BedrijfsautoRAI

03-05-2005

MAN biedt de oplossing voor roetfilters voor bedrijfswagens

Op de IAA 2004 te Hannover introduceerde MAN Nutzfahrzeuge de nieuw ontwikkelde D20 Common Rail-Motor voor de TGA. Deze motor voldoet met zijn externe uitlaatgasrecirculatie (EGR) in combinatie met het roetfilter MAN PM-KAT® nu al aan de toekomstige Euro 4- standaard voor uitlaatgasemissie.

MAN is hiermee de eerste bedrijfswagenfabrikant, die in het kader van de Euro 4 gebruik maakt van de roetfiltertechniek voor vrachtwagens. Hierdoor beschikt MAN dan ook over een technologie die een bijdrage levert aan de oplossing van de problematiek met betrekking tot de fijnstofdeeltjes. De PM-KAT® zorgt voor een reducering van de uitstoot aan roetdeeltjes van meer dan zestig procent en daarmee tot een verlaging van de uitgestoten hoeveelheid roetdeeltjes voor het bereiken van de Euro 4 en 5 - limieten (0,02g / kWh). Daarnaast wordt het op dit moment zeer actuele fijnstof (
Vanaf het voorjaar 2006 zal het uitlaatgasmanagement-systeem met EGR en PM-KAT® naast de zware MAN TGA- ook in de TGL- en TGM- voertuigen van de lichte- en middelzware klasse en successievelijk ook in bussen met Euro 4-motoren zijn intrede doen.

Al in 1999 koos MAN als enige Europese bedrijfswagenfabrikant voor de gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) als een van de pijlers in zijn motorenstrategie. Sindsdien werden meer dan 150.000 D28- en D20-motoren in de Euro 3-uitvoering met EGR aan MAN klanten afgeleverd.

MAN is er bovendien in geslaagd een opwaardering en een oplossing voor montage achteraf op basis van de PM-KAT® voor praktisch alle MAN voertuigtypes met Euro 3-uitvoering te ontwikkelen en deze al in het najaar 2005 te introduceren. Euro 3-motoren realiseren vandaag de dag al zonder roetfilter een limiet van 0,1 g/kWh. Ook bij de Euro 3-voertuigen met roetfilter kan het fijnstof volgens referentiemetingen met nogmaals vijftig procent worden gereduceerd. Omdat de PM-Kat een continu regenererend filtersysteem met open kanalen is, dat continu zonder verstoppingen en daardoor onderhoudsvrij werkt, zijn de ombouw-werkzaamheden bij montage achteraf gering.

Al vanaf juli 2004 heeft MAN Nutzfahrzeuge door zijn licentiepolitiek het voor derden mogelijk gemaakt parallel aan de Euro 4/5-eerste montage ook met uitvoeringen die achteraf kunnen worden gemonteerd op de markt te komen, waarmee de uitstoot aan roetdeeltjes van oudere voertuigen aanzienlijk kunnen worden gereduceerd. Dit geldt zowel voor oudere MAN voertuigen die nog aan het verkeer deelnemen als ook voor bedrijfswagens en bussen van andere fabrikanten.

"Hiermee toont MAN zijn verantwoording voor het milieu en staat met zijn engagement bovenaan de lijst van fabrikanten die de noodzakelijke techniek zo snel mogelijk ter beschikking willen stellen", aldus Anton Weinmann, directievoorzitter van de MAN Nutzfahrzeuge groep.

Om te komen tot een zo breed mogelijke toepassing van de roetfilters in de voertuigen, bepleit MAN daarnaast nog fiscale voordelen en tegemoetkomingen bij de tolheffing voor die voertuigen die zijn uitgevoerd met een roetfilter en hiermee uitgevoerd zullen worden. De uitspraken van de verkeersministers geven vandaag al aan dat deze richting door de politiek wordt ondersteund.

Afhankelijk van het voertuigtype zal de brutoprijs per roetfilter bij inbouw achteraf in de bedrijfswagensector zo'n 3.000 euro tot 5.000 euro bedragen.

Omdat de uitlaatgasemissie door bedrijfsvoertuigen slechts een fractie is van de emissie van fijnstof, is het belangrijk te weten dat een significante reducering van de fijnstof niet alleen door dieselroetfilters kunnen worden bereikt. Alleen als alle sectoren, zoals bijvoorbeeld vuilverbrandingsinstallaties, energiecentrales, verwarmingsinstallaties en dergelijke gerichte maatregelen nemen, zullen de voorgestelde limieten in de toekomst duidelijk worden gehaald.