-------------------------------------------------------------------------- BEA maakt resultaten bekend van internationale assessment van service-georiënteerde architectuur --------------------------------------------------------------------------Amstelveen, 03-05-2005
Aan de redactie:
BEA Systems heeft de resultaten bekend gemaakt van haar SOA Readiness Self-Assessment Tool, een webgebaseerde tool die kwantitatief meet in hoeverre een organisatie klaar is voor service-georiënteerde architectuur. Tot nu toe hebben 1.100 IT-professionals de assessment uitgevoerd.
Ruim een kwart van de deelnemers (27%) is al bezig met de adoptie van service-georiënteerde architectuur, door middel van pilotprojecten (13%) of bedrijfsbrede (8%), afdelingsbrede (4%) of divisiebrede projecten (3%). Een vijfde van de respondenten (20%) zit momenteel in de evaluatie- of planningsfase.
Hergebruik en groter aanpassingsvermogen zijn de belangrijkste drijfveren voor de adoptie van SOA. Om dit mogelijk te maken, is een nieuwe softwarecategorie in opkomst: de service-infrastructuur. Deze maakt het mogelijk dat processen, informatie en diensten vrij kunnen stromen in, over en tussen heterogene omgevingen.
BEA heeft de uitdrukkelijke intentie om de technologieleider te worden in deze belangrijke markt.
Meer resultaten uit de SOA Readiness Self-Assessment Tool en over de service-infrastructuur vindt u in onderstaand persbericht. Als u nog vragen heeft, of met iemand van BEA wilt spreken, neemt u dan contact op met NewsEngine PR op 020 567 2170.
- PERSBERICHT -
BEA MAAKT RESULTATEN BEKEND VAN INTERNATIONALE ASSESSMENT VAN
SERVICE-GEORIËNTEERDE ARCHITECTUUR
Amstelveen, 3 mei 2005 - Bedrijven verwachten efficiënter te opereren en
betere klantenservice te leveren door een nieuwe aanpak voor het
ontwikkelen, bouwen en verbinden van software, service-georiënteerde
architectuur genaamd. Dit is een van de bevindingen uit een uitgebreide
assessment onder ruim 1.000 IT-professionals over de hele wereld, waarvan
BEA Systems de resultaten bekend heeft gemaakt.
Belangrijke bevindingen zijn:
Bedrijfsmatige en operationele voordelen van service-georiënteerde
architectuur zijn net zo belangrijk als verbeterde IT-efficiëntie,
flexibiliteit en aanpasbaarheid.
Op de vraag wat de belangrijkste drijfveren zijn voor de adoptie van een
service-georiënteerde architectuur (service-oriented architecture, of
SOA) in hun organisatie, noemde 90% van de deelnemers bedrijfsmatige
voordelen, zoals betere service aan klanten, partners en werknemers en
grotere operationele efficiëntie. 88% Van de deelnemers noemden
IT-voordelen zoals lagere onderhouds- en integratiekosten, efficiëntere
ontwikkeling, beheer en hergebruik van applicaties, en een flexibelere
infrastructuur.
Hoewel 44% van de deelnemers bekend is met service-georiënteerde
architectuur, is het nog steeds nieuw terrein voor anderen. Het
gemiddelde bekendheidsniveau is 1.76 op een schaal van 1 tot 4, waarbij
1 staat voor een basale bekendheid en 4 voor een zeer diepgaande kennis
van SOA.
Nieuw type 'architect' leidt het SOA-initiatief
Ruim 29% van de onderzoeksdeelnemers heeft de functie van 'architect',
een functie die zowel bedrijfsmatige als technische vaardigheden
combineert.
SOA staat op prioriteitenlijst van senior management
Ongeveer evenveel C-level managers als IT-directeuren hebben de
assessment uitgevoerd. Het feit dat senior managers de relatief
uitgebreide assessment hebben uitgevoerd, toont aan dat SOA een
belangrijke prioriteit is voor het senior management.
Er is een 'visie versus realiteit'-kloof tussen senior management en
IT-teams
De vier categorieën van senior leidinggevenden, vice president, director
en manager respondent hadden allemaal een 1.73 of hoger (op een schaal
van 1 tot 4) bij het beoordelen of hun organisatie klaar is voor SOA.
Ontwikkelaars, ingenieurs, consultants en systeemanalisten beoordeelden
dit als 1.67 of lager.
Gebrek aan kennis over SOA-domeinen:
De assessment deelnemers hechten veel belang aan de voordelen van SOA,
maar nog niet de helft heeft de benodigde kennis van de zes domeinen
voor het implementeren van een SOA-strategie: bedrijfsstrategie en
?processen, architectuur, kosten en voordelen, projecten en applicaties,
bouwstenen, en organisatie en beheer.
Volgens de deelnemers liggen de grootste hiaten in de beschikbaarheid
van 'bouwstenen' om SOA productiever en meer schaalbaar te maken, en het
onvermogen om de kosten en voordelen van SOA-projecten in een vroeg
stadium te kwantificeren.
"BEA is een van de eersten om uitgebreid onderzoek te doen naar SOA; uit
dit onderzoek blijkt dat het huidige gebruik van service-georiënteerde
architectuur zich in de 'van pilot naar productie'-fase bevindt," aldus
Bruce Graham, vice president Worldwide Consulting Services bij BEA Systems,
Inc. "Bij de overgang naar de volgende fase, volledige productie en
beheer, zullen er een aantal belangrijke verschuivingen plaatsvinden. Een
van de voornaamste verschuivingen is de opkomst van een nieuwe categorie
van zakelijke software: 'service-infrastructuur'. BEA heeft de
uitdrukkelijke intentie technologieleider te worden in deze belangrijke
markt."
Service-infrastructuur maakt het mogelijk dat processen, informatie en
diensten vrij kunnen stromen in en tussen heterogene zakelijke omgevingen.
Een service-infrastructuur is gebaseerd op service-georiënteerde
architectuur en maakt het mogelijk IT-services te beheren die na eenmalige
samenstelling overal ingezet kunnen worden ('composed once and leveraged
anywhere', of COLA). Service-infrastructuur is ontwikkeld voor
IT-architecten en business proces-, data- en beveiligingsexperts. Het omvat
een messaging backbone, data-integratie, security framework, een
geïntegreerde configuratieomgeving en een meta-data UI framework.
In de zomer van 2005 zal BEA nieuwe producten aankondigen waarmee het
bedrijf de markt voor service-infrastructuur betreedt. Deze producten
helpen business process experts en IT operations om snel en zonder het
schrijven van code samengestelde applicaties te ontwikkelen, in te zetten,
te beveiligen en beheren, over heterogene platforms en technologieën.
BEA SOA Self-Assessment Tool
BEA heeft in januari haar SOA Readiness Self-Assessment Tool
geïntroduceerd, een webgebaseerde tool die kwantitatief meet in hoeverre
een organisatie klaar is voor service-georiënteerde architectuur als
IT-strategie, en hoe de organisatie zich daarin vergelijkt met andere
organisaties. Tot nu toe hebben 1.000 CEO's, CIO's, presidents, engineers,
IT-professionals en ontwikkelaars uit Noord- en Zuid-Amerika, Azië, en
Europa, het Midden-Oosten en Afrika de assessment uitgevoerd.
Meer informatie over de SOA-oplossingen en de SOA Self-Assessment Tool van
BEA Systems is te vinden op www.bea.com/soa.
-------------------------------------------------------------------------- END --------------------------------------------------------------------------Over BEA
BEA Systems, Inc. (Nasdaq: BEAS) is marktleider in zakelijke infrastructuursoftware en helpt organisaties bij het vergroten van hun slagkracht en flexibiliteit met behulp van service-oriented architecture (SOA). SOA is een softwarebasis die IT meer op één lijn brengt met de organisatiedoelstellingen. Ruim 15.000 klanten over de hele wereld gebruiken BEA's software, waaronder het merendeel van de Fortune Global 500. BEA en de WebLogic- en Tuxedo-merken behoren tot de meest betrouwbare namen in de markt.
BEA heeft haar hoofdkantoor in San José, Californië en heeft 77 kantoren in 37 landen. In de Benelux is BEA gevestigd in Amstelveen, Nederland en Zaventem, België. Voor meer informatie kunt u de website bezoeken op www.bea.com.
###