Universiteit van Amsterdam

Spreekoefeningen bij tweedetaalverwerving belangrijk voor grammaticakennis


Promotie Taalkunde

donderdag 12 mei 12.00 uur
Mensen die een tweede taal leren kunnen vaak meer verstaan en begrijpen dan dat zij zelf kunnen produceren (schrijven en spreken). Dit verschijnsel leidt tot de vraag wat begrijpen en produceren van een taal met elkaar gemeen hebben en wat niet. Het antwoord op deze vraag houdt verband met de manier waarop de twee vaardigheden geleerd kunnen worden. Een aantal onderzoekers veronderstelt dat je grammatica kunt leren door eerst veel te luisteren, waardoor je minder grammaticafouten maakt tijdens het spreken. Nel de Jong voerde een aantal experimenten uit om vast te stellen of grammatica inderdaad geleerd kan worden door alleen te luisteren. Uit de experimenten bleek dat de proefpersonen enige grammaticakennis konden afleiden uit een luistertraining en steeds minder tijd nodig hadden om te luisteren. Toch maakten ze nog veel fouten tijdens het spreken. Proefpersonen die al snel begonnen met spreekoefeningen bleken minder fouten te maken dan proefpersonen die later begonnen met spreken. De Jong laat hiermee zien dat er belangrijke verschillen kunnen zijn tussen de verwerking van de grammatica die nodig is voor luisteren enerzijds en voor spreken anderzijds. Zij concludeert dat spreken een belangrijk onderdeel lijkt te zijn bij het leren gebruiken van grammaticaregels. Mw. C.A.M. de Jong: Learning second language grammar by listening. Promotor is prof. dr. J.H. Hulstijn.

Universiteit van Amsterdam

Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail: persvoorlichting@uva.nl. Met vragen over plechtigheden Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC Voorlichting, tel. 020 - 566 2929.