Gemeente Tilburg

05157BO

Datum
27 april 2005

Tilburg maakt nieuw fietsplan

Beheer en onderhoud bestaande fietsroutes een van de speerpunten nieuw plan

Tilburg heeft afgelopen week de eerste stap gezet om te komen tot een nieuw Fietsplan. Het plan beschrijft de richting die de gemeente kiest om het huidige niveau van fietsgebruik te handhaven, zodat er ook in 2015 nog sprake is van een fietsaandeel van ongeveer 34% op korte ritten (tot 7,5 kilometer). Met het voorzetten van het huidige beleid zal deze doelstelling niet gehaald worden. Daarom neemt de gemeente een aantal principekeuzes, die op 20 mei aan de commissie Fysiek worden voorgelegd.

Onderhoud en beheer

Om het huidige niveau fietsgebruik te behouden is een goed en compleet stelsel van fietspaden noodzakelijk, de zogenoemde sternetroutes. Inmiddels is ruim 70% van die routes aangelegd. In de komende jaren worden de routes verder aangelegd, zoals nieuwe verbindingen naar Berkel-Enschot, Udenhout en Reeshof West. Maar ook het beheer en onderhoud van de bestaande routes krijgt meer aandacht. Uit een enquête die voor het fietsplan is gemaakt, blijkt dat veel Tilburgers niet tevreden zijn over de huidige staat van de fietspaden. Tilburg wil verdubbelt om die reden het onderhoudsbudget verdubbelen, waardoor het aantal zeer slechte fietspaden nagenoeg verdwijnt. Tilburg kiest hiermee voor het onderhoudsscenario dat de meest structurele verbetering oplevert. Ook het onderhoud naast de fietspaden (zoals de groenvoorziening en verlichting) wordt aangepakt. Zo wordt onderzocht wat het kost om het verlichtingsniveau langs fietspaden te verhogen, om de veiligheid op en rond de fietspaden te verbeteren.

Veiligheid

Verder kiest Tilburg ervoor om langs belangrijke wegen vrijliggende fietspaden aan te leggen en om fietspaden in asfalt en in rode kleur aan te leggen. Dat zorgt ervoor dat fietspaden comfortabel en goed herkenbaar zijn. Op rotondes krijgen fietsers volgens het nieuwe plan standaard geen voorrang meer. Op dit moment zijn de voorrangsregels nog verschillend, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties. Overigens wijkt Tilburg met deze keuze af van de landelijke richtlijnen. Recente gegevens laten echter zien dat op rotondes met vrijliggende fietspaden waarbij fietsers voorrang moeten verlenen veel minder ongevallen gebeuren dan op rotondes waarbij fietsers wel voorrang hebben.. Om de veiligheid nog verder te verbeteren wordt de maatregel 'Bromfiets op Rijbaan' verder aangescherpt door alleen de ringbanen en de cityring uit te zonderen voor bromfietsers. Ook wil Tilburg jaarlijks de gevaarlijkste locatie van (brom)fietsongevallen aanpakken.

Stallingsvoorzieningen

Tilburg wil bij nieuwe grote (bouw)plannen voortaan fietsenstallingsnormen hanteren, zoals nu ook al gedaan wordt met parkeernormen. Uit het onderzoek dat is gehouden voor het Fietsplan bleek namelijk dat veel inwoners een tekort aan stallingsvoorzieningen ervaren, met name bij winkelcentra en in de binnenstad. Ook zal Tilburg, waar mogelijk, op verzoeken van burgers ingaan voor het plaatsen van fietsbeugels. Verder bekijkt de gemeente op dit moment of het zinvol is de fietsenstalling bij 013 open te houden. Met de uitbreiding van de stalling onder de Heuvel en de nieuwe stalling die komt op het Pieter Vreedeplein denk het college dat deze stalling nog minder gebruikt gaat worden dan nu al het geval is.

Tot slot krijgen een aantal specifieke doelgroepen extra aandacht, schoolgaande jeugd, winkelend publiek en allochtonen.

Vervolg

Op 20 mei zal de commissie Fysiek de richting die de gemeente heeft gekozen bediscussiëren. Vervolgens zal het plan, inclusief uitvoeringsprogramma en prioriteitenlijst, opnieuw behandeld worden en vrijgegeven worden voor inspraak. Eind 2005 zal het Fietsplan definitief vastgesteld worden.

Voor de pers:
Theun van den Boer, Afdeling Communicatie, telefoon 013 542 88 19 Marlies van Brunschot, Bestuurswoordvoering, telefoon 013 542 97 05

Bezoekadres
Stadhuisplein 130

Postadres
Postbus 90155
5000 LH Tilburg

Doorkiesnummer
013 542 88 19
Faxnummer
013 542 90 71

---- --