Inspectie Verkeer en Waterstaat


29 april 2005: Inspectie verscherpt toezicht op prijsvechters

De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft in het kader van het programma Safety Assessment Foreign Aircraft (SAFA) de inspectie op kleinere buitenlandse luchtvaartmaatschappijen in Nederland verscherpt. Steeds meer van deze veelal prijsvechters doen Nederland aan. Een punt van zorg zijn de lage-kosten-vliegmaatschappijen uit het Midden-Oosten die in eigen land onvoldoende onder toezicht staan.

De inspectie heeft het afgelopen jaar zowel met de Turkse als de Egyptische autoriteiten intensief contact gehad om het toezicht op deze maatschappijen te bevorderen. Het geïntensiveerde toezicht op deze maatschappijen wordt voortgezet en zal met name in het komende zomerseizoen tot extra inspecties leiden.

Dit is een van de onderwerpen die te lezen is in het jaarbericht over 2004 van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Deze inspectie houdt toezicht op veiligheid, leefmilieu en arbeidsomstandigheden in het verkeer, het vervoer en de waterstaat.

Runway incursions
De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft het Runway Safety Team (RST, een werkgroep van Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland) opdracht gegeven een aantal maatregelen tegen runway incursions (situaties waarin een vliegtuig, voertuig of persoon zich ten onrechte bevindt op of nabij de start- en landingsbaan) op Schiphol met spoed uit te voeren. De inspectie maakte zich zorgen over de trage voortgang en verlangde frequente rapportage. De maatregelen die inmiddels worden uitgevoerd liggen op het gebied van verantwoordelijkheidsverdeling, naleving van procedures, slagkracht van het RST, opleiding en training en aanpassing aan de infrastructuur.

Scheepvaart

Toezicht Bemanningen
Intensief toezicht op kwalitatief en kwantitatief voldoende bemanning van schepen blijft noodzakelijk. Scheepsbeheerders zoeken de grenzen van het bemanningsplan op en voldoen niet altijd aan de wet en de eigen procedures opgesteld conform International Safety Management. De Inspectie zal het inspectieprogramma in 2005 afronden. Daarna kunnen definitieve conclusies worden getrokken.

Laad- en losplaatsen binnenvaart
Een gecombineerde inspectie naar vluchtwegen (vervolg op eerdere inspectie in 2002) en overvulbeveiliging bij laad- en losplaatsen voor de binnenvaart voor vloeibare gevaarlijke stoffen heeft uitgewezen dat op beide thema's verbetering nodig is. Ten aanzien van vluchtwegen bleek bij 27 procent van de 53 gecontroleerde bedrijven geen adequate vluchtweg van schip naar de wal aanwezig is. Ook is bij circa 25 procent van deze bedrijven geen (verplichte) overvulbeveiliging aanwezig op laadinstallaties. In 2005 zullen alle 104 overslagbedrijven op de twee genoemde aspecten opnieuw worden geïnspecteerd. Waar nodig worden maatregelen genomen.

Spoor

Rijden door rood sein
De stijgende trend in het aantal roodseinpassages is in 2004 verder doorgezet. In 2004 waren er in Amsterdam en Roosendaal ernstige botsingen die hiervan het gevolg waren. Daarbij waren geen doden te betreuren, maar het aantal gewonde reizigers in 2004 was hierdoor met 138 het hoogste sinds 7 jaar.

De branchepartijen nemen gezamenlijk maatregelen om het risico van roodseinpassages te verminderen. De maatregelen richten zich op de machinisten, op de omstandigheden waaronder zij hun werk moeten doen en op technische verbeteringen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat bewaakt de voortgang en ondersteunt met expertise. Een kansrijke oplossing, die thans beproefd wordt, is het zogenoemde ATB++-systeem. Deze toevoeging aan de bestaande ATB EG reduceert de kans op door rood rijden aanzienlijk. Door de minister van Verkeer en Waterstaat is reeds een bedrag van EUR 40 mln. gereserveerd voor een pakket van aanvullende veiligheidsmaatregelen op het spoor.

Verbetering overwegveiligheid
Er is sprake van een structurele verbetering van de overwegveiligheid. In 2004 waren er 17 dodelijke slachtoffers onder weggebruikers ten gevolge van aanrijdingen door treinen, veel minder dan de 28 in 2003. Het langjarige gemiddelde aantal slachtoffers is voor het eerst onder het streefniveau van 24 per jaar gekomen. Dit streefniveau was in 1999 geformuleerd voor het jaar 2010.

Baanwerkers
De veiligheid van baanwerk is nog steeds onvoldoende. De nota Veiligheid op de rails beschrijft maatregelen om de baanwerkerveiligheid te verbeteren, zoals enkelsporige of volledige buitendienststellingen. Het werken in persoonlijke waarneming (een veiligheidsman let op de treinenloop en waarschuwt de werkers) moet structureel afnemen. Op 1 januari 2005 zou Prorail van start gaan met de uitvoering van de interne veiligheidsregels voor baanwerkers (Normenkader Veilig Werken). Dat is niet gelukt. De inspectie ziet er op toe dat invoering ook daadwerkelijk op kortst mogelijke termijn plaatsvindt.

Goederenvervoer

Uit een inspectie bij de Botlektunnel bleek in 2004 dat vervoerders het tunnelregime voor gevaarlijke stoffen regelmatig overtreden. Chauffeurs geven aan soms onbekend te zijn met het voor hun transport geldend tunnelverbod. Daarnaast bleek ook dat verbetering aan de infrastructuur nodig is, onder meer aan bebording en de beschikbaarheid en kwaliteit van omrijroutes. De inspectie heeft de tunnelbeheerders hierop aangesproken en zal in 2005 ook bij andere tunnels inspecteren en zonodig handhaven.

Onderzoek door de Inspectie Verkeer en Waterstaat wijst uit dat slechts 29 procent van de gemeenten een routering voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg heeft ingesteld. Driekwart daarvan wordt bij gewijzigde omstandigheden niet geactualiseerd. Het ontbreekt ook aan een centraal punt waar informatie over routering op gemeentelijk niveau verkrijgbaar is. Dit is lastig voor vervoerders en handhavers.

De inspectie spreekt de gemeenten aan op het niet gebruikmaken van routering. In de loop van 2005 zal zij hierover rapporteren. Zij zal nagaan in hoeverre hier sprake is van onnodig vervoer van gevaarlijke stoffen door de bebouwde kom.

Noot van de redactie:

Willard Elissen, 070 351 7484 / 06 538 24 311

Bestanden bij dit artikel
Jaarbericht 2004
Jaarbericht 2004 samenvatting

29-4-2005 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement