Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Speech van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de opening van het symposium E-government brengt toezicht in beweging in Den Haag

Dames en heren,

Kortgeleden zag ik op televisie dat reclamespotje van dat meisje dat haar paarse opblaaskrokodil in het zwembad is kwijtgeraakt. Als ze met haar moeder bij het loket komt, blijkt dat die krokodil twee meter achter de badmeester in de hoek staat. Toch moet haar moeder, voordat ze de krokodil weer mag meenemen, eerst allerlei formulieren invullen. `Maar hij staat dáár!' roept de moeder geërgerd uit.

We kennen allemaal wel van dit soort situaties. Situaties waarin bureaucratische regels een doel op zich zijn geworden, waarin we ons ergeren aan het gebrek aan afstemming en samenwerking, aan nodeloos papierwerk en ingewikkelde voorschriften.

Daarom heeft dit kabinet in het regeerakkoord duidelijke doelstellingen geformuleerd die daar iets aan gaan doen. De overheid moet beter functioneren. Daarvoor hebben we het programma `Andere Overheid' opgezet. Wat ik persoonlijk erg belangrijk vind, is dat de overheid haar dienstverlening goed afstemt op de eisen die burgers en bedrijven stellen. We hebben bovendien nadrukkelijk afgesproken dat we voor de uitvoering van de rijkstaken meer en beter gebruik willen maken van de mogelijkheden van ICT. En daar komt E-government om de hoek kijken.

Binnen mijn departement wordt al op veel plekken hard aan die andere overheid gewerkt. We herzien de regelgeving en verminderen administratieve lasten. Daarnaast hebben Rijkswaterstaat en de RDW concrete initiatieven en projecten opgestart om die andere overheid tot stand te brengen. En dat geldt uiteraard ook voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat, waar u vandaag te gast bent. Juist het toezicht is zich in rap tempo aan het vernieuwen. En dat het toezicht in beweging is, is te danken aan het feit dat E-government als motor voor die beweging fungeert. De Projectdirectie E-government van de Inspectie kan dus op mijn volle steun rekenen, en ik ben dan ook blij dat ik vandaag de aftrap mag verzorgen van het door de Inspectie georganiseerde symposium over het onderwerp. Het doet me deugd dat de Inspectie de handschoen heeft opgepakt en meehelpt om ervoor te zorgen dat we een overheid krijgen met minder regels, meer samenwerking met andere inspectiediensten en een betere dienstverlening.

Maar laten we niet vergeten waar het om draait. Diezelfde overheid moet natuurlijk wel wetten en regels blijven handhaven en ondernemers op hun verantwoordelijkheid aanspreken. Ze moet duidelijk aangeven waar de grenzen liggen die we als samenleving hebben getrokken. E-government zorgt er juist voor dat de overheid die kerntaak slimmer en efficiënter kan aanpakken.

De inbreng van de externe deskundigen onder leiding van mijn voorganger Roelf de Boer, voorzitter van de adviesraad E-government, zal ongetwijfeld van grote waarde zijn voor de grote digitaliseringslag die de Inspectie te wachten staat. Gelukkig is zowel binnen als buiten de overheid al veel kennis beschikbaar waar hij met zijn raad uit kan putten. En ook in het buitenland zit men niet stil, dus een kijkje over de grens, bijvoorbeeld bij onze zuiderburen, zal de heer De Boer als een must beschouwen.

Laat ik eens een paar concrete voorbeelden noemen van de voordelen die E-government de overheid kan bieden. Ik blijf dicht bij huis, namelijk bij de Inspectie zelf. Die verleent jaarlijks meer dan 150.000 vergunningen aan ondernemers, bedrijven, chauffeurs, piloten en schippers. Daar komt nog steeds een hele papierwinkel aan te pas. De Inspectie zoekt nu naar mogelijkheden om de regels te vereenvoudigen en de uitvoering als het ware dichter bij de sector te brengen. Dat kan door de dienstverlening steeds vaker elektronisch aan te bieden. Daarom is nu als eerste stap een vergunningenloket op internet geopend, waar de producten overzichtelijk zijn gepresenteerd en bestaande formulieren kunnen worden gedownload. De volgende stap is dat ondernemers via dit loket daadwerkelijk elektronisch hun vergunningen gaan aanvragen, 24 uur per dag en 7 dagen per week.

Nog een voorbeeld. De eerste grote toepassing van E-government is de uitgifte van smartcards die dienen als kaart voor digitale tachograaf die in Europa is ingevoerd. Inmiddels zijn de eerste kaarten aangevraagd én verstrekt, en ik kan u verzekeren dat de Inspectie er helemaal klaar voor is om er de komende jaren nog enkele tienduizenden uit te geven. We mogen er trots op zijn dat Nederland het eerste land in Europa is dat deze kaarten uitgeeft. Dat gebeurt overigens volgens een proces dat geheel elektronisch verloopt, van de aanvraag tot en met de uitwisseling van gegevens met de registers van RDW en gemeenten. Ook op Europees niveau vindt afstemming en informatie-uitwisseling plaats. En dat is voor de toekomst van de steeds meer internationaal opererende transportsector natuurlijk een belangrijke ontwikkeling.

De Inspectie wil deze lijn doorzetten en de komende twee jaar het merendeel van de vergunningen digitaal verstrekken. Daarbij maakt het straks niet uit of bedrijven dat doen via het online informatieloket van de Inspectie, dat van Verkeer en Waterstaat of dat van de overheid: die bieden allemaal dezelfde mogelijkheden.

Ten slotte gaat de Inspectie kijken hoe ze de zaken op het gebied van handhaving slimmer met ICT-toepassingen kan aanpakken. Ook in dat geval moet het mes aan twee kanten snijden. Dus minder tijdverlies en ergernis voor ondernemers aan de ene kant en meer effectiviteit door een gerichte aanpak met hogere pakkans aan de andere kant.

U kent mij ook als iemand die veel oog heeft voor de Europese dimensie van het transport. Ook internationaal biedt de toepassing van ICT veel perspectieven om goederenstromen sneller te laten verlopen en het vervoer over zee, over het water, per spoor en over de weg veiliger, betrouwbaarder én goedkoper te maken. Het kabinet zal zich inspannen om over de inzet van deze nieuwe technologieën goede afspraken te maken tussen de verschillende landen en met Brussel. Vooral ook om zaken minder ingewikkeld te maken voor de bedrijven, want die krijgen soms zo'n ingewikkelde regelgeving voor de kiezen dat het voor een normaal mens bijna niet meer te snappen is. Dat soort zaken laat zich uitstekend in Europees verband regelen. Maar dan moet de Europese Unie wel goed functioneren. Voor wie het nog niet weet: het is een van de dingen waar de Europese Grondwet toe dient waar we ons op 1 juni over mogen uitspreken. Wie op 1 juni `ja' zegt tegen de Grondwet, zegt dus ook `ja' tegen een betere integratie van het vervoer op Europees niveau. Daarom roep ik iedereen hier op om op 1 juni vooral `ja' te stemmen.

Dames en heren,

Natuurlijk willen we minder regels, maar we willen ook meer veiligheid, een betere bescherming van het milieu en minder nadelen voor gezondheid en welzijn. Naar mijn mening moeten we E-government daarom ook gebruiken om ondernemers én burgers intensiever en beter te informeren over de eisen en de regels die een veilige samenleving met zich meebrengt.

De Inspectie heeft het initiatief genomen voor een voorbeeldproject waarbij de vaak complexe regels en voorschriften via internet toegankelijk worden gemaakt, op maat gemaakt en afgestemd op specifieke situaties. In eerste instantie had de Inspectie het project opgezet om haar eigen scheepvaartinspecteurs beter bij de uitvoering van hun taken te ondersteunen. Inmiddels heeft ook de sector positief gereageerd en blijkt dat men met minder inspanningen beter op de hoogte is van de regels die gelden. Een beter bewijs van de kracht van E-government lijkt me moeilijk te geven.

Nogmaals: ik ben blij dat ik vandaag het startsein mag geven voor dit voorbeeldproject op het gebied van E-government bij de Inspectie. Ik wens alle deelnemers aan het symposium en de medewerkers van de Inspectie veel succes bij de uitvoering van dit E-governmentprogramma. En mocht zich ergens nog een paarse krokodil ophouden, dan zal die ongetwijfeld gauw naar huis kunnen terugkeren. En daar hoeft u dus niet de achterkant van een digitaal formulier voor in te vullen.

Dank u wel.