Rekeningrijden is oneerlijk en kan leiden tot `yuppenwegen'
29-04-2005 * Volgens SP-Kamerlid Arda Gerkens gaan we weer jaren terug
in de tijd als het voorstel van de commissie-Nouwen over de
kilometerheffing wordt overgenomen. Gerkens: "Rekeningrijden is vijf
jaar geleden afgewezen vanwege de vele weerstand. Die is er nog steeds
en zou de invoering met jaren kunnen vertragen. Voor het milieu en de
files is die tijd er niet." De extra belasting voor mensen in de
Randstad en de spits is volgens Gerkens onredelijk. "Die treft vooral
mensen die niet de keuze hebben om eerder of later te gaan werken."
In de jaren '90 waren er weinig voorstanders van tolpoortjes te
vinden. Gerkens: "Het is dan wel erg opvallend dan de
commissie-Nouwen, die op zoek moest naar draagvlak, voorstelt om
tolpoortjes in te voeren op dertig verkeersknelpunten. Het lijkt mij
onwaarschijnlijk dat dit nu opeens wel op voldoende draagvlak kan
rekenen. Het wetsvoorstel van GroenLinks voor tolpoortjes in de steden
krijgt ook nauwelijks politieke steun."
Gerkens: "Ik ben blij dat vanuit de kilometerheffing ook een prikkel
gaat tot milieuvriendelijke auto's. De extra belasting voor de mensen
in de Randstad en in de spits vind ik echter niet rechtvaardig. Je
kunt een werknemer niet straffen omdat hij elke ochtend aan het werk
moet in de Randstad. De meeste werknemers hebben helemaal niet de
keuze om later of vroeger te beginnen. En als het al zou werken, zou
het leiden tot yuppenwegen in de Randstad."
De SP pleit voor een eerlijke verdeling van de autokosten. Op de korte
termijn kan dat door de vaste kosten (BPM en motorrijtuigenbelasting)
te verlagen en te vervangen door extra brandstofaccijns. Op
middellange termijn komt er dan een kilometerheffing, afhankelijk van
het gewicht van het voertuig en de brandstofsoort. Arda Gerkens: "Een
eerlijke kilometerheffing kan volgens mij op veel meer maatschappelijk
draagvlak rekenen. We kunnen dit proces snel in gang zetten en later
bezien of ook heffing naar plaats en tijd onontkoombaar is."
Socialistische Partij