Inspectie Verkeer en Waterstaat
29 april 2005: Inspectie verscherpt toezicht op prijsvechters
De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft in het kader van het
programma Safety Assessment Foreign Aircraft (SAFA) de inspectie op
kleinere buitenlandse luchtvaartmaatschappijen in Nederland
verscherpt. Steeds meer van deze veelal prijsvechters doen Nederland
aan. Een punt van zorg zijn de lage-kosten-vliegmaatschappijen uit het
Midden-Oosten die in eigen land onvoldoende onder toezicht staan.
De inspectie heeft het afgelopen jaar zowel met de Turkse als de
Egyptische autoriteiten intensief contact gehad om het toezicht op
deze maatschappijen te bevorderen. Het geïntensiveerde toezicht op
deze maatschappijen wordt voortgezet en zal met name in het komende
zomerseizoen tot extra inspecties leiden.
Dit is een van de onderwerpen die te lezen is in het jaarbericht over
2004 van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Deze inspectie houdt
toezicht op veiligheid, leefmilieu en arbeidsomstandigheden in het
verkeer, het vervoer en de waterstaat.
Runway incursions
De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft het Runway Safety Team (RST,
een werkgroep van Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland) opdracht
gegeven een aantal maatregelen tegen runway incursions (situaties
waarin een vliegtuig, voertuig of persoon zich ten onrechte bevindt op
of nabij de start- en landingsbaan) op Schiphol met spoed uit te
voeren. De inspectie maakte zich zorgen over de trage voortgang en
verlangde frequente rapportage. De maatregelen die inmiddels worden
uitgevoerd liggen op het gebied van verantwoordelijkheidsverdeling,
naleving van procedures, slagkracht van het RST, opleiding en training
en aanpassing aan de infrastructuur.
Scheepvaart
Toezicht Bemanningen
Intensief toezicht op kwalitatief en kwantitatief voldoende bemanning
van schepen blijft noodzakelijk. Scheepsbeheerders zoeken de grenzen
van het bemanningsplan op en voldoen niet altijd aan de wet en de
eigen procedures opgesteld conform International Safety Management. De
Inspectie zal het inspectieprogramma in 2005 afronden. Daarna kunnen
definitieve conclusies worden getrokken.
Laad- en losplaatsen binnenvaart
Een gecombineerde inspectie naar vluchtwegen (vervolg op eerdere
inspectie in 2002) en overvulbeveiliging bij laad- en losplaatsen voor
de binnenvaart voor vloeibare gevaarlijke stoffen heeft uitgewezen dat
op beide thema's verbetering nodig is. Ten aanzien van vluchtwegen
bleek bij 27 procent van de 53 gecontroleerde bedrijven geen adequate
vluchtweg van schip naar de wal aanwezig is. Ook is bij circa 25
procent van deze bedrijven geen (verplichte) overvulbeveiliging
aanwezig op laadinstallaties. In 2005 zullen alle 104
overslagbedrijven op de twee genoemde aspecten opnieuw worden
geïnspecteerd. Waar nodig worden maatregelen genomen.
Spoor
Rijden door rood sein
De stijgende trend in het aantal roodseinpassages is in 2004 verder
doorgezet. In 2004 waren er in Amsterdam en Roosendaal ernstige
botsingen die hiervan het gevolg waren. Daarbij waren geen doden te
betreuren, maar het aantal gewonde reizigers in 2004 was hierdoor met
138 het hoogste sinds 7 jaar.
De branchepartijen nemen gezamenlijk maatregelen om het risico van
roodseinpassages te verminderen. De maatregelen richten zich op de
machinisten, op de omstandigheden waaronder zij hun werk moeten doen
en op technische verbeteringen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat
bewaakt de voortgang en ondersteunt met expertise. Een kansrijke
oplossing, die thans beproefd wordt, is het zogenoemde ATB++-systeem.
Deze toevoeging aan de bestaande ATB EG reduceert de kans op door rood
rijden aanzienlijk. Door de minister van Verkeer en Waterstaat is
reeds een bedrag van EUR 40 mln. gereserveerd voor een pakket van
aanvullende veiligheidsmaatregelen op het spoor.
Verbetering overwegveiligheid
Er is sprake van een structurele verbetering van de overwegveiligheid.
In 2004 waren er 17 dodelijke slachtoffers onder weggebruikers ten
gevolge van aanrijdingen door treinen, veel minder dan de 28 in 2003.
Het langjarige gemiddelde aantal slachtoffers is voor het eerst onder
het streefniveau van 24 per jaar gekomen. Dit streefniveau was in 1999
geformuleerd voor het jaar 2010.
Baanwerkers
De veiligheid van baanwerk is nog steeds onvoldoende. De nota
Veiligheid op de rails beschrijft maatregelen om de
baanwerkerveiligheid te verbeteren, zoals enkelsporige of volledige
buitendienststellingen. Het werken in persoonlijke waarneming (een
veiligheidsman let op de treinenloop en waarschuwt de werkers) moet
structureel afnemen. Op 1 januari 2005 zou Prorail van start gaan met
de uitvoering van de interne veiligheidsregels voor baanwerkers
(Normenkader Veilig Werken). Dat is niet gelukt. De inspectie ziet er
op toe dat invoering ook daadwerkelijk op kortst mogelijke termijn
plaatsvindt.
Goederenvervoer
Uit een inspectie bij de Botlektunnel bleek in 2004 dat vervoerders
het tunnelregime voor gevaarlijke stoffen regelmatig overtreden.
Chauffeurs geven aan soms onbekend te zijn met het voor hun transport
geldend tunnelverbod. Daarnaast bleek ook dat verbetering aan de
infrastructuur nodig is, onder meer aan bebording en de
beschikbaarheid en kwaliteit van omrijroutes. De inspectie heeft de
tunnelbeheerders hierop aangesproken en zal in 2005 ook bij andere
tunnels inspecteren en zonodig handhaven.
Onderzoek door de Inspectie Verkeer en Waterstaat wijst uit dat
slechts 29 procent van de gemeenten een routering voor het vervoer van
gevaarlijke stoffen over de weg heeft ingesteld. Driekwart daarvan
wordt bij gewijzigde omstandigheden niet geactualiseerd. Het ontbreekt
ook aan een centraal punt waar informatie over routering op
gemeentelijk niveau verkrijgbaar is. Dit is lastig voor vervoerders en
handhavers.
De inspectie spreekt de gemeenten aan op het niet gebruikmaken van
routering. In de loop van 2005 zal zij hierover rapporteren. Zij zal
nagaan in hoeverre hier sprake is van onnodig vervoer van gevaarlijke
stoffen door de bebouwde kom.
Noot van de redactie:
Willard Elissen, 070 351 7484 / 06 538 24 311
Bestanden bij dit artikel
Jaarbericht 2004
Jaarbericht 2004 samenvatting
29-4-2005 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement