AutoRai

Grönholm klimt na koprol van 22e plaats naar podium

(3-5-2005)
Met de derde en de vierde plaats in de Rally van Italië voor Marcus Grönholm respectievelijk Markko Märtin heeft Peugeot de leiding in het wereldkampioenschap rallyâs bij de constructeurs behouden. Peugeot heeft 11 punten voorsprong op Citroën en 18 op Subaru, de merken die op Sardinië de eerste (Sébastien Loeb) en de tweede plaats (Petter Solberg) innamen.
Maar het was Marcus Grönholm die de show stal op het Middellandse-Zee-eiland. De Fin duikelde na een koprol op de derde proef naar de 22^e positie in het klassement, om zich op schitterende wijze terug te knokken tot op het podium. Beide Peugeots 307 WRC doorstonden de gravelrally zonder technische problemen.

Na een voortvarend begin vanuit kustplaats Olbia, met een eerste en een tweede tijd, kwam Marcus Grönholm KP 3 af met een vreselijk gehavende auto. In het tussenklassement kwam de equipe Grönholm/Rautiainen niet meer voor in de top twintig! Wat was er gebeurd? Grönholm legde uit: âHalverwege de derde, dertig kilometer lange proef kwam na een volgas-knik een haarspeldbocht. Ervoor lag een stukje asfalt in het parcours, waarop ik bij het aanremmen minder grip had dan ik dacht â misschien hebben we die passage verkeerd beoordeeld tijdens de verkenning. We raakten van de weg, de auto rolde van een helling af op een weggedeelte eronder en bleef op de zijkant liggen. Gelukkig hielpen toeschouwers ons weer op de wielen en anderhalve minuut later konden we onze weg vervolgen. Maar ja, de koppositie waren we natuurlijk kwijt...â

Fantastisch werk
Gelukkig bereikte de equipe zonder verdere problemen het servicepark in Olbia, waar de monteurs zich onmiddellijk op de flink beschadigde 307 stortten. âWe moeten hen een compliment geven, want ze deden fantastisch werkâ, aldus teambaas Jean-Pierre Nicolas. âIn de dertig minuten servicetijd wisselden de monteurs het linkerportier, de motorkap, de voorruit, de spoiler, de wielophanging en delen van de stuurinrichting. Dus bij de service hebben we geen extra tijd hoeven inboeten.â

Dat het team de zaakjes goed voor elkaar had, bleek uit het tempo dat Grönholm op de vierde proef aan de dag legde: hij was de snelste. âToch voelde de auto na het ongeluk niet zo lekker aan; als-ie honderd procent was geweest, hadden we er nog wat meer uit kunnen halenâ, oordeelde de Fin.

Concurrent in de fout
Grönholm eindigde de eerste dag als zevende na een indrukwekkende opmars. Op de tweede dag verwees hij teamgenoot Märtin naar de vijfde plaats en in de laatste etappe oefende hij zoveel druk uit op concurrent Rovanperä (Mitsubishi), dat deze een fout maakte en de voorwielophanging vernielde. Zo kwam Grönholm ondanks ruim drie minuten achterstand toch op het podium terecht en werd Märtin vierde.

De rijder uit Estland reed een betrouwbare wedstrijd. Na aanvankelijke problemen met de bandenkeuze en enkele veranderingen in de afstemming van zijn 307 wist hij een goed ritme te vinden, hetgeen resulteerde in kostbare WRC-punten. âIk heb weer veel geleerd over de auto en de banden. Dat komt goed van pas voor de komende drie wedstrijden. Cyprus, Turkije en de Acropolis zijn zware evenementen. De onverharde proeven zijn ontzettend ruig, het is vreselijk stoffig en bloedheet. Het kleinste foutje kan je daar opbreken. Ik denk dat ons team goed is voorbereid op de omstandigheden.â