Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
29-4-2005; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix China, circuit Sjanghai
SCHOUTEN (20E) IN NAT SHANGHAI NAAR VOORLOPIG BESTE GP-TRAININGS SCORE OOIT
15E TRAININGSPLAATS VOOR 'KUBA' SMRZ ONDANKS 'MISSER' IN LAATSTE METERS
Nadat vrijdagmorgen in het Chinese Sjanghai eerst de perikelen met de helikopter en natte baan (zie verderop in dit verslag) waren verholpen, konden met 2 uur vertraging de GP-deelnemers aan hun eerste vrije trainingen beginnen. Onder hen Raymond Schouten uit het Molenaar Honda team, die als een van de eerste de baan op kwam om voldoende kennismakingsmeters te kunnen maken op de voor iedereen nieuwe piste. "Dat was nodig ook, want het is een hele moeilijke baan, maar wel mooi. Het is een aaneenschakeling van vreemde bochten, die je nergens anders in het GP-circus hebt. Maar het is wel een hele mooie baan en iedereen kijkt zijn ogen uit, zo voor het eerst in China. De vrije training heb ik echt gereden om baankennis op te doen. Ik ben dan ook niet binnengekomen om in de slotfase een nieuwe achterband te laten monteren, want ik wilde meters maken. Toen de laatste 5 ronden mijn achterband wel wat begon te glijden, verloor ik weliswaar wat plaatsen, maar het was droog en ik wilde onder droge omstandigheden de baan goed leren kennen. Vooral omdat ze voor vandaag en morgen ook regen voorspelden. De vrije training stond ik 33e, maar met een gevoel dat er veel meer in zit. Vanmiddag was het al nat. We hadden wat 'droog-weer' aanpassingen willen uittesten, maar dat moest dus even wachten. De vering werd voor en achter wat zachter gezet, regenbanden er onder en de gearing wat korter gezet. Gáán!, was het devies dat ik kreeg nageroepen vanuit de pitbox. En het ging ook goed. Ik zette hele nette tijden neer en lag lange tijd zelfs binnen een seconde van de pole position. Daar waar ik vroeger wat problemen had met regenraces, gaat het nu stukken beter. Ook in Jerez vorig jaar al. Dus ik voelde me goed, nam geen extreme risico's en merkte dat de setting voor nat weer OK was. Ook de rondtijd was goed. Met de 20e tijd scoorde ik vandaag mijn beste 'voorlopige' kwalificatietijd uit mijn GP-loopbaan en dat op een nieuwe baan en met nat weer. Niet fout dus, of eigenlijk goed", zoals teamchef Hans Spaan dat ook noemde. "Als morgen de baan droog is testen we nog een sett9ing waarbij de hele Honda hoger op 'de poten' komt te staan, waardoor hij wat makkelijker kan insturen. Met die overvloed aan hele krappe bochten is dat wel beter", verwacht Schouten, die zich met zijn prestatie best in zijn nopjes mag voelen, omdat hij in zijn snelste ronde ook nog een klein foutje maakte.
250cc Honda teammaat Jakub Smrz benutte zijn eerste vrije training voor het inrijden van diverse nieuwe Honda-delen. "We zochten naar een goede setting voor de droge baan. Maar later begon het te regenen tijdens die eerste sessie. Toen konden we ons testwerk niet voortzetten en moesten we langzaamaan steeds meer terugbouwen naar een nat-weer set-up. Vanmiddag was het half-droog en half-nat. Iedereen ging op regenbanden van start, maar ook ik kwam de laatste 15 minuten binnen voor een slick. Op de profielloze Dunlop schoot ik steeds verder naar voren op de tijdenlijsten, tot dicht bij de top 10 zelfs. Prima dus, maar in de voorlaatste ronde bleek ik mijn beste tijd te hebben gezet. Die laatste was beter, ik had al 2 blauwe helmpjes op de monitoren gezet ten teken van snellere tijden, maar in de laatste sectie gleed ik heel onverhoeds even onderuit. Niet hard, ik kon zo weer verder, maar de mooie tijd was naar de knoppen. Voor morgen willen we de voorvork iets veranderen, want op de droger wordende baan voldeed die niet helemaal. Misschien 'stuiterde' de vork ook te erg waardoor ik onderuit gleed. Of het morgen nu droog of nat is maakt niet uit. In beide situaties weet ik dat ik naar voren kan opklimmen ten opzichte van mijn concurrenten, hoewel een natte 2e tijdtraining geen verbetering op de grid zal opleveren", weet Smrz.
Kapotte heli, regen en 'kinderziektes' vertragen programma
De 1e trainingsdag van de Grand Prix-coureurs in China leverde nogal wat startproblemen op. Vooral startproblemen van de medische helikopter, die dienst weigerde en het feit dat de regen en waterafvoer problemen opleverde. Voor de race-directie aanleiding om de trainingen circa 2 uur later te laten starten. Nadat in allerijl helikopter monteurs waren opgetrommeld en het euvel als snel werd verholpen konden nadat de baan 100% OK werd bevonden zowel de heli (die altijd stand-by moet staan voor het geval van een ongeval waarbij een coureur eventueel naar een nabijgelegen ziekenhuis moet worden afgevoerd) als de raceklassen starten.
Van den Goorbergh (20e) in 1 week van Supersport naar MotoGP
Jurgen van den Goorbergh maakte zijn rentree in het MotoGP startveld vandaag tijdens de eerste trainingsdag met een 20e plaats in zowel de 1e als 2e vrije training. De eerste sessie was kletsnat en 's middags was het droger. Hij start voor het Konica Minolta Honda team als vervanger voor de geblesseerde Japanse coureur Makoto Tamada. De Nederlander die twee jaar geleden voor het laatst in de MotoGP aan de start stond reed tot vorige week nog in het WK Supersport na problemen aldaar, kreeg hij begin deze week de kans om de geblesseerde Tamada te vervangen, de Japanner bleek bij de controle toch een bordje in zijn rechterpols te hebben gebroken bij toeval die hij meemaakte tijdens de kwalificatie voor de Portugese GP in Estoril.
Nadat hij zolang is weggeweest uit de MotoGP moet Jurgen erkennen dat het circuit van Sjanghai geen makkelijke opgave is om mee te beginnen. "Op de eerste blik lijkt het circuit indrukwekkender dan dat ik me had voorgesteld liet de oud inwoner van Breda weten vanaf de snelweg, heeft het al een enorme uitstraling, ging van den Goorbergh verder. "Voor mij kan het wel eens een voordeel zijn, dat dit circuit, voor iedereen nieuw is. "Men moet zo snel mogelijk de monteurs en de motor leren kennen, het zal niet makkelijk worden om alles in vier uur onder de knie te krijgen, maar natuurlijk zal ik mijn uiterste best gaan doen." Van den Goorbergh debuteerde in 1992 in het wereldkampioenschap, nadat hij eerst in het Europese en Nederlands kampioenschap goede resultaten had behaald, nadat hij zes seizoenen lang 250 cc was uitgekomen, maakte hij de overstap naar de koningsklasse met een Honda V2.
De klasse waar het voor ons, Nederlanders, dit weekend eigenlijk om draait. De verrassende terugkeer van Jurgen van de Goorbergh in de hoogste klasse van de motorsport doet menig Nederlands motorhart sneller kloppen. Toch mogen we niet al te veel verwachten van Jurgen. Hij heeft, behalve enkele rondjes op de Yamaha M1 van Barros eind 2003, geen enkele ervaring met een dergelijke motorfiets. Van enige voorbereiding was al helemaal geen sprake gezien het feit dat woensdagochtend het visum nog moest worden opgehaald en Jurgen woensdagavond pas richting China vertrok. De realiteit leert dat het al moeilijk genoeg zal zijn om in de buurt van de punten te komen.
Vanochtend op een droge baan was Nickey Hayden de snelste man, gevolgd door een wederom uitstekende Melandri, Gibernau en eveneens uitstekend, Carlos Checa. Checa heeft zich duidelijk goed aangepast aan de Ducati en de bijbehorende Bridgestones. Jurgen reed de minste ronden van alle rijders en dat geeft al aan dat er behoorlijk wat werk verzet is tijdens de eerste vrije training. Hij beëindigde de training tussen de beide Blata rijders in op een 20ste plaats. Het gat met bijvoorbeeld Bayliss op P10 bedraagt een dikke 4 seconden. Het is niet realistisch om te denken dat Jurgen dat morgen zo maar even dicht. Het is daarom dubbel jammer dat het werk van de ochtend, wegens de gewijzigde weersomstandigheden, vanmiddag niet kon worden voortgezet. Op een volledig natte baan reed Kenny Roberts, verrassend naar de snelste tijd voor de erkende regenspecialisten, Barros en Gibernau. Opvallende 4e man in de regen was Troy Bayliss. Biaggi, Rossi, Melandri en Edwards vullen de top 8. Jurgen liet zien dat ook hij tot de regenspecialisten behoort. Hij eindigde weliswaar als 18e maar het gat met de nummer 10, Toni Elias, bedroeg nu nog maar ruim 2 seconden. Misschien moet het de rest van het weekend maar blijven regenen.
Europese MotoGP-fans moeten vroeg op!
Europese MotoGP fans zullen vroeg uit hun bed moeten stappen dit weekeinde om rechtstreeks te kunnen genieten van de Shanghai, China GP komende zondag wordt hier de volgende wedstrijd voor het wereldkampioenschap verreden in tegenstelling tot de eerste twee wedstrijden die op Europees grondgebied werden verreden zal de liefhebber in Europa nu vroeg moeten opstaan. Het tijdsverschil tussen China en Europa is zes uur, dit heeft als gevolg dat de liefhebber die alles wil volgen zaterdagmorgen om 3:00 zal moeten opstaan om de vrije trainingen te kunnen volgen.
Het trainings tijdschema is verder gelijk aan de wedstrijden zoals die ook in Europa werden verreden dit betekent: de kwalificatie sessies zullen starten om 13:15 's middags, (plaatselijke tijd) omgerekend naar de Europese tijd betekent dat, dat de trainingen beginnen om 07:15 de MotoGP kwalificatie begint om 14:00 uur lokale tijd.
Op de racedag komende zondag zullen de races en uur later dan normaal beginnen, dit om een slaaptekort bij de liefhebbers in Europa enigszins in te dammen, na de warm-up trainingen zullen de wedstrijden in de 125cc beginnen om 12:00 lokale tijd, dus (06:00 's ochtends in Europa), 250cc om 13,15 (07:15 in Europa) en de MotoGP om 15,00 (09:00 in Europa).
(bron: www.racesport.nl)
125cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Fabrizio LAI
ITA
HONDA Kopron Racing World
2'25.318
219.4
2
Gabor TALMACSI
HUN
KTM Red Bull KTM GP125
2'25.652
218.6
3
Aleix ESPARGARO
SPA
HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
2'25.726
218.9
4
Julian SIMON
SPA
KTM Red Bull KTM GP125
2'26.241
218.1
5
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Totti Top Sport - NGS
2'26.262
218.2
6
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Totti Top Sport - NGS
2'26.570
222.2
7
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
2'26.730
221.4
8
Alvaro BAUTISTA
SPA
HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
2'26.998
221.7
9
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM GP125
2'27.236
224.2
10
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
HONDA Ajo Motorsport
2'27.271
221.8
11
Alexis MASBOU
FRA
HONDA Ajo Motorsport
2'27.290
221.3
12
Michele PIRRO
ITA
MALAGUTI Malaguti Reparto Corse
2'27.987
217.4
13
Sandro CORTESE
GER
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
2'28.271
216.9
14
Andrea IANNONE
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
2'28.688
225.7
15
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Nocable.it Race
2'28.782
218.0
16
Pablo NIETO
SPA
DERBI Caja Madrid - Derbi Racing
2'28.889
224.7
17
Mike DI MEGLIO
FRA
HONDA Kopron Racing World
2'28.993
221.4
18
Lukas PESEK
CZE
DERBI Metis Racing Team
2'29.246
223.6
19
Marco SIMONCELLI
ITA
APRILIA Nocable.it Race
2'29.519
215.4
20
Raymond SCHOUTEN
NED
HONDA Arie Molenaar Racing
2'29.568
221.4
21
Julian MIRALLES
SPA
APRILIA MVA Aspar
2'29.573
221.2
22
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA MVA Aspar
2'29.594
216.4
23
Manuel POGGIALI
RSM
GILERA Metis Racing Team
2'30.992
223.7
24
Wai On CHEUNG
CHN
HONDA Ajo Motorsport
2'31.425
208.8
25
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master Aspar
2'32.281
222.6
26
Dario GIUSEPPETTI
GER
APRILIA Semprucci Cardion Blauer
2'32.869
223.4
27
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Master Aspar
2'32.878
224.6
28
Angel RODRIGUEZ
SPA
HONDA LG Mobile Galicia Team
2'33.634
208.7
29
Federico SANDI
ITA
HONDA Angaia Racing
2'33.928
215.7
30
Karel ABRAHAM
CZE
APRILIA Semprucci Cardion Blauer
2'34.674
215.3
31
Toshihisa KUZUHARA
JPN
HONDA Angaia Racing
2'35.057
220.8
32
Ho Wan CHOW
CHN
HONDA Zongshen Racing Team
2'35.378
214.4
Not
qualified (Out 107%)
2'35.490
Nicolas TEROL
SPA
DERBI Caja Madrid - Derbi Racing
2'36.711
219.1
Vincent BRAILLARD
SWI
APRILIA Road Racing Team Hungary
2'37.343
220.7
Sascha HOMMEL
GER
MALAGUTI Malaguti Reparto Corse
2'39.689
212.8
Imre TOTH
HUN
APRILIA Road Racing Team Hungary
2'39.850
219.0
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'43.758
213.5
You Rao ZHOU
CHN
HONDA Chong Quing Yuan Xgjao Racin
2'43.981
203.2
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Casey STONER
AUS
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
2'09.289
273.8
2
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Team Scot
2'09.489
267.2
3
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
2'09.684
269.2
4
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
2'10.044
269.1
5
Jorge LORENZO
SPA
HONDA Fortuna Honda
2'11.327
261.9
6
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
2'11.761
266.3
7
Alex DEBON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
2'11.770
266.2
8
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
2'12.087
263.7
9
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
2'12.340
264.3
10
Hector BARBERA
SPA
HONDA Fortuna Honda
2'13.258
266.7
11
Martin CARDENAS
COL
APRILIA Aprilia Germany
2'13.422
268.3
12
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
2'13.759
264.0
13
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
2'14.013
265.2
14
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'14.166
259.6
15
Jakub SMRZ
CZE
HONDA Arie Molenaar Racing
2'14.370
264.2
16
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
2'14.452
265.4
17
Radomil ROUS
CZE
HONDA Wurth Honda BQR
2'14.588
259.1
18
Simone CORSI
ITA
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
2'14.761
272.3
19
Yuki TAKAHASHI
JPN
HONDA Team Scot
2'14.972
263.3
20
Dirk HEIDOLF
GER
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
2'15.255
263.2
21
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA Aprilia Germany
2'15.384
263.0
22
Frederik WATZ
SWE
YAMAHA Yamaha Kurtz
2'16.362
248.8
23
Gabor RIZMAYER
HUN
YAMAHA Yamaha Kurtz
2'16.406
250.7
24
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
2'17.070
261.8
Not
qualified (Out 107%)
2'18.339
Gregory LEBLANC
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
2'18.743
254.7
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA Campetella Racing
2'19.113
261.4
Steve JENKNER
GER
APRILIA Nocable.it Race
2'19.205
260.5
Shi Zhao HUANG
CHN
YAMAHA Team Yamaha China Tianjian
2'19.850
256.5
Zhu WANG
CHN
APRILIA Zongshen Team of China
2'25.090
254.7
Zi Xian HE
CHN
YAMAHA Team Yamaha China Tianjian
2'25.864
255.4
Zheng Peng LI
CHN
APRILIA Zongshen Team of China
2'27.838
257.0
Zhi Yu HUANG
CHN
HONDA Chong Quing Yuan Xgjao Racin
2'31.672
241.2
MotoGP (tot 990cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
N.HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
2'02.327
2
M.MELANDRI
ITA
Movistar Honda MotoGP
2'02.485
3
S.GIBERNAU
SPA
Movistar Honda MotoGP
2'02.557
4
C.CHECA
SPA
Ducati Marlboro Team
2'02.664
5
V.ROSSI
ITA
Gauloises Yamaha Team
2'02.677
6
L.CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
2'02.705
7
A.BARROS
BRA
Camel Honda
2'02.816
8
K.ROBERTS
USA
Team Suzuki MotoGP
2'03.270
9
J.HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
2'03.420
10
T.BAYLISS
AUS
Camel Honda
2'03.526
11
M.BIAGGI
ITA
Repsol Honda Team
2'03.617
12
S.NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
2'03.687
13
C.EDWARDS
USA
Gauloises Yamaha Team
2'03.799
14
T.ELIAS
SPA
Fortuna Yamaha Team
2'04.381
15
O.JACQUE
FRA
Kawasaki Racing Team
2'05.165
16
R.XAUS
SPA
Fortuna Yamaha Team
2'05.490
17
T.UKAWA
JPN
Moriwaki Racing
2'06.822
18
R.ROLFO
ITA
D'Antin MotoGP - Pramac
2'06.937
19
F.BATTAINI
ITA
Blata WCM
2'07.311
20
J.vd GOORBERGH
NED
Konica Minolta Honda
2'07.661
21
J.ELLISON
GBR
Blata WCM
2'07.791
************
Ingezonden persbericht