Gemeente Woerden

12 mei 2005

Geringe toename aantal klachten

Elk jaar worden de cijfers van de klachtenlijn weer bekeken. Wat zijn de ontwikkelingen? Moeten we in het vervolg ergens extra aandacht aan geven? Kunnen we tevreden zijn over onze verrichtingen?

Het aantal klachten rond afval en reiniging, groenvoorzieningen en andere zaken die zich in de openbare ruimte afspelen is in 2004 met 15% toegenomen. Van invloed op deze stijging waren de verzoeken om alsnog in aanmerking te komen voor het plaatsen van een blauwe papiercontainer. De meeste klachten betroffen weg- en waterbouw. 20% van de klachten kwam uit Harmelen. Snel en Polanen, het Schilderskwartier en Kamerik waren elk goed voor ongeveer 10% van de klachten.

Cijfers
In 2004 zijn er 3951 klachten geregistreerd. Daarvan waren 83 klachten (2%) aan het begin van dit jaar nog niet opgelost. Deze klachten blijven niet zomaar liggen. Meestal is daar een goede reden voor. De mensen die deze meldingen gedaan hebben krijgen hierover een brief. Daarin staat waarom de klacht niet zo snel kan worden opgelost. 80% van de klachten worden overigens wel opgelost binnen de afgesproken 7 werkdagen. Een kwart zelfs binnen een dag. Ondanks het feit dat er meer klachten waren is de organisatie er in geslaagd om in de afhandeling de score van vorig jaar bijna te evenaren.

Waar gaan de klachten over?
De openbare ruimte is een breed gebied. De helft van de klachten betrof de Weg- en Waterbouw. De andere helft van de klachten was vrijwel gelijk verdeeld over Afval en Reiniging en Groenvoorzieningen. Klachten over het wegdek werden 975 keer gemeld. Andere hoge cijfers betreffen de plantsoenen (714), de riolering (568) en het huishoudelijk afval (723).

Heeft u ook in 2005 een klacht of een melding?
Dan horen we dat graag van u. We zullen ons best doen de klacht zo snel mogelijk te verhelpen. U kunt een digitaal formulier invullen, of ons bellen op telefoonnummer 0348-430966 van maandag t/m vrijdag van 8.30 uur 12.00 uur en van 13.00 16.30 uur.