Ingezonden persbericht


Amsterdam, 11 mei 2005

Lufthansa verbetert operationele resultaten eerste kwartaal met eur 90 miljoen

In het traditionele zwakke eerste kwartaal verbeterde Lufthansa het bedrijfsresultaat met eur 90 miljoen naar eur 26 miljoen (negatief). Lufthansa continueert hiermee de opwaartse trend.

De Lufthansa Groep heeft in het eerste kwartaal een aantal strategische beslissingen genomen. Klanten en hun wensen blijven een speerpunt volgens Lufthansa's voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO Wolfgang Mayrhuber, die daarbij refereerde aan de nieuwe campagne gericht op product en innovatie. Door de integratie van Swiss zal Lufthansa de rol als marktleider in het passagierssegment verder uitbreiden. De Lufthansa-voorzitter sprak ook zijn tevredenheid uit over de prestaties van de bedrijfsonderdelen passagiersluchtvaart en catering. Beide onderdelen verbeterden hun resultaten aanzienlijk.

De Duitse economie blijft zwak en de brandstofprijzen hebben een recordhoogte bereikt. Hoge productiviteit, strikte controle op kosten en flexibiliteit blijven belangrijk. Lufthansa's actieplan blijkt succesvol en zal verder worden voortgezet, met als doel het verbeteren van het totale resultaat naar eur 1,2 miljard in 2006. Van de eur 780 miljoen aan voorgenomen kostenbesparingen voor dit jaar, is inmiddels 515 miljoen gerealiseerd. Voor het jaar 2005 verwacht Lufthansa een bedrijfsresultaat gelijk aan de cijfers van 2004.

Het eerste kwartaal in cijfers
In de eerste drie maanden realiseerde de Lufthansa Groep een totale omzet van eur 3,9 miljard, gelijk aan vorig jaar. De omzet uit luchtvaartdiensten steeg met 3,2% door meer verkoop en een hogere gemiddelde opbrengst van Lufthansa Cargo. Het overige bedrijfsresultaat daalde met 51,5%. Dit is het gevolg van de verkoop van aandelen Amadeus in het eerste kwartaal van 2004, die een boekwinst van eur 292 miljoen opleverde.

Operationele uitgaven bedroegen eur 4,3 miljard en zijn daarmee gelijk gebleven aan het niveau van vorig jaar. De brandstofkosten zijn echter aanzienlijk gestegen met 35,1% tot eur 458 miljoen. Zonder hedging waren de brandstofuitgaven eur 50 miljoen hoger uitgevallen.

Het bedrijfsresultaat is in de eerste drie maanden verbeterd met eur 90 miljoen en is uitgekomen op eur 26 miljoen (negatief). Het netto resultaat is uitgekomen op eur 116 miljoen (negatief) tegenover eur 62 miljoen in het eerste kwartaal van 2004. Hier is het positieve effect zichtbaar van de verkoop van het belang in Amadeus vorig jaar.

Lufthansa investeerde eur 480 miljoen, waarvan eur 280 miljoen voor modernisatie en uitbreiding van de vloot. De operationele cash flow bedraagt eur 133 miljoen. Op 31 maart 2005 had Lufthansa een positieve netto balanspositie. De liquide middelen van de groep overschreden de financiële passiva met eur 94 miljoen.

|                           |       |jan-maar|jan-maar|Procentuel|
|                           |       |t 2005  |t 2004  |e         |
|                           |       |        |        |veranderin|
|                           |       |        |        |g         |
|Inkomsten                  |Em     |3.903   |3.894   |+0,2%     |
|Waarvan uit luchtverkeer   |Em     |2.979   |2.886   |+3,2%     |
|Winst/verlies uit gewone   |Em     |-29     |219     |-         |
|activiteiten               |       |        |        |          |
|Netto winst/verlies        |Em     |-116    |62      |-         |
|Bedrijfswinst              |Em     |-26     |-116    |+77,6%    |
|Kapitaaluitgaven           |Em     |480     |650     |-26,2%    |
|Cash flow                  |Em     |133     |259     |-48,6%    |
|Aantal werknemers (31      |       |89.939  |93.479  |-3,8%     |
|maart)                     |       |        |        |          |
|Winst/verlies per aandeel  |E      |-0,25   |0,16    |-         |
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Monique Haras, Van Luyken Communicatie Adviseurs
Telefoon (023) 540 04 24, Fax (023) 535 48 06
e-mail: haras@vanluyken.nl

"Projections of future developments
This release and the interim report contain figures and forecasts relating to the future development of the Lufthansa Group and its affiliated companies. These forecasts are estimates which we have made on the basis of all the information available to us at the present time. If the assumptions underlying the forecasts should prove erroneous or if potential risks - such as those mentioned in the Risk Report of the Annual Report 2004 - should become reality, the actual results may deviate from current expectations."

---- --