Ministerie van Buitenlandse Zaken

Zeer geachte Voorzitter,

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij 1 fiche aan te bieden die werd opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC):


1. Voorstel voor een Verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EEG) nr. 2454/93 houdende vaststelling van enkele bepalingen ter uitvoering van Verordening (EEG) nr. 2913/92 van de Raad tot vaststelling van het communautair douanewetboek

De Staatssecretaris voor Europese Zaken

Atzo Nicolaï
Fiche 1: Verordening tot vaststelling van het communautair douanewetboek Titel:
Voorstel voor een Verordening van de Raad tot wijziging van Verordening (EEG) nr. 2454/93 houdende vaststelling van enkele bepalingen ter uitvoering van Verordening (EEG) nr. 2913/92 van de Raad tot vaststelling van het communautair douanewetboek


Datum Raadsdocument: 3 maart 2005
Nr Raadsdocument: 6938/05
Nr. Commissiedocument: COM (2005) 66
Eerstverantwoordelijk ministerie: FIN i.o.m. V&W en BZ

Behandelingstraject in Brussel: Raadswerkgroep Douane Unie, Raad Concurrentievermogen

Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel: In de jaren negentig heeft zich in de EU fraude met sigaretten voorgedaan waarbij misbruik werd gemaakt van het communautair douanevervoerssysteem. Deze vervoersfraude met sigaretten heeft onder meer geleid tot het instellen van de Tijdelijke Enquêtecommissie communautair douanevervoer van het Europees Parlement (hierna: TEC). In 1997 heeft de TEC een rapport uitgebracht en aanbevelingen gedaan ter verbetering van het communautair douanevervoerssysteem. Deze aanbevelingen hebben geleid tot een grootscheeps actieplan voor automatisering van het douaneverkeer . Onderhavig voorstel van de Commissie om per 1 juli 2005 een wettelijke verplichting tot het gebruik van een elektronisch systeem voor douanevervoer (New Computerised Transit System - hierna NCTS) in de Toepassingsverordening Communautair douanewetboek (TCDW) op te nemen, volgt uit het voornoemde actieprogramma. Dit voorstel is een logische vervolgstap op de ontwikkelingen die het douanevervoer de afgelopen jaren heeft ondergaan. Schriftelijke aangiften zullen nog slechts mogelijk zijn in de gevallen dat NCTS vanwege technische redenen niet beschikbaar is of voor reizigers. Onder reizigers worden personen verstaan die van een vakantie/zakenreis terugkeren uit een derde land (niet EU), met goederen die als handelswaar aangemerkt kunnen worden

Het voorstel betreft een wijziging van de toepassingsverordening van de Commissie (nr. 2454/93) van de Raadsverordening (nr. 2913/92). Binnen het (Comitologie)-Comité Douanewetboek was geen meerderheid voor het voorstel te vinden. Daarom legt de Commissie nu het voorstel overeenkomstig het Comitologiebesluit aan de Raad voor.

Rechtsbasis van het voorstel:
Verordening (EEG) 2913/92, Artikel 247
Besluit 1999/468/EG van de Raad van 28 juni 1999 (comitologieprocedure)

Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: Raad met gekwalificeerde meerderheid. De Commissie brengt het Europees Parlement overeenkomstig de comitologieprocedure op de hoogte.

Instelling nieuw Comitologie-comité: n.v.t.

Subsidiariteit en proportionaliteit:
Subsidiariteit: n.v.t., betreft een exclusieve bevoegdheid. Proportionaliteit: positief, voorzover de voorstellen voor acties betrekking hebben op het in het kader van de traditionele rol van de douane bij goederencontroles ontwikkelen van gemeenschappelijke kwalitatieve normen voor douanecontroles

Consequenties voor de EU-begroting: geen

Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger: In Nederland heeft de verplichte toepassing voor de Toegelaten Afzenders (ondernemingen die een vergunning van de douane bezitten om goederen vanaf de aangewezen bedrijfslocatie te mogen verzenden naar landen binnen of buiten de EU, Noorwegen, Zwitserland en IJsland zonder tussenkomst van de douane) en de Toegelaten Geadresseerden (ondernemingen die een vergunning van de douane bezitten om niet communautaire zendingen te ontvangen op een aangewezen bedrijfsterrein zonder tussenkomst van de douane) per 1 april 2004 geleid tot een verlaging van de administratieve lasten voor bedrijven met E 10 mln. Het huidige voorstel bekrachtigt de verplichte toepassing van NCTS en heeft een te verwaarlozen aanvullende reductie tot gevolg.

Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid, (informatie over het inschakelen van nationale agentschappen / zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering): n.v.t.

Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid: De verordening treedt in werking op de 20e dag na haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie en is van kracht met ingang van 1 juli 2005.

Consequenties voor ontwikkelingslanden: geen

Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling: Nederland heeft de Commissie uitdrukkelijk gesteund bij het streven naar een wettelijke basis om aangiften voor douanevervoer slechts mogelijk te maken door gebruikmaking van het geautomatiseerde aangiftesysteem voor douanevervoer NCTS. Het elektronische systeem creëert namelijk vrijheden én verantwoordelijkheden voor het bedrijfsleven. In plaats van iedere keer langs de douane te moeten volstaat elektronisch communiceren. Voorts is het van belang dat het NCTS systeem fraude sneller aan het licht brengt. Tot slot wordt uniformiteit afgedwongen omdat dezelfde verplichting in de hele EU van kracht is waardoor concurrentievervalsing wordt voorkomen. Schriftelijke aangiften zullen nog slechts mogelijk zijn in de gevallen dat NCTS niet beschikbaar is (vanwege technische redenen) of voor reizigers. In alle andere gevallen zal het vervoer door middel van NCTS worden uitgevoerd. De reiziger mag gebruik maken van het Enig Document (een standaardformulier dat wordt gebruikt voor diverse douaneaangiften, gelet op de veelal onbekendheid met het verschijnsel communautair douanevervoer. Nederland kan instemmen met dit voorstel.

-----------------------
Beschikking Nr. 210/97/EG van het Europees Parlement en de Raad, van 19 december 1996 houdende goedkeuring van een actieprogramma voor de douane in de Gemeenschap ("Douane 2000" - Verklaring van de Commissie (PbEG L033)). Besluit 1999/468/EG van de Raad van 28 juni 1999

---- --