Partij van de Arbeid


Den Haag, 29 april 2005


Vragen van de leden Verdaas en Dijksma (PvdA) aan de ministers van Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken


over het onjuist hanteren van de aanbestedingsregels bij het aanschaffen van nieuwe stoptreinen


* Kent u het artikel NS moet stoptreinen weer aanbesteden in NRC van donderdag 28 april jl.? (1)
* Bent u op enig moment voorafgaande aan het kort geding door de NS geïnformeerd over mogelijke problemen bij deze aanbesteding? Zo neen, vindt u niet dat dit had moeten gebeuren. Zo ja, wat heeft u met die informatie gedaan en was dit reden voor u om zich actief met de opzet van de aanbesteding te bemoeien?
* Heeft het Franse bedrijf Alstom als aanspannende partij in het kort geding op enigerlei wijze contact met een van uw ministeries gezocht met een verzoek om te interveniëren in het aanbestedingsproces. Zo ja, wat was hierop uw reactie?
* Mocht de uitspraak van de rechtbank in Utrecht leiden tot vertraging in het aanschaffen van de nieuwe stoptreinen, heeft dit dan consequenties voor de kwaliteit van de dienstverlening van de NS? Zo neen, waarom niet. Zo ja, is dit voor u reden tot actie in de richting van de NS?
* Wat is uw reactie op het feit dat de NS als overheidsbedrijf, ook al betreft het een verzelfstandigd bedrijf, de aanbestedingsregels onjuist hanteert? Kunt u aangeven of en hoe het toezicht op het juist hanteren van de aanbestedingsregels van (verzelfstandigde) overheidsbedrijven is georganiseerd?
* Ziet de minister van EZ als verantwoordelijke voor het aanbestedingenbeleid reden tot actie om dergelijke fouten in de toekomst bij overheidsbedrijven te voorkomen. Zo neen, waarom niet. Zo ja, aan wat voor acties denkt de minister van EZ?
* Ziet de minister van VenW als verantwoordelijk minister voor de NS voor zichzelf een rol weggelegd bij het juist hanteren van de aanbestedingsregels door de NS? Zo neen, waarom niet. Zo ja, hoe geeft zij nu en in de toekomst inhoud aan die verantwoordelijkheid?
* Is de gang van zaken bij deze NS aanbestedingsprocedure voor u reden voor nadere actie om soortgelijke fouten in de toekomst bij de NS en andere (verzelfstandigde) overheidsbedrijven te voorkomen? Zo neen, waarom niet en ziet u dit geval als een incident. Zo ja, aan welke maatregelen denkt u?