Veilig Amsterdam


GVB - Opening nieuwe communicatiecentrale: oren en ogen van metro

11/05/2005 - Op dinsdag 10 mei heeft Gertjan Kroon, algemeen directeur van het GVB, het nieuwe Communicatie Centrum Vervoer en de Observatie en Communicatie Centrale geopend. Vanuit deze centrales die samen in één complex huizen, wordt het hele Amsterdamse openbaar vervoer begeleid. De Observatie en Communicatie Centrale is een geheel nieuwe faciliteit waarmee het metrosysteem wordt gemonitord in het belang van de service aan en de veiligheid van de reizigers.

Modern communicatiecentrum
Het nieuwe Communicatie Centrum Vervoer in het gebouw aan de Arlandaweg dat het GVB eind vorig jaar betrok, is een zeer moderne en goed geoutilleerde verkeerscentrale waar het GVB haar totale openbaar vervoersproces in Amsterdam monitort en begeleidt. In dat proces is de centrale een cruciale schakel om optimale service en veiligheid aan de reizigers te garanderen.

700 camera's, 40 beeldschermen voor meer service en veiligheid Naast het Communicatie Centrum Vervoer is een nieuw onderdeel operationeel: de Observatie en Communicatie Centrale. Vier medewerkers van de GVB-afdeling Service en Veiligheid hebben zicht op het hele metrosysteem via een uitgebreid netwerk van camera's die zijn verbonden met 40 beeldschermen. Op dit moment zijn dat nog 250 camera's maar in de loop van dit jaar zullen dat er 700 zijn. Voor een deel zullen dat zogeheten 'dome'-camera's zijn die draaibaar zijn en kunnen inzoomen en die bovendien vanuit de centrale bediend kunnen worden.

Het gaat om camera's langs vier lijnen: lijn 50 tussen Amsterdam Sloterdijk en Zuidoost, lijn 51 tussen Amsterdam Centraal en Amstelveen en de lijnen 53 en 54 tussen Centraal Station en Zuidoost. Naast de camera's zullen ook spreekverbindingen komen op de stations. Op dit moment zijn spreekverbindingen mogelijk tussen de centrale en de liften op de stations.
Het succes van het hele systeem is een samenwerking tussen techniek en menselijke inzet. De zicht- en spreekverbindingen maken het mogelijk dat een medewerker van de centrale direct of door inschakeling van collega's ter plaatse aan reizigers assistentie kan verlenen of ingrijpen bij onveilige situaties.

De investering in de Observatie- en Communicatie Centrale is mogelijk gemaakt door de gemeente Amsterdam in het kader van de verbetering van de sociale veiligheid binnen het openbaar vervoer.