Gemeente Den Haag

mei 2005
Maatregelen voor verbetering luchtkwaliteit (10 mei) De gemeente Den Haag presenteert concrete maatregelen om de luchtkwaliteit in Den Haag te verbeteren. Deze maatregelen zijn een aanvulling op het Plan van Aanpak Luchtkwaliteit 2004 - 2010 dat in mei 2004 is vastgesteld. De meeste maatregelen hebben betrekking op het verkeer.

Algemene maatregelen
Onder deze maatregelen vallen onder meer het aanscherpen van emissie-eisen van dieselauto's, inzet van alternatieve brandstoffen, veranderen van de vervoerbehoefte en vervoerwijzen door verbeteren alternatieven, ontmoedigen van autogebruik en aanpassing van het parkeerbeleid.

Gedragsmaatregelen
Ook worden er maatregelen genomen om het gedrag van mensen te beïnvloeden. Hieronder vallen het plaatsen van informatiepanelen met de stand van zaken (van uur tot uur) op het gebied van stikstofdioxide en fijn stof. Daarnaast gaat de gemeente bedrijven uit de transportsector aanschrijven en hen wijzen op de subsidieregeling Het Nieuwe Rijden en deze bedrijven stimuleren deel te nemen. Specifieke verkeersmaatregelenVerkeersdrukte zorgt voor een slechte luchtkwaliteit, met name op de Veerkades, de Neherkade, de Koningskade en de Zuid-Hollandlaan. Voor de Veerkades wordt binnenkort de verkeersintensiteit beperkt door een doseringsmaatregel. Dit houdt in dat de verkeerslichten anders worden afgesteld zodat auto's buiten het probleemgebied langer moeten wachten en er minder verkeer per tijdseenheid over de Veerkades rijden. Voor de Neherkade en het traject Zuid-Hollandlaan/Koningskade zijn projectgroepen in het leven geroepen om verstoppingsproblemen op te lossen en de luchtkwaliteit te verbeteren.

Tevens worden begin 2006 voor vrachtverkeer op de Veerkades, Paviljoensgracht en Lutherse Burgwal venstertijden ingevoerd. Dit houdt in dat vrachtverkeer slechts op aangegeven tijdstippen van deze wegen gebruik mag maken. Verder wordt het aantal stads- en streekbussen op bovenstaande route beperkt door het inkorten van trajecten. Het gaat om buslijnen 25 en 130 met als eindpunt de Prinsegracht en buslijnen 123,126,135 en 136 met als eindpunt station Leijenburg. De maatregel voor buslijnen 25 en 130 gaat in in december 2005, de overige lijnen in december 2006. Voor de tweede helft van 2005 wordt de maximum snelheid op de A12 Utrechtsebaan-Voorburg in de richting Utrecht verlaagd van 100 km/u naar 80 km/u.

Bovengenoemde maatregelen dragen ook bij tot een verlaging van het fijn stof. Het Plan van Aanpak luchtkwaliteit is te vinden op www.denhaag.nl