Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
Der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA 's-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer
ARBO/P&G/2005/28489
Onderwerp Datum Contactpersoon
IWI-onderzoek naar de 29 april 2005
certificatie van deskundig
toezichthouders verwijdering
asbest en crocidoliet
Hierbij ontvangt u het onderzoeksrapport "De certificatie van deskundig toezichthouders
verwijdering asbest en crocidoliet" van de Inspectie Werk en Inkomen (IWI).
Het Arbeidsomstandighedenbesluit bepaalt dat asbest alleen verwijderd mag worden onder
toezicht van een persoon die in het bezit is van een certificaat van vakbekwaamheid verwijdering
asbest en crocidoliet (DTA-certificaat). Dit certificaat moet zijn afgegeven door een door de
Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
aangewezen certificatie-instelling. IWI heeft als taak toezicht op de certificatie-instellingen te
houden.
In bovengenoemd rapport constateert IWI dat de certificatie-instellingen (CI's) overwegend goed
functioneren en in hoofdzaak voldoen aan de aanwijzingseisen die de minister heeft gesteld. De
punten waarop CI's minder goed functioneren liggen op het gebied van administratieve
tekortkomingen en zijn niet direct relevant voor het daadwerkelijk veilig verwijderen van asbest.
Verder constateert IWI een tweetal knelpunten. IWI is van oordeel dat de deskundig
toezichthouder asbestverwijdering (DTA-A) niet altijd in staat is voldoende weerstand te bieden
aan de druk die wordt opgelegd door de werkgever of opdrachtgever. IWI constateert voorts dat
de certificatie-instellingen in de praktijk beperkte mogelijkheden hebben om sancties te treffen
tegen slecht functionerende DTA-ers. Beide geconstateerde knelpunten zijn reeds opgepakt door
betrokken partijen (brancheverenigingen, werkgevers, werknemers, certificatie-instellingen en
overheid).
Momenteel wordt namelijk met alle betrokkenen (brancheverenigingen, werkgevers, werknemers,
certificatie-instellingen en overheid) gewerkt aan een herstructurering van de regelgeving op het
gebied van asbestinventarisatie en verwijdering. (zie Tweede Kamer, vergaderjaar 2002-2003,
25 834 en 22 343, nr. 22).
2 ARBO/P&G/2005/28489
Met deze herstructurering zullen een 2-tal procescertificaten (voor asbestinventarisatie en
asbestverwijdering) en - naast het huidige persoonscertificaat DTA-A - een persoonscertificaat
voor werknemers die asbest verwijderen wettelijk verplicht worden.
Een onderdeel van de herstructurering is het aanscherpen van de gedrags- en exameneisen van de
DTA-er om zo zijn communicatieve, leidinggevende en sociale vaardigheden te verbeteren.
Vooruitlopend op publicatie zal in de praktijk op korte termijn al conform de nieuwe eisen worden
gewerkt. Hierdoor zal de DTA-er weerbaarder worden tegenover druk die mogelijk door de
werkgever en/of opdrachtgever wordt opgelegd om het asbestverwijderingswerk zo snel (en dus
goedkoop) mogelijk af te ronden.
Voorts wordt momenteel door betrokkenen (brancheverenigingen, werkgevers, werknemers en
certificatie-instellingen) gewerkt aan het uitbreiden van de mogelijkheden van certificatie-instellingen
om sancties in te zetten. Het ontbreken van voldoende sanctiemogelijkheden is door IWI als
knelpunt aangegeven in het huidige stelsel van DTA-A certificering. Het certificatieschema dat ten
grondslag ligt aan de certificering van de DTA, wordt door betrokkenen zodanig aangepast dat
CI's afdoende maatregelen kunnen nemen bij het toezicht op het afgegeven persoonscertificaat. Na
aanpassing van het schema, zal ik dit schema (middels statische verwijzing) opnemen in de
arboregelgeving.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid