Ingezonden persbericht

Hogeschool Rotterdam winnaar Van Hulzen PR Talentenprijs

UTRECHT, 20050503 -- Communicatiebureau CDCL van Hogeschool Rotterdam is winnaar geworden van de tiende PR Talentenprijs, waar dit jaar de aanpak van mobiel belgedrag centraal stond. Tijdens de finale op het hoofdkantoor van de NS streden zeven teams van communicatie-opleidingen uit Nederland en België om de fel begeerde titel van PR Talent 2005.


Uit handen van juryvoorzitter mevrouw prof. dr. A. A. van Ruler (Universiteit van Amsterdam) ontving het winnende team de wisselbeker, een cheque ten waarde van 1.500,- euro, een abonnement op het blad Communicatie en een NS-stedentrip naar Parijs. CDLC verraste de jury positief op een aantal fronten: de presentatie van het team concentreerde zich rond een overzichtelijk schema waarin het campagnevoorstel uit de doeken werd gedaan. Het team liet een voortreffelijke analyse zien en koppelde dit aan enkele talentvolle instrumenten. In de vragenronde van de lastige jury bleven zij bovendien goed overeind.

De publieksprijs werd dit jaar gewonnen door het team Global PR van Xios Hogeschool Limburg. Het team ging naar huis met een privé bioscoopvoorstelling van Pathé. De nummers twee en drie ontvingen een mobiele telefoon en een USB stick van T-Mobile.

Mobiel gestoord
De case van dit jaar, 'Mobiel gestoord', had betrekking op mobiel bellen en de ergernissen die het veroorzaakt. Fictief werd voorgesteld dat de overheid stoorzenders in wilde gaan zetten om mobiel bellen in openbare ruimten te voorkomen, tenzij de sector voor zelfregulering kon zorgen. Een platform bestaande uit de NS, T-Mobile, de UniversiteitsRaad, Koninklijke Horeca Nederland en het samenwerkingsverband Megabioscopen, nam hierop een communicatiebureau in de armen om een communicatieplan te vervaardigen en dit samen uit te gaan voeren.

Verrassend succes
De winst was opmerkelijk en verrassend. De drie voorgaande edities werden namelijk gewonnen door Hogeschool Leeuwarden. Ondanks dat de school dit jaar twee teams in de finale wist te krijgen, moesten zij toekijken hoe de prijs dit jaar aan hun neus voorbij ging. Voor de HES deed de eerste lichting Communicatiestudenten mee.

De eerste reacties
Het winnende CDLC bestond uit vijf derdejaarscommunicatiestudenten: Paul van Haastert, Anil van der Linden, David van de Wege, Emile Dingemans en David Mikoen. De teamleden waren blij verrast met de winst. "We hadden bij het begin van het project nooit gedacht zo ver te komen.", merkte Paul op. Óf dat CDLC professioneel gaat met een eigen communicatiebureau wilden de leden niet los. "We gaan eerst van onze trip naar Parijs genieten.", aldus een lachende Emile Dingemans.

Van Hulzen talentenprijs
Van Hulzen organiseert ieder jaar deze prijs af competitie tussen de communicatietalenten van Nederland. Dit was het tiende jaar dat het PR bureau dit organiseerde. Nieuw was dit jaar dat ook een Vlaamse afvaardiging mee mocht doen. Het was voor het eerst dat er een groep bestaande uit enkel jongens mee.

De jury bestond uit gerenommeerde namen binnen de communicatiewereld:
# Voorzitter Betteke van Ruler (hoogleraar UvA);
# Hajo Binsbergen (sr. manager marketing en concessions Pathé);
# Henny van der Heiden (directeur corporate communicatie T-Mobile);
# Joost Ravoo (directeur corporate communicatie NS, communicatieman 2005);
# en Huib Bannier (managing partner Van Hulzen).

Deelnemende teams
De deelnemende teams kwamen uit heel het land. Van de 15 teams die mee deden wisten 7 teams zich te plaatsen voor de finale. De scholen die zichzelf wisten te plaatsen waren: Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Leiden, XIOS Hogeschool Limburg, Hogeschool Leeuwarden (2x), Hogeschool Windesheim, en INHOLLAND Rotterdam. Hogeschool Zeeland en INHOLLAND Diemen deden wel mee, maar haalden de finale niet.




Ingezonden persbericht