Nederlandse Spoorwegen |10 mei 2005 | | | | | | | | | | | | | | |NS pakt zwartrijden verder aan | | | | | |Zonder kaartje in de trein kost voortaan 35 euro extra |

Treinreizigers zonder geldig kaartje krijgen vanaf 1 oktober te maken met dezelfde regels als in het overige openbaar vervoer: wie zonder geldig treinkaartje reist, betaalt voortaan bovenop de ritprijs de wettelijke boete van 35 euro.

Van de 1 miljoen dagelijkse treinreizigers heeft - gelukkig - bijna iedereen een kaartje. Een kleine groep mensen stapt in de trein zonder kaartje in de hoop gratis te kunnen reizen. Dit kost NS op jaarbasis miljoenen euro's. Discussies in de trein met deze potentiële zwartrijders zorgen voor ergernis bij medereizigers en NS-medewerkers, voor treinvertragingen en voor extra inspanningen voor NS, politie en justitie. Bovendien zijn deze mensen verantwoordelijk voor 60% van de incidenten in de treinen. NS wil het zwartrijden daarom verder terugdringenRedenen te over dus om het zwartrijden te bestrijden.

Van de 1 miljoen dagelijkse treinreizigers heeft - gelukkig - bijna iedereen een kaartje. De kleine hoeveelheid mensen die toch zonder kaartje in de trein stapt zorgt voor agressie, voor ergernis bij medereizigers en NS-medewerkers, voor treinvertragingen en voor extra inspanningen en kosten voor NS, politie en justitie. NS doet al veel om het zwartrijden te beperken. Bijvoorbeeld door mobiele teams in te zetten voor extra kaartcontroles op de stations. Door de invoering van hetzelfde boetebeleid als in het overige openbaar vervoer wordt de drempel om zonder kaartje de trein in te stappen verder verhoogd. Bovendien sluit NS met dit beleid aan bij de Wet Personenvervoer 2000 en de wens van de Tweede Kamer om te komen tot een stevige, uniforme aanpak van het het zwartrijden steviger aan te pakken.

Het nieuwe boetebeleid brengt eenduidigheid. Ook in de trein geldt voortaan 'voor het instappen een kaartje halen, anders 35 euro boete én de ritprijs betalen'. Voor die gevallen waarin de reiziger van mening is dat hij buiten zijn schuld geen kaartje heeft, zorgt NS Klantenservice voor correcte afhandeling achteraf, volgens duidelijke spelregels.

Op alle stations kunnen reizigers een kaartje aanschaffen. Op de stations staan inmiddels meer dan 1200 kaartautomaten. Treinkaartjes kunnen ook worden gekocht bij agentschappen in de buurt van stations. In voorverkoop gekochte ongedateerde treinkaartjes kunnen vóór het instappen gemakkelijk geldig worden gemaakt in de vele stempelautomaten op de stations.

NS zal zorgen voor tijdige informatie van de treinreizigers over de nieuwe regels.

Noot aan de redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS persvoorlichting, telefoonnummer (030) 235 70 70.

NS

NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations.

In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland.

Bijna 25.000 medewerkers houden zich dagelijks bezig met de dienstverlening aan de treinreizigers.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --