Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

29-4-2005; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix China, circuit Sjanghai

SCHOUTEN (20E) IN NAT SHANGHAI NAAR VOORLOPIG BESTE GP-TRAININGS SCORE OOIT

15E TRAININGSPLAATS VOOR 'KUBA' SMRZ ONDANKS 'MISSER' IN LAATSTE METERS

Nadat vrijdagmorgen in het Chinese Sjanghai eerst de perikelen met de helikopter en natte baan (zie verderop in dit verslag) waren verholpen, konden met 2 uur vertraging de GP-deelnemers aan hun eerste vrije trainingen beginnen. Onder hen Raymond Schouten uit het Molenaar Honda team, die als een van de eerste de baan op kwam om voldoende kennismakingsmeters te kunnen maken op de voor iedereen nieuwe piste. "Dat was nodig ook, want het is een hele moeilijke baan, maar wel mooi. Het is een aaneenschakeling van vreemde bochten, die je nergens anders in het GP-circus hebt. Maar het is wel een hele mooie baan en iedereen kijkt zijn ogen uit, zo voor het eerst in China. De vrije training heb ik echt gereden om baankennis op te doen. Ik ben dan ook niet binnengekomen om in de slotfase een nieuwe achterband te laten monteren, want ik wilde meters maken. Toen de laatste 5 ronden mijn achterband wel wat begon te glijden, verloor ik weliswaar wat plaatsen, maar het was droog en ik wilde onder droge omstandigheden de baan goed leren kennen. Vooral omdat ze voor vandaag en morgen ook regen voorspelden. De vrije training stond ik 33e, maar met een gevoel dat er veel meer in zit. Vanmiddag was het al nat. We hadden wat 'droog-weer' aanpassingen willen uittesten, maar dat moest dus even wachten. De vering werd voor en achter wat zachter gezet, regenbanden er onder en de gearing wat korter gezet. Gáán!, was het devies dat ik kreeg nageroepen vanuit de pitbox. En het ging ook goed. Ik zette hele nette tijden neer en lag lange tijd zelfs binnen een seconde van de pole position. Daar waar ik vroeger wat problemen had met regenraces, gaat het nu stukken beter. Ook in Jerez vorig jaar al. Dus ik voelde me goed, nam geen extreme risico's en merkte dat de setting voor nat weer OK was. Ook de rondtijd was goed. Met de 20e tijd scoorde ik vandaag mijn beste 'voorlopige' kwalificatietijd uit mijn GP-loopbaan en dat op een nieuwe baan en met nat weer. Niet fout dus, of eigenlijk goed", zoals teamchef Hans Spaan dat ook noemde. "Als morgen de baan droog is testen we nog een sett9ing waarbij de hele Honda hoger op 'de poten' komt te staan, waardoor hij wat makkelijker kan insturen. Met die overvloed aan hele krappe bochten is dat wel beter", verwacht Schouten, die zich met zijn prestatie best in zijn nopjes mag voelen, omdat hij in zijn snelste ronde ook nog een klein foutje maakte.

250cc Honda teammaat Jakub Smrz benutte zijn eerste vrije training voor het inrijden van diverse nieuwe Honda-delen. "We zochten naar een goede setting voor de droge baan. Maar later begon het te regenen tijdens die eerste sessie. Toen konden we ons testwerk niet voortzetten en moesten we langzaamaan steeds meer terugbouwen naar een nat-weer set-up. Vanmiddag was het half-droog en half-nat. Iedereen ging op regenbanden van start, maar ook ik kwam de laatste 15 minuten binnen voor een slick. Op de profielloze Dunlop schoot ik steeds verder naar voren op de tijdenlijsten, tot dicht bij de top 10 zelfs. Prima dus, maar in de voorlaatste ronde bleek ik mijn beste tijd te hebben gezet. Die laatste was beter, ik had al 2 blauwe helmpjes op de monitoren gezet ten teken van snellere tijden, maar in de laatste sectie gleed ik heel onverhoeds even onderuit. Niet hard, ik kon zo weer verder, maar de mooie tijd was naar de knoppen. Voor morgen willen we de voorvork iets veranderen, want op de droger wordende baan voldeed die niet helemaal. Misschien 'stuiterde' de vork ook te erg waardoor ik onderuit gleed. Of het morgen nu droog of nat is maakt niet uit. In beide situaties weet ik dat ik naar voren kan opklimmen ten opzichte van mijn concurrenten, hoewel een natte 2e tijdtraining geen verbetering op de grid zal opleveren", weet Smrz.

Kapotte heli, regen en 'kinderziektes' vertragen programma

De 1e trainingsdag van de Grand Prix-coureurs in China leverde nogal wat startproblemen op. Vooral startproblemen van de medische helikopter, die dienst weigerde en het feit dat de regen en waterafvoer problemen opleverde. Voor de race-directie aanleiding om de trainingen circa 2 uur later te laten starten. Nadat in allerijl helikopter monteurs waren opgetrommeld en het euvel als snel werd verholpen konden nadat de baan 100% OK werd bevonden zowel de heli (die altijd stand-by moet staan voor het geval van een ongeval waarbij een coureur eventueel naar een nabijgelegen ziekenhuis moet worden afgevoerd) als de raceklassen starten.

Van den Goorbergh (20e) in 1 week van Supersport naar MotoGP

Jurgen van den Goorbergh maakte zijn rentree in het MotoGP startveld vandaag tijdens de eerste trainingsdag met een 20e plaats in zowel de 1e als 2e vrije training. De eerste sessie was kletsnat en 's middags was het droger. Hij start voor het Konica Minolta Honda team als vervanger voor de geblesseerde Japanse coureur Makoto Tamada. De Nederlander die twee jaar geleden voor het laatst in de MotoGP aan de start stond reed tot vorige week nog in het WK Supersport ­ na problemen aldaar, kreeg hij begin deze week de kans om de geblesseerde Tamada te vervangen, de Japanner bleek bij de controle toch een bordje in zijn rechterpols te hebben gebroken bij toeval die hij meemaakte tijdens de kwalificatie voor de Portugese GP in Estoril.

Nadat hij zolang is weggeweest uit de MotoGP moet Jurgen erkennen dat het circuit van Sjanghai geen makkelijke opgave is om mee te beginnen. "Op de eerste blik lijkt het circuit indrukwekkender dan dat ik me had voorgesteld liet de oud inwoner van Breda weten vanaf de snelweg, heeft het al een enorme uitstraling, ging van den Goorbergh verder. "Voor mij kan het wel eens een voordeel zijn, dat dit circuit, voor iedereen nieuw is. "Men moet zo snel mogelijk de monteurs en de motor leren kennen, het zal niet makkelijk worden om alles in vier uur onder de knie te krijgen, maar natuurlijk zal ik mijn uiterste best gaan doen." Van den Goorbergh debuteerde in 1992 in het wereldkampioenschap, nadat hij eerst in het Europese en Nederlands kampioenschap goede resultaten had behaald, nadat hij zes seizoenen lang 250 cc was uitgekomen, maakte hij de overstap naar de koningsklasse met een Honda V2.

De klasse waar het voor ons, Nederlanders, dit weekend eigenlijk om draait. De verrassende terugkeer van Jurgen van de Goorbergh in de hoogste klasse van de motorsport doet menig Nederlands motorhart sneller kloppen. Toch mogen we niet al te veel verwachten van Jurgen. Hij heeft, behalve enkele rondjes op de Yamaha M1 van Barros eind 2003, geen enkele ervaring met een dergelijke motorfiets. Van enige voorbereiding was al helemaal geen sprake gezien het feit dat woensdagochtend het visum nog moest worden opgehaald en Jurgen woensdagavond pas richting China vertrok. De realiteit leert dat het al moeilijk genoeg zal zijn om in de buurt van de punten te komen.

Vanochtend op een droge baan was Nickey Hayden de snelste man, gevolgd door een wederom uitstekende Melandri, Gibernau en eveneens uitstekend, Carlos Checa. Checa heeft zich duidelijk goed aangepast aan de Ducati en de bijbehorende Bridgestones. Jurgen reed de minste ronden van alle rijders en dat geeft al aan dat er behoorlijk wat werk verzet is tijdens de eerste vrije training. Hij beëindigde de training tussen de beide Blata rijders in op een 20ste plaats. Het gat met bijvoorbeeld Bayliss op P10 bedraagt een dikke 4 seconden. Het is niet realistisch om te denken dat Jurgen dat morgen zo maar even dicht. Het is daarom dubbel jammer dat het werk van de ochtend, wegens de gewijzigde weersomstandigheden, vanmiddag niet kon worden voortgezet. Op een volledig natte baan reed Kenny Roberts, verrassend naar de snelste tijd voor de erkende regenspecialisten, Barros en Gibernau. Opvallende 4e man in de regen was Troy Bayliss. Biaggi, Rossi, Melandri en Edwards vullen de top 8. Jurgen liet zien dat ook hij tot de regenspecialisten behoort. Hij eindigde weliswaar als 18e maar het gat met de nummer 10, Toni Elias, bedroeg nu nog maar ruim 2 seconden. Misschien moet het de rest van het weekend maar blijven regenen.

Europese MotoGP-fans moeten vroeg op!

Europese MotoGP fans zullen vroeg uit hun bed moeten stappen dit weekeinde om rechtstreeks te kunnen genieten van de Shanghai, China GP komende zondag wordt hier de volgende wedstrijd voor het wereldkampioenschap verreden in tegenstelling tot de eerste twee wedstrijden die op Europees grondgebied werden verreden zal de liefhebber in Europa nu vroeg moeten opstaan. Het tijdsverschil tussen China en Europa is zes uur, dit heeft als gevolg dat de liefhebber die alles wil volgen zaterdagmorgen om 3:00 zal moeten opstaan om de vrije trainingen te kunnen volgen.

Het trainings tijdschema is verder gelijk aan de wedstrijden zoals die ook in Europa werden verreden dit betekent: de kwalificatie sessies zullen starten om 13:15 's middags, (plaatselijke tijd) omgerekend naar de Europese tijd betekent dat, dat de trainingen beginnen om 07:15 de MotoGP kwalificatie begint om 14:00 uur lokale tijd.

Op de racedag komende zondag zullen de races en uur later dan normaal beginnen, dit om een slaaptekort bij de liefhebbers in Europa enigszins in te dammen, na de warm-up trainingen zullen de wedstrijden in de 125cc beginnen om 12:00 lokale tijd, dus (06:00 's ochtends in Europa), 250cc om 13,15 (07:15 in Europa) en de MotoGP om 15,00 (09:00 in Europa).

(bron: www.racesport.nl)

125cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Fabrizio LAI

ITA

HONDA Kopron Racing World


2'25.318

219.4

2

Gabor TALMACSI

HUN

KTM Red Bull KTM GP125

2'25.652

218.6


3

Aleix ESPARGARO

SPA

HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays

2'25.726

218.9


4

Julian SIMON

SPA

KTM Red Bull KTM GP125

2'26.241

218.1


5

Mattia PASINI

ITA

APRILIA Totti Top Sport - NGS

2'26.262

218.2


6

Manuel HERNANDEZ

SPA

APRILIA Totti Top Sport - NGS

2'26.570

222.2


7

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit Grand Prix

2'26.730

221.4


8

Alvaro BAUTISTA

SPA

HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays

2'26.998

221.7


9

Mika KALLIO

FIN

KTM Red Bull KTM GP125

2'27.236

224.2


10

Tomoyoshi KOYAMA

JPN

HONDA Ajo Motorsport

2'27.271

221.8


11

Alexis MASBOU

FRA

HONDA Ajo Motorsport

2'27.290

221.3


12

Michele PIRRO

ITA

MALAGUTI Malaguti Reparto Corse

2'27.987

217.4


13

Sandro CORTESE

GER

HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda

2'28.271

216.9


14

Andrea IANNONE

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team

2'28.688

225.7


15

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Nocable.it Race

2'28.782

218.0


16

Pablo NIETO

SPA

DERBI Caja Madrid - Derbi Racing

2'28.889

224.7


17

Mike DI MEGLIO

FRA

HONDA Kopron Racing World

2'28.993

221.4


18

Lukas PESEK

CZE

DERBI Metis Racing Team

2'29.246

223.6


19

Marco SIMONCELLI

ITA

APRILIA Nocable.it Race

2'29.519

215.4


20

Raymond SCHOUTEN

NED

HONDA Arie Molenaar Racing

2'29.568

221.4


21

Julian MIRALLES

SPA

APRILIA MVA Aspar

2'29.573

221.2


22

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA MVA Aspar

2'29.594

216.4


23

Manuel POGGIALI

RSM

GILERA Metis Racing Team

2'30.992

223.7


24

Wai On CHEUNG

CHN

HONDA Ajo Motorsport

2'31.425

208.8


25

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Master Aspar

2'32.281

222.6


26

Dario GIUSEPPETTI

GER

APRILIA Semprucci Cardion Blauer

2'32.869

223.4


27

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA Master Aspar

2'32.878

224.6


28

Angel RODRIGUEZ

SPA

HONDA LG Mobile Galicia Team

2'33.634

208.7


29

Federico SANDI

ITA

HONDA Angaia Racing

2'33.928

215.7


30

Karel ABRAHAM

CZE

APRILIA Semprucci Cardion Blauer

2'34.674

215.3


31

Toshihisa KUZUHARA

JPN

HONDA Angaia Racing

2'35.057

220.8


32

Ho Wan CHOW

CHN

HONDA Zongshen Racing Team

2'35.378

214.4

Not

qualified (Out 107%)

2'35.490

Nicolas TEROL

SPA

DERBI Caja Madrid - Derbi Racing

2'36.711

219.1

Vincent BRAILLARD

SWI

APRILIA Road Racing Team Hungary

2'37.343

220.7

Sascha HOMMEL

GER

MALAGUTI Malaguti Reparto Corse

2'39.689

212.8

Imre TOTH

HUN

APRILIA Road Racing Team Hungary

2'39.850

219.0

Raffaele DE ROSA

ITA

APRILIA Matteoni Racing

2'43.758

213.5

You Rao ZHOU

CHN

HONDA Chong Quing Yuan Xgjao Racin

2'43.981

203.2

250cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Casey STONER

AUS

APRILIA Carrera Sunglasses - LCR


2'09.289

273.8

2

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Team Scot

2'09.489

267.2


3

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA Aprilia Aspar 250cc

2'09.684

269.2


4

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda 250

2'10.044

269.1


5

Jorge LORENZO

SPA

HONDA Fortuna Honda

2'11.327

261.9


6

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA Telefonica Movistar Honda 250

2'11.761

266.3


7

Alex DEBON

SPA

HONDA Wurth Honda BQR

2'11.770

266.2


8

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA MS Aprilia Italia Corse

2'12.087

263.7


9

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab

2'12.340

264.3


10

Hector BARBERA

SPA

HONDA Fortuna Honda

2'13.258

266.7


11

Martin CARDENAS

COL

APRILIA Aprilia Germany

2'13.422

268.3


12

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA Carrera Sunglasses - LCR

2'13.759

264.0


13

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Aprilia Aspar 250cc

2'14.013

265.2


14

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA Matteoni Racing

2'14.166

259.6


15

Jakub SMRZ

CZE

HONDA Arie Molenaar Racing

2'14.370

264.2


16

Andrea BALLERINI

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team

2'14.452

265.4


17

Radomil ROUS

CZE

HONDA Wurth Honda BQR

2'14.588

259.1


18

Simone CORSI

ITA

APRILIA MS Aprilia Italia Corse

2'14.761

272.3


19

Yuki TAKAHASHI

JPN

HONDA Team Scot

2'14.972

263.3


20

Dirk HEIDOLF

GER

HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda

2'15.255

263.2


21

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA Aprilia Germany

2'15.384

263.0


22

Frederik WATZ

SWE

YAMAHA Yamaha Kurtz

2'16.362

248.8


23

Gabor RIZMAYER

HUN

YAMAHA Yamaha Kurtz

2'16.406

250.7


24

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA Campetella Racing

2'17.070

261.8

Not

qualified (Out 107%)

2'18.339

Gregory LEBLANC

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab

2'18.743

254.7

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA Campetella Racing

2'19.113

261.4

Steve JENKNER

GER

APRILIA Nocable.it Race

2'19.205

260.5

Shi Zhao HUANG

CHN

YAMAHA Team Yamaha China Tianjian

2'19.850

256.5

Zhu WANG

CHN

APRILIA Zongshen Team of China

2'25.090

254.7

Zi Xian HE

CHN

YAMAHA Team Yamaha China Tianjian

2'25.864

255.4

Zheng Peng LI

CHN

APRILIA Zongshen Team of China

2'27.838

257.0

Zhi Yu HUANG

CHN

HONDA Chong Quing Yuan Xgjao Racin

2'31.672

241.2

MotoGP (tot 990cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

N.HAYDEN

USA

Repsol Honda Team


2'02.327

2

M.MELANDRI

ITA

Movistar Honda MotoGP

2'02.485


3

S.GIBERNAU

SPA

Movistar Honda MotoGP

2'02.557


4

C.CHECA

SPA

Ducati Marlboro Team

2'02.664


5

V.ROSSI

ITA

Gauloises Yamaha Team

2'02.677


6

L.CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team

2'02.705


7

A.BARROS

BRA

Camel Honda

2'02.816


8

K.ROBERTS

USA

Team Suzuki MotoGP

2'03.270


9

J.HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP

2'03.420


10

T.BAYLISS

AUS

Camel Honda

2'03.526


11

M.BIAGGI

ITA

Repsol Honda Team

2'03.617


12

S.NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team

2'03.687


13

C.EDWARDS

USA

Gauloises Yamaha Team

2'03.799


14

T.ELIAS

SPA

Fortuna Yamaha Team

2'04.381


15

O.JACQUE

FRA

Kawasaki Racing Team

2'05.165


16

R.XAUS

SPA

Fortuna Yamaha Team

2'05.490


17

T.UKAWA

JPN

Moriwaki Racing

2'06.822


18

R.ROLFO

ITA

D'Antin MotoGP - Pramac

2'06.937


19

F.BATTAINI

ITA

Blata WCM

2'07.311


20

J.vd GOORBERGH

NED

Konica Minolta Honda

2'07.661


21

J.ELLISON

GBR

Blata WCM

2'07.791

************

Ingezonden persbericht