Gemeente Drimmelen


Geluidsonderzoek A59 ter hoogte van Made in commissie Grondgebiedzaken van 3 mei

In een deel van de woonkern Made wordt al jaren geluidshinder ondervonden van het wegverkeer op de A59. Het gevoel voor deze geluidshinder is bij de inwoners alleen maar sterker geworden sinds de A59 in 1989 is verbreed tussen Wagenberg en knooppunt Zonzeel waardoor de verkeersintensiteit aanzienlijk is toegenomen. Onlangs heeft de Grontmij. de verschillende mogelijkheden weer op een rij gezet. Het blijkt dat de mogelijkheden om tot een goede oplossing te geraken niet voor het oprapen liggen.

tekort aan financiënn
Het toenmalig gemeentebestuur heeft zich in die periode al bij het rijk aangemeld voor het aanbrengen van geluidwerende voorzieningen ter hoogte van de woonwijk "De Ligne" en het woongebied "Haasdijk". Het dringende verzoek was om de nodige maatregelen te treffen tegelijk met de al in gang zijnde verbreding van de A59. De Minister heeft toen het college laten weten dat door het grote aantal aanmeldingen de financiële mogelijkheden van het Rijk tot 1993 al waren overschreden. Ook voor de periode daarna waren er al zoveel projecten aangemeld, dat het wel tot het einde van de negentiger jaren zou duren voordat ten behoeve van geluidwerende voorzieningen langs de A59 ter hoogte van Made gelden ter beschikking konden worden gesteld, aldus het ministerie.

reductie-eis van 10 dB

Of maatregelen op dit terrein voor subsidie in aanmerking zouden komen werd ook nog afhankelijk gesteld van het toen nog in te stellen akoestisch onderzoek. Een dergelijk onderzoek heeft in 1994 geresulteerd in het aanbrengen van twee kilometer geluidarm asfalt ter hoogte van Made. Het gevoel van de geluidshinder is bij de inwoners van de betreffende wijken gebleven. Ook na die tijd zijn er verschillende geluidsonderzoeken geweest die alle duidelijk maakten dat de komst van een geluidsvoorziening wel degelijk gewenst was, maar waaruit ook bleek dat de geluidsoverlast in het gunstigste geval met zeven decibel zou afnemen. Om voor rijkssubsidie voor een geluidsvoorziening in aanmerking te komen, moeten de effecten van de maatregelen het geluid met minstens tien decibel reduceren. In het verleden zijn door de gemeente richting Rijk meerdere pogingen gedaan om in aanmerking te komen voor subsidie. Telkens weer werd geantwoord dat er pas aan subsidie kon worden gedacht als de te nemen maatregelen een vermindering van de geluidsbelasting zou geven van minimaal 10 dB.

stand van zaken
Om te kunnen beoordelen of een aarden geluidswal zoals die door de raadsfractie Combinatie Algemeen Belang vorig jaar is geïnitieerd, ook al kost deze relatief gezien niet veel geld, wel het nodige effect zou hebben en ook andere alternatieven hierbij te kunnen betrekken is eind 2004 aan de Grontmij opdracht gegeven dit in beeld te brengen. Hiervoor zijn ook verkeerstellingen verricht om de verkeersintensiteit zo actueel mogelijk in beeld te kunnen brengen. Dit alles heeft geresulteerd in een rapportage waarin de akoestische effecten zijn beschreven van een drietal geluidswerende maatregelen. Alle zijn gericht op het aanbrengen van geluidswallen en/of -schermen langs de A59. De effecten worden inzichtelijk gemaakt door het aangeven van de te verwachten vermindering van de geluidsbelasting in 2015 ten opzichte van de huidige situatie.

De voornaamste conclusies die op basis van dit onderzoek getrokken kunnen worden, zijn:


* Een scherm langs de op-/afritten lijkt het meest effectief ten opzichte van een walconstructie. Indien de hoogte van dit scherm wordt aangenomen op 6 m boven wegniveau, dan wordt de geluidsbelasting bij een groot aantal woningen één klasse beter (verbetering van slecht naar tamelijk slecht). Kosten ¤ 3,8 miljoen.
* Een vergelijkbare oplossing is het plaatsen van een scherm van 6 m hoog langs de hoofdrijbaan tussen de op-/afrit en het scherm langs de op-/afrit verlagen tot 2 m over een lengte van ca. 250 m aan weerszijden van de Godfried Schalckenstraat. Kosten ¤ 2,5 miljoen.
* Een scherm aan de westzijde van de Godfried Schalckenstraat met een hoogte van 3 m boven wegniveau is een effectieve maatregel.
* Een reductie van minimaal 10dB is pas te realiseren met nog hogere en langere geluidsschermen (>12 m boven wegniveau), maar worden niet als reëel en praktisch realiseerbaar geacht.

conclusie
Zoals in het rapport te lezen valt dienen er hoge investeringen te worden gedaan terwijl het rendement van geluidsreductie vrij laag is. Desalniettemin leggen burgemeester en wethouders het rapport voor aan de commissie Grondgebied. Opnieuw moeten we trachten bij het ministerie subsidies los te krijgen. Wellicht kan een eerste aanzet worden gedaan om te komen tot gehele of gedeeltelijk oplossing van het (geluids)probleem.

vergadering
De vergadering van de commissie Grondgebiedzaken begint om 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis. Het rapport kunt u inzien via de griffier (tel. 0162-690203 of 690202)