: 27 april 2005