Socialistische Partij

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Rijk moet `nieuwe' overlast van Schiphol erkennen

26-04-2005 * Schiphol De Polderbaan op Schiphol was oorspronkelijk bedoeld om de regio te ontlasten. Nu de Polderbaan inmiddels in gebruik is, blijkt dat de overlast echter alleen maar toeneemt. De IJmondgemeenten nemen het niet langer en voeren campagne om de overlast te verminderen. De SP steunt hen in dit streven.

Met de komt van de Polderbaan zou de overlast in de regio van Schiphol afmoeten nemen. De baan werd daarom ook wel een milieubaan genoemd. De baan blijkt echter veel nieuwe overlast te veroorzaken. De overlast is wellicht plaatselijk wat minder geworden, maar tegelijkertijd ondervinden veel meer mensen dan vroeger grote overlast omdat de vliegtuigen nu ook over een ander deel van Noord-Holland aan- en afvliegen.

De gebieden die sinds het in gebruik nemen van de Polderbaan overlast ervaren, staan in de huidige luchtvaartwet vermeld als gebieden waar geen klachten kunnen voorkomen. Dat heeft tot gevolg dat alle maatregelen die worden genomen om mensen die onder de rook van Schiphol wonen het leven dragelijk te maken, voor de bewoners van de nieuwe overlastgebieden niet gelden. Zij kunnen bijvoorbeeld geen subsidie krijgen voor het isoleren van hun woningen, zolang de gebieden niet in de wet als overlastgebieden staan vermeld. Het is daarom belangrijk dat de luchtvaartwet op dit punt wordt aangepast. De Polderbaan blijkt geen milieubaan te zijn. De realiteit is pertinent anders dan gepland en de klachten van de mensen uit de nieuwe gebieden moeten serieus worden genomen.

De IJmondgemeenten willen erkenning van de overlast. Daarnaast zijn niet gelukkig met de onbeperkte mogelijkheden die Schiphol van rijk en provincie lijkt te krijgen. Zo heeft de provincie in het in begin 2003 vastgestelde streekplan bewust ruimte overgehouden voor uitbreiding van Schiphol. De SP heeft destijds daarom ook onder andere tegen het plan gestemd, als enige. In het Masterplan Noorzeekanaalgebied krijgen Schiphol en de Tweede Zeesluis bovendien ook alle aandacht. Alsof zonder een almaar toenemend oppervlak voor Schiphol en een extra grote sluis in IJmuiden er bij, Nederland gedoemd is net als de mammoet jammerlijk ten onder te gaan. De IJmondgemeenten geloven dat niet en terecht, vindt de SP. Het oppervlak van Schiphol is nu al zo groot als dat van Amsterdam. Geen enkel ander vliegveld in de wereld krijgt zoveel plek toegemeten. Heathrow in Londen bijvoorbeeld, heeft maar twee banen en toch verwerkt het vliegveld veel meer vluchten dan Schiphol.

De SP juicht de campagne van de IJmondgemeenten toe en ondersteunt die. De SP zal de gedeputeerde vragen zijn invloed te doen gelden in Den Haag om de luchtvaartwet aangepast te krijgen en hem vragen wat hij denkt van een almaar groeiend Schiphol.