http://www.minvenw.nl
MinVenW: Platform : betaal naar gebruik, niet naar bezit
Het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit heeft overeenstemming
bereikt over de hoofdlijnen van haar voorstel aan de Minister van
Verkeer en Waterstaat en de Minister van Financiën over een andere
manier van betalen voor mobiliteit over de weg. De komende weken wordt
de laatste hand gelegd aan het advies.
De kern van het voorstel van het Platform bestaat uit het advies dat
de weggebruiker (personenauto's, bestelauto's en vrachtwagens) betaalt
naar de mate van gebruik van de weg onder afschaffing van de
Motorrijtuigenbelasting (MRB) en drastische verlaging van de Belasting
Personenauto's en Motorrijwielen (BPM). Dit komt tegemoet aan de vraag
uit de maatschappij om de bereikbaarheid te verbeteren en aan de vraag
naar een eerlijker en transparanter systeem van betalen voor het
rijden over de weg. Het Platform concretiseert dit door een
kilometerprijs voor te stellen waarin onderscheid wordt gemaakt naar
tijd, plaats en milieukenmerken van het voertuig. De weggebruiker
betaalt aan een landelijke onafhankelijke inningsorganisatie. Hierbij
is er geen sprake van belasting betalen aan de overheid, maar een
prijs betalen voor het gebruik van de weg. Alvorens definitief te
kunnen besluiten tot het invoeren van een kilometerprijs zullen de
kosten nader beoordeeld worden aan de hand van de laatste stand van de
techniek.
Het Platform bepleit daarnaast het eveneens toepassen van
marktprincipes bij de bouw, de verbetering en het onderhoud van de
weginfrastructuur. Dit betekent een systeemverandering waarbij de
overheid de kaders stelt, marktpartijen optimaal inspelen op de
aansluiting van het aanbod van de weginfrastructuur op de vraag van
weggebruikers, ondersteund door het, waar mogelijk verzelfstandigen
van het wegbeheer.
Het invoeren van een systeem van een landelijke prijs per kilometer is
niet op korte termijn te realiseren. In de tussentijd echter zal de
verkeerssituatie rond de grote steden en bij regionale knelpunten
alsmede de luchtkwaliteit verder verslechteren. Het Platform adviseert
om beide redenen dan ook al eerder een voorfase in te voeren, waarin
een prijs wordt betaald op of in de directe nabijheid van regionale
infrastructuurknelpunten en waarmee dat knelpunt en daarmee de
bereikbaarheid versneld wordt verbeterd. Uitdrukkelijk kiest het
Platform in de vormgeving niet voor een cordonheffing.
Het Platform meent dat maatschappelijk draagvlak essentieel is voor de
uitvoering van haar advies. De brede samenstelling van het Platform
geeft meteen al een indruk over het draagvlak in de maatschappij. Het
Platform vindt dat de achtergronden van prijsbeleid goed aan de
weggebruikers moeten worden uitgelegd. Vanuit het oogpunt van
draagvlak adviseert het Platform daarom in de uitvoeringsagenda veel
aandacht te besteden aan heldere en langdurige communicatie.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat