Ministerie van Justitie

Start campagne Weet wat je te doen staat, als het om geweld gaat 3 mei 2005

Tijdens een werkbezoek aan Almere gaf minister Donner de aftrap van de landelijke Postbus 51 campagne Weet wat je te doen staat, als het om geweld gaat. De presentatie van de campagne ging vooraf door een presentatie van een training voor portiers. De campagne geeft burgers suggesties over hoe op een veilige manier te reageren als je opeens getuige bent van geweld op straat. Via tv- en radiospots krijgen burgers suggesties over hoe zij op een veilige manier kunnen reageren als zij getuige zijn van geweld op straat door het alarmnummer 1-1-2 te bellen, de kenmerken van de dader te onthouden en het slachtoffer niet alleen te laten.

De landelijke campagne Weet wat je te doen staat als het om geweld gaat werd in 2001 werd ontwikkeld en is effectief gebleken. Onderzoek toont aan dat 97% van de volwassenen en 98% van de jongeren minimaal één van de uitingen herkent. De campagne is in de zomer van 2002 herhaald. In de zomer van 2004 is rond dit thema opnieuw campagne gevoerd, waarbij gebruik is gemaakt van een nieuw concept. In dit concept is een vierde, nieuwe tip mobiliseer omstanders verwerkt.

De campagne is een gezamenlijk initiatief van de Stichting Meld Geweld in Rotterdam en de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

De campagne is bedoeld voor het Nederlandse publiek van 13 jaar en ouder. Extra aandacht is er voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar en voor mensen tussen de 25 en 40. Dit accent is gekozen, omdat blijkt dat deze doelgroepen over het algemeen het meest in aanraking komen met geweld op straat (als getuige, dader, of slachtoffer).

Meer informatie: Campagne Geweld op straat

Persbericht: Campagne Meld Geweld effectief wordt herhaald Zie het origineel