Gemeente Beverwijk


Interview met wethouder Beens: 'wegen aanleggen en onderhouden zonder tijdelijke overlast lukt niet' De afgelopen weken wordt er veel gesproken over de verkeersomstandigheden in Beverwijk. In de diverse kranten, maar ook gewoon op straat wordt gediscussieerd over de hoeveelheid wegwerkzaamheden in de stad. Wethouder Ria Beens van verkeer geeft duidelijkheid in dit interview.

In een krant stond te lezen dat u de verkeershinder wel vond meevallen. Is dat zo? ,,Nee. Ik weet dat de verkeersdoorstroming op bepaalde punten bij tijd en wijle minder goed is. Ik begrijp ook dat dit lastig is voor de automobilist, dus daar heb ik zeker begrip voor. Echter; er is geen sprake van een onhoudbare situatie. Natuurlijk zorgen de werkzaamheden soms voor overlast, maar je kunt niet herinrichten of herbestraten zonder enige overlast. Dat bestaat niet.''

Wat doet de gemeente eraan overlast tegen te gaan? ,,Daar doen we alles aan. Neem als voorbeeld de Spoorsingel. We hebben daar een speciale bypass aangelegd. De gemeente had er ook voor kunnen kiezen om tijdens de werkzaamheden aan de tunnel naar de Broekpolder alle verkeer hier te weren. Dat wilden we niet. We hebben extra geld gestoken in de bypass-oplossing om de doorstroming in Beverwijk niet te belemmeren.''

Waarom vinden de verschillende werkzaamheden tegelijkertijd met elkaar plaats? Is dat niet te spreiden over het jaar? ,,Veel van het werk moet gebeuren in het voorjaar en de zomer. Asfalteren bijvoorbeeld kan niet in de winter vanwege de weersomstandigheden. Ook herbestraten en rioleringen vervangen in de vrieskou is een heel moeilijk verhaal. Ook worden er voor een deel van de werkzaamheden subsidies beschikbaar gesteld door de provincie. Deze werkzaamheden moeten dan vaak voor een bepaalde periode gestart zijn om hiervoor in aanmerking te komen.''

Waarom duren de werkzaamheden vaak zo lang?
,,Dat is niet overal zo, maar in bepaalde wijken wordt bij een herinrichting ook direct de riolering vervangen. Dit vergt extra tijd, maar is wel een bewuste keus. In grote delen van de stad is het rioolstelsel aan vervanging toe. Daarom hebben we ervoor gekozen dat we bij het herinrichten van een straat ook direct het riool vervangen. Dit voorkomt dat de bewoners twee keer geconfronteerd worden met een wegafsluiting. Op die manier voorkomen we extra overlast.''

Zijn de werkzaamheden zo hard nodig?
,,Daar kan ik heel kort over zijn: wij voeren geen werkzaamheden uit die niet nodig zijn.''

Zijn inwoners van de gemeente straks tevreden met de resultaten? ,,Ik denk van wel. Herinrichting van straten leidt gewoonlijk tot goede parkeermogelijkheden en tot beter rijgedrag in de stad.''

Zijn er veel klachten binnengekomen van burgers?
,,Bij het college zijn geen klachten binnengekomen over het afsluiten van straten. Wel zijn bij ons serviceteam van Wijkzaken enkele telefoontjes binnenkomen, maar zeker niet meer dan tien. Een enkeling daarvan had een klacht, maar het merendeel belde puur voor aanvullende informatie.''

Wat doet de gemeente om burgers op de hoogte te stellen van wegwerkzaamheden? ''Op de deze site kan iedereen de actuele stand van zaken vinden. Grote werkzaamheden worden ook regelmatig gepubliceerd op de gemeentepagina. Bewoners die direct hinder ondervinden van werkzaamheden worden in de meeste gevallen persoonlijk aangeschreven. Verder hebben we voor bezoekers van buiten Beverwijk de digitale informatiezuilen langs de Velserweg, de Kanaalweg en de Noorderweg. Daarop staan ook de wegafzettingen.''

Zorgt het afgesloten kruispunt Jan Ligthartlaan - Plesmanweg in Heemskerk voor veel verkeershinder? ,,Ja. Dat kruispunt verwerkt ontzettend veel verkeer en dat gaat nu toch een andere weg zoeken, dat is een logisch gevolg wat we ook in Beverwijk merken.''

Is er afstemming tussen Beverwijk en buurgemeenten? ''Met de buurgemeenten is de afspraak gemaakt dat onze coördinator geïnformeerd wordt over werkzaamheden daar, die van invloed zijn op de doorstroming in Beverwijk.''

Wat doet de coördinator wegafzettingen?
,,Afzettingen in kaart brengen met als doel de doorstroming zoveel mogelijk te waarborgen. Zeker als het gaat om hulpdiensten, zoals brandweer, politie en ambulance. Vooruit kijken is hierbij belangrijk en dat kan aan de hand van planningen. Als de doorstroming teveel in het geding komt, vindt er afstemming plaats met de projectleider en kan besloten worden tot uitstel van werk.''

Zijn er nog veel werkzaamheden te verwachten?
,,Er staat zeker nog flink wat te gebeuren. De oostelijke doorverbinding bijvoorbeeld via de Plesmanweg, Laan der Nederlanden en de nu in aanbouw zijnde tunnel Broekpolder. Deze verbinding geeft omwonenden straks een goede route naar de Rijksweg (A9). Hierdoor krijgen centrumwegen als de Alkmaarseweg, de Vondellaan, de Breestraat, de Spoorsingel en de Viaductweg minder verkeer te verwerken. Verder worden in de toekomst meerdere straten en wijken opgeknapt en heringericht.''

Waar gaat u zich verder nog op richten als wethouder verkeer? ,,Ik maak me sterk voor vrijliggende fietspaden. Ik wil nagaan waar deze ontbreken en bekijken op welke termijn ze aangelegd kunnen worden. Ook willen we verkeerslichten voor fietsers zo afstellen dat de wachttijden acceptabeler worden. Verder vindt de gemeente de veiligheid rondom scholen erg belangrijk. Nu zijn er onveilige situaties voor kinderen die lopend of op de fiets naar school gaan. Dit komt door ouders die hun kinderen per auto wegbrengen of ophalen. Waar mogelijk treffen we daar maatregelen tegen en we gaan ook de scholen voor de zomervakantie over dit probleem aanschrijven om te bekijken op welke manier wij dit probleem gezamenlijk kunnen aanpakken. Een ander punt is het openbaar vervoer. De bussen moeten ongehinderd en zo snel mogelijk hun route kunnen rijden. Dat wil de gemeente realiseren door met financiële hulp van de provincie alle verkeerslichten in Beverwijk zo aan te passen dat het licht op groen springt als de bus bij een kruispunt aankomt. Hier kan de buschauffeur zelf voor zorgen.''