Ingezonden persbericht


NAVTEQ geeft eerste digitale kaarten van de Baltische Staten uit

NAVTEQ breidt bereik in Oost Europa in snel tempo uit

Salzbach, 12 mei 2005, NAVTEQ (NYSE: NVT), wereldwijd een toonaangevende speler op het gebied van digitale kaarten voor navigatiesystemen in voertuigen en locatiegebonden diensten, breidt de Oost Europese database in een snel tempo uit. Voor het eerst zullen klanten van NAVTEQ de digitale kaartendata van de drie Baltische Staten, Estland, Letland en Litouwen, tot hun beschikking hebben*. De kaartgegevens omvatten alle grote steden van de Baltische Staten en zo n 6.800 kilometer aan wegen. Veldgeografen van NAVTEQ hebben meer dan 380 points of interest (POI s: tankstations, hotels, restaurants etc.) verzameld. Met de POI s kan een navigatiesysteem de gebruiker aanvullende informatie bieden over bijvoorbeeld toeristische bestemmingen. De kaarten van de Baltische Staten zijn beschikbaar met de Q1 2005 versie van de NAVTEQ database en alle vervolguitgaven.

De digitale kaarten van NAVTEQ geven haar klanten zeer nauwkeurige kaartgegevens van Estland, Letland en Litouwen. Bij elkaar hebben veldgeografen van NAVTEQ precies 6.823 kilometer vastgelegd in deze regio. De kaart van Estland geeft 2.262 kilometer aan wegen weer. Dit is inclusief de grootste steden zoals Tallinn, Tartu, Narva en Pärnu en de aansluitwegen tussen deze steden. Veerbootdiensten met Finland, Duitsland en Zweden zijn ook in de kaartgegevens opgenomen.

In Letland zijn de stedelijke regio van Riga en de steden Daugavpils, Liepaja en Ventspils opgenomen in de kaartendatabase van NAVTEQ. De kaart van Letland bestrijkt 2.603 kilometer aan hoofdwegen, maar ook snelwegen en wegen naar de buurlanden Estland en Litouwen. De kaart van Litouwen is opgebouwd uit gedetailleerde informatie van Vilnius, Kaunas, Klaipeda, Siauliai, Penevezi en de hoofdwegen door het gehele land. Opgeteld is er door NAVTEQ 1.958 kilometer gereden in Litouwen. Net zoals bij Estland zijn in de kaarten van Letland en Litouwen tevens veerbootdiensten naar, in dit geval, Duitsland en Zweden opgenomen en verwerkt in de kaartendatabase van NAVTEQ.


* Door de complexiteit van de noodzakelijke processen om NAVTEQ kaarten samen te stellen, digitaal op te bouwen én te integreren in NAVTEQ navigatiesystemen en plaatselijke applicaties, kan het wel tot een jaar duren eer consumenten toegang tot deze nieuwe kaarten voor hun navigatiesysteem krijgen.

Over NAVTEQ
NAVTEQ is een toonaangevende speler op het gebied van veelomvattende digitale kaarten voor navigatiesystemen in voertuigen, mobiele navigatieapparatuur en kaartapplicaties voor Internet. NAVTEQ ontwikkelt digitale kaarten en kaartdata die navigatie- en locatiegebonden producten en diensten over de gehele wereld ondersteunen. NAVTEQ is opgericht in 1985 en het internationale hoofdkantoor is gevestigd in Chicago, Verenigde Staten. In totaal zijn circa 1.500 werknemers werkzaam bij NAVTEQ, verspreid over 100 kantoren in 20 landen wereldwijd. Het Europese hoofdkantoor van NAVTEQ is gevestigd in Veldhoven.

NAVTEQ is een geregistreerd handelsmerk in V.S. en andere landen. © 2005 NAVTEQ. Alle rechten voorbehouden.

This document may include certain "forward-looking statements" within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. These forward-looking statements include, but are not limited to, plans, objectives, expectations and intentions and other statements contained in this press release that are not historical facts and statements identified by words such as "expects", "anticipates", "intends", "plans", "believes", "seeks", "estimates" or words of similar meaning. These statements are based on our current beliefs or expectations and are inherently subject to various risks and uncertainties, including those set forth under the caption "Risk Factors" in the Company s Registration Statement on Form S-3 (Registration No. 333-123628), as amended, as filed with the Securities and Exchange Commission.

Actual results may differ materially from these expectations due to changes in global political, economic, business, competitive, market and regulatory factors. NAVTEQ does not undertake any obligation to update any forward-looking statements contained in this document as a result of new information, future events or otherwise.


---