Gemeente Enschede

Enschede investeert fors in aantrekken bezoekers binnenstad

dinsdag 03-05-2005

Promotiecampagne en Duitse website

De promotie van Enschede krijgt naast de imagocampagne 'StadEnschede, kleurdestad' een nieuwe impuls. Het promoten van evenementen, het winkelaanbod, koopzondagen en tal van bijzondere activiteiten in Enschede moet Nederlandse maar zeker ook Duitse bezoekers naar de stad trekken. Nieuw in de campagne is de lancering van een Duitse website over Enschede www.stadt-enschede.de.

Promotie in Duitsland

Net als in 2004 krijgen bezoekers van de stad in 2005 meer informatie over het evenementenprogramma en de koopzondagen in Enschede door middel van advertenties in dagbladen, UIT-magazines, evenementenkalenders, flyers, posters, bioscoopreclame en buitenreclame.

Wethouder Economische Zaken Eric Helder vindt dat Enschede hiermee op de goede weg is: "De landelijke trend is dalend, maar de bezoekersaantallen in Enschede zijn in 2004 gestegen. Om die trend vast te houden blijven we fors investeren in het vermarkten van de stad. Dat is noodzakelijk voor het laten renderen van nieuwe voorzieningen als de Van Heek-parkeergarage en het winkelaanbod".

Daarbij is er speciale aandacht voor doelgroepgerichte promotieacties in Duitsland.

Uit de evenementenmonitor 2004 blijkt dat de Duitse bezoeker behoefte heeft aan meer informatie over het aanbod van de Enschedese binnenstad en de evenementen. Eric Helder: "Elke zaterdag verwelkomen we 17.000 Duitse gasten in onze stad. De groei is daar nog niet uit. Om hen nog beter van dienst te zijn komt er een Duitstalige website www.stadt-enschede.de met alle relevante en interessante informatie."

De website is vanaf 4 mei 2005 in de lucht.

Evenementen gratis toegankelijk

Uit onderzoek tijdens evenementen in 2004 blijkt dat veel mensen niet weten dat een groot deel van de evenementen in Enschede gratis toegankelijk is. Tijdens flyer-acties en in advertenties wordt duidelijk gemaakt dat er van april tot en met september bijna elk weekend een gratis evenement is in de binnenstad. Wethouder Helder: "Enschede neemt daarmee een unieke positie in. Dat mogen veel meer mensen weten."

Dat in Enschede veel te beleven valt, zal ook Nederlandse inwoners van buiten Twente niet ontgaan. Aansluitend op de Kleurdestad-campagne worden inwoners van steden als Arnhem, Nijmegen, Zwolle, Apeldoorn en Deventer met promoteams, flyers, posters en bioscoopcommercials uit Enschede benaderd.

Elke geïnvesteerde euro levert er vijf op

Wethouder Eric Helder juicht alle promotieacitiviteiten van harte toe: "Wanneer je dé stad in Oost-Nederland bent, moet je dat ook promoten en daarin investeren. Het college trekt er dit jaar ruim ⬠350.000,- voor uit. Evenementen leveren werkgelegenheid op en zorgen voor inkomsten uit bestedingen in winkels en horeca. Omgerekend kun je zeggen dat elke door de gemeente geïnvesteerde euro, er vijf genereert aan bestedingen. Het is dus erg belangrijk dat we de evenementen samen met de partners in de stad promoten, juist ook in Duitsland."


---