Provincie Noord-Holland

29-4-2005

Onderwerp

Ontwerp-Kaderbrief 2006 vastgesteld

Marcel van Kanten

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland (GS) hebben de ontwerp-Kaderbrief 2006 vastgesteld. GS stellen voor aan Provinciale Staten (PS) om voor de financiering van de Extra Investeringsimpuls van 500 miljoen vanaf april 2006 de provinciale opcenten motorrijtuigen-belasting te verhogen met 14 opcenten. Hiermee zullen naar verwachting ook nog eens extra investeringen door derden worden gegenereerd.

De ontwerp-Kaderbrief is de basis voor de Programmabegroting 2006. De Kaderbrief gaat onder meer over de initiatieven die GS willen nemen in het kader van de Extra Investeringsimpuls Noord-Holland op de beleidsterreinen mobiliteit, openbaar vervoer en wegen, zorg en sociaal culturele zorg in brede zin, duurzame energie en het versterken van de economie in Noord-Holland-Noord.

Extra Investeringsimpuls
In 2004 hebben PS besloten tot een Extra Investeringsimpuls Noord-Holland van 500 miljoen. PS kozen daarbij tot de volgende verdeling van middelen: circa 200 miljoen voor een Extra Investeringsimpuls Openbaar Vervoer-Infrastructuur ; circa 195 miljoen voor een Extra Investeringsimpuls Weg-Infrastructuur ; circa 10 miljoen voor een Extra Investeringsimpuls Versterking Economie in Noord-Holland-Noord, via de cluster duurzame energie; circa 95 miljoen voor een Extra Investeringsimpuls Zorg-Infrastructuur, waarvan circa 66 miljoen voor Zorg-Infrastructuur en circa 29 miljoen voor Sociaal-Culturele Zorg in brede zin.

Voor het Beleidskader Jeugdzorg 2005-2008, waarin het Aanvalsplan wachtlijsten jeugdzorg is opgenomen, en de nota Zorg verbetert , is, vooruitlopend op de besluitvorming over de Investeringsimpuls respectievelijk 10,4 en 13,1 miljoen beschikbaar gesteld die ten laste wordt gebracht van het bedrag van 95 miljoen.

PS hebben in april de prioriteiten bepaald voor de extra investeringen in de Openbaar Vervoer-Infrastructuur en de Weg-Infrastructuur. PS zullen op 9 mei nog de prioriteiten bepalen voor de extra investeringen in de Zorg-Infrastructuur. Na deze PS-vergadering zullen GS een groslijst opstellen waarin de besluitvorming over alle impulsprogrammas binnen de Extra Investeringsimpuls (mede ook in dialoog met de inwoners van Noord-Holland tot stand gekomen), nogmaals worden vastgelegd. De extra investeringen voor Duurzame Energie bedragen 10 miljoen. Hierover moeten PS nog besluiten op 30 mei door vaststelling van de groslijst. PS zullen op 30 mei alle Impulsprogrammas definitief vaststellen.

Financiering van de Extra Investeringsimpuls

Van de Extra Investeringsimpuls wordt de eerste 145 miljoen gedekt uit de vrij beschikbare UNA-middelen. De resterende 355 miljoen worden gedekt door een verhoging van de provinciale opcenten motorrijtuigenbelasting.

GS stellen voor een opcentenverhoging met circa 14 opcenten. Momenteel bedraagt het opcententarief in Noord-Holland 52,7. Dit is het laagste tarief van alle provincies. Een verhoging met 14 opcenten leidt tot een nieuw tarief van 66,7. Daarmee blijft de provincie Noord-Holland nog steeds de laagste, daar alle andere provincies hun opcenten hebben verhoogd. Uitzondering is provincie Zuid-Holland, waarvan de opcenten reeds hoger waren dan die van Noord-Holland.

Wanneer het aantal opcenten in één keer met 14 wordt verhoogd, genereert dit een structurele extra opbrengst van circa 31 miljoen. Voor de burger (automobilist) betekent dit een structurele lastenverhoging van jaarlijks circa 15 tot 50 (afhankelijk van de gewichtsklasse van de auto).

Overzicht opcenten per provincie in 2005:

Groningen 75,0
Utrecht 71,9
Friesland 65,0 Noord-Holland 52,7
Drente 76,3 Zuid-Holland 72,4 Overijssel 73
Zeeland 70,3
Flevoland 62,3 Noord-Brabant 69,2
Gelderland 78,1
Limburg 71,3

Maximum aantal opcenten: 99,0; Gemiddeld aantal opcenten: 69,8

Het moment waarop projecten uit de Extra Investeringsimpuls daadwerkelijk financiële middelen nodig hebben is niet steeds goed te voorspellen. Vooral voor complexe projecten op het gebied van Openbaar Vervoer en Weg-Infrastructuur is dit het geval. Door bij de heffing niet uit te gaan van het moment van uitvoering van deze projecten wordt voorkomen dat er zich financieringsproblemen gaan voordoen. GS streven er naar een zo nauwkeurig mogelijke indicatie geven van de kredietbehoefte van de door PS geprioriteerde projecten.

Financieel Kader 2006 2009
Uit het Financieel kader 2006-2009 blijkt dat er geen financiële ruimte is voor structureel nieuw beleid. GS willen echter niet met een tekort op de begroting werken. Het college stelt daarom voor aan PS om voor 2006 een stelpost te realiseren bezuinigingen op te nemen van 930.800. GS willen bij de begrotingsvoorbereiding voorstellen doen aan PS voor de invulling van deze stelpost.

Ten opzichte van de oorspronkelijke opbrengstenraming is een structureel hogere opbrengst berekend van de opcenten motorrijtuigenbelasting als gevolg van groei van het wagenpark en een toename van het aantal voertuigen in een hogere gewichtsklasse. Deze opbrengst van de opcenten bedraagt tot 2009 jaarlijks 2.3 miljoen.