Trefwoorden: economische groei
Promotie drs. Sebastiaan M. Straathof
in de Faculteit der Economische Wetenschappen & Bedrijfskunde.
Titel: Product variety and economic growth; the counteracting effects
of scale and idiosyncrasy.
Promotor: Prof.dr. H.H.G. Verspagen, TUE/UM; co-promotor: dr. A. v.
Zon.
Vrijdag 29 april 2005, 16.00 uur
Onder economische groei wordt gewoonlijk groei in de hoeveelheid
geproduceerde goederen verstaan (volumegroei BBP). Dit proefschrift
behandelt een ander aspect van economische groei, namelijk groei in de
variëteit van consumentenproducten. Voor deze benadering is gekozen
omdat het beter is om van verschillende producten voldoende te hebben,
dan om van slechts één product heel veel te hebben. Dit proefschrift
behandelt twee stellingen. Volgens de eerste stelling neemt
productvariëteit toe, volgens de tweede neemt productvariëteit af.
Beide effecten blijken duidelijk aanwezig te zijn, maar het positieve
effect overheerst. Daarnaast bevat dit proefschrift nieuwe, zeer
nauwkeurige, formules voor inflatie en productiviteitsgroei.
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.
Universiteit Maastricht