Grönholm klimt na koprol van 22e plaats naar podium
(3-5-2005)
Met de derde en de vierde plaats in de Rally van Italië voor Marcus
Grönholm respectievelijk Markko Märtin heeft Peugeot de leiding in
het wereldkampioenschap rallyâs bij de constructeurs behouden. Peugeot
heeft 11 punten voorsprong op Citroën en 18 op Subaru, de merken die
op Sardinië de eerste (Sébastien Loeb) en de tweede plaats (Petter
Solberg) innamen.
Maar het was Marcus Grönholm die de show stal op het
Middellandse-Zee-eiland. De Fin duikelde na een koprol op de derde
proef naar de 22^e positie in het klassement, om zich op schitterende
wijze terug te knokken tot op het podium. Beide Peugeots 307 WRC
doorstonden de gravelrally zonder technische problemen.
Na een voortvarend begin vanuit kustplaats Olbia, met een eerste en
een tweede tijd, kwam Marcus Grönholm KP 3 af met een vreselijk
gehavende auto. In het tussenklassement kwam de equipe
Grönholm/Rautiainen niet meer voor in de top twintig! Wat was er
gebeurd? Grönholm legde uit: âHalverwege de derde, dertig kilometer
lange proef kwam na een volgas-knik een haarspeldbocht. Ervoor lag een
stukje asfalt in het parcours, waarop ik bij het aanremmen minder grip
had dan ik dacht â misschien hebben we die passage verkeerd beoordeeld
tijdens de verkenning. We raakten van de weg, de auto rolde van een
helling af op een weggedeelte eronder en bleef op de zijkant liggen.
Gelukkig hielpen toeschouwers ons weer op de wielen en anderhalve
minuut later konden we onze weg vervolgen. Maar ja, de koppositie
waren we natuurlijk kwijt...â
Fantastisch werk
Gelukkig bereikte de equipe zonder verdere problemen het servicepark
in Olbia, waar de monteurs zich onmiddellijk op de flink beschadigde
307 stortten. âWe moeten hen een compliment geven, want ze deden
fantastisch werkâ, aldus teambaas Jean-Pierre Nicolas. âIn de dertig
minuten servicetijd wisselden de monteurs het linkerportier, de
motorkap, de voorruit, de spoiler, de wielophanging en delen van de
stuurinrichting. Dus bij de service hebben we geen extra tijd hoeven
inboeten.â
Dat het team de zaakjes goed voor elkaar had, bleek uit het tempo dat
Grönholm op de vierde proef aan de dag legde: hij was de snelste.
âToch voelde de auto na het ongeluk niet zo lekker aan; als-ie honderd
procent was geweest, hadden we er nog wat meer uit kunnen halenâ,
oordeelde de Fin.
Concurrent in de fout
Grönholm eindigde de eerste dag als zevende na een indrukwekkende
opmars. Op de tweede dag verwees hij teamgenoot Märtin naar de vijfde
plaats en in de laatste etappe oefende hij zoveel druk uit op
concurrent Rovanperä (Mitsubishi), dat deze een fout maakte en de
voorwielophanging vernielde. Zo kwam Grönholm ondanks ruim drie
minuten achterstand toch op het podium terecht en werd Märtin vierde.
De rijder uit Estland reed een betrouwbare wedstrijd. Na aanvankelijke
problemen met de bandenkeuze en enkele veranderingen in de afstemming
van zijn 307 wist hij een goed ritme te vinden, hetgeen resulteerde in
kostbare WRC-punten. âIk heb weer veel geleerd over de auto en de
banden. Dat komt goed van pas voor de komende drie wedstrijden.
Cyprus, Turkije en de Acropolis zijn zware evenementen. De onverharde
proeven zijn ontzettend ruig, het is vreselijk stoffig en bloedheet.
Het kleinste foutje kan je daar opbreken. Ik denk dat ons team goed is
voorbereid op de omstandigheden.â
AutoRai