Airspray

PERSBERICHT www.airspray.net

Alkmaar, 3 mei 2005

PROCTER & GAMBLE CREËERT NIEUW MARKTSEGMENT MET AIRSPRAY SCHUIMPOMP

Alkmaar, 3 mei 2005 - - Procter & Gamble (P&G) heeft, voor de vijfde keer in anderhalf jaar, gekozen voor de toepassing van de instant-schuim technologie van Airspray om een geheel nieuw consumentenproduct te creëren. Voor Airspray betekent dit een nieuw marktsegment: het eerste instant schuimende afwasmiddel ter wereld.

De innovatieve one-touch dispenser technologie zal worden gebruikt in P&G's vooraanstaande afwasmiddelenmerk Fairy. Op dit moment vindt de distributie naar de retail plaats, in eerste instantie in het Verenigd Koningrijk. Fairy is een van de pijlers van de Fabric and Home Care unit met een waarde van $13,9 miljard, volgens P&G haar belangrijkste bedrijfsonderdeel. P&G's 16 miljard-dollar merken generen in totaal een jaaromzet van $30 miljard. Door consumenten gedreven innovatie houdt de onderneming deze business sterk en groeiende waardoor de merken door zowel de consumenten als de retailers zeer gewaardeerd worden.

Volgens marktkenners is er veel potentieel voor het nieuwe instant-schuimende afwasmiddel. In de "volwassen" productcategorieën waarin weinig innovaties plaatsvinden, zoals handzeep, hebben consumenten positief gereageerd op de introductie van instant-schuimende varianten. In de Amerikaanse afwasmiddelen markt, met een grootte van $1,53 miljard, bestaat het P&G merk Dawn bijvoorbeeld al bijna 30 jaar en is sinds de introductie in 1976 nagenoeg niet veranderd.

De Airspray one-touch pomp die wordt gebruikt in het nieuwe schuimende afwasmiddel van Fairy is gebaseerd op het Waterresistant Table Top model en is speciaal ontworpen voor gebruik van capillair-actieve stoffen. Het Fairy product is ontwikkeld op basis van gedegen onderzoek. Het combineert alle eigenschappen die zo gewaardeerd worden door de consumenten; die nu regelmatig een van de persoonlijke verzorgingsproducten gebruiken die de bewezen instant-schuim technologie van Airspray bevatten. Het product is vetoplossend, zacht en zorgt voor langdurig sop. De Airspray WaterGuard pompen zijn ideaal voor toepassingen in natte omgevingen, zoals handzeep, babyproducten, douche en badschuim, shampoo en conditioner, kinder producten en nu ook, afwasmiddelen.

PROFIEL AIRSPRAY

Airspray is een vooraanstaande fabrikant van innovatieve dispensers met een hoge toegevoegde waarde. Airspray is marktleider op het gebied van mechanische instant schuimdispensers. Als leverancier aan producten van consumentenproducten levert Airspray aan vele afnemers waaronder multinationals zoals Procter & Gamble, Unilever, Colgate, L'Oréal, Henkel-Schwarzkopf en Johnson & Johnson. Er werken momenteel 121 mensen bij Airspray. Airspray is een 'technology-driven' onderneming. In haar 21-jarig bestaan heeft Airspray expertise opgebouwd in R&D en in het in massaproductie brengen en wereldwijd vermarkten van innovatieve dispensers. Airspray heeft op dit moment vier typen dispensers, die alle zonder drijfgassen werken.

Airspray is genoteerd aan EuroNext Amsterdam sinds mei 1998. In de Verenigde Staten worden er aandelen "over-the-counter" ("AYAKY") verhandeld.



Airspray