Koninklijke Ahold


Omzetbericht eerste kwartaal 2005

Hoofdpunten:

> Geconsolideerde netto-omzet bedroeg in Netto-omzet het eerste kwartaal 2005 EUR 13,0 miljard eerste kwartaal 2005 > Daling van 1,0% in vergelijking met het eerste kwartaal 2004 > Netto-omzet beïnvloed door lagere wisselkoersen > Groei van de geconsolideerde netto-omzet exclusief wisselkoerseffecten bedroeg 2,6% > Eerste omzetbericht volgens IFRS

Zaandam, 12 mei 2005 ­ Ahold heeft vandaag een geconsolideerde netto-omzet (exclusief omzetbelasting) bekendgemaakt van EUR 13,0 miljard over het eerste kwartaal van 2005 (16 weken: 3 januari 2005 ­ 24 april 2005). Dit betekent een daling van 1,0% in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar (Q1 2004: EUR 13,1 miljard). De netto-omzet werd beïnvloed door lagere wisselkoersen, in het bijzonder die van de Amerikaanse dollar. De netto-omzet exclusief wisselkoerseffecten steeg in het eerste kwartaal van 2005 met 2,6%.

De cijfers die worden weergegeven in dit omzetbericht hebben betrekking op de netto-omzet die is verantwoord in overeenstemming met International Financial Reporting Standards (IFRS), zijnde Aholds primaire GAAP per 2005. Het effect van de toepassing van IFRS wordt hieronder besproken in ´Toepassing van IFRS´.

De netto-omzetcijfers in dit persbericht zijn voorlopig en zijn niet door de externe accountant gecontroleerd.

Ahold Corporate Communicatie: 075 ­ 659 5720

2005015

Netto-omzet per segment (exclusief omzetbelasting) x 1 miljoen EUR tenzij anders aangegeven
Q1 Q1 Mutatie 2005 2004* in % Stop & Shop/Giant-Landover Arena USD 5.030 4.807 4,6% Stop & Shop/Giant-Landover Arena 3.848 3.870 (0,6%) Giant-Carlisle/Tops Arena USD 1.949 1.916 1,7% Giant-Carlisle/Tops Arena 1.491 1.542 (3,3%) Albert Heijn Arena 2.003 1.922 4,2% Centraal-Europa Arena 406 354 14,7% Schuitema** 940 942 (0,2%) Rest van de wereld - - - Totaal retail 8.688 8.630 0,7% U.S. Foodservice USD 5.592 5.542 0,9% U.S. Foodservice 4.278 4.462 (4,1%) Group Support Office - - - Ahold Groep 12.966 13.092 (1,0%) Gemiddelde wisselkoers 0,7651 0,8051 (5,0%) Amerikaanse dollar (USD/ EUR)
Niet geconsolideerde JV's en deelnemingen 2.610 2.631 (0,8%)


* Vergelijkende cijfers over Q1 2004 werden, in overeenstemming met IFRS, aangepast voor beëindigde bedrijfsactiviteiten.

** Door de desinvestering van onze Spaanse activiteiten is Schuitema de enige resterende geconsolideerde activiteit binnen het segment dat voorheen ´Overig Europa´ werd genoemd.

Stop & Shop/Giant-Landover Arena

· De netto-omzet van onze Stop & Shop/Giant-Landover Arena steeg in het eerste kwartaal van 2005 met 4,6% tot USD 5,0 miljard (Q1 2004: USD 4,8 miljard). In de netto-omzet is USD 83 miljoen aan netto-omzet opgenomen uit leveringen aan BI-LO en Bruno´s in het eerste kwartaal van 2005. Deze netto-omzet werd voor hun verkoop in het eerste kwartaal als intercompany-omzet geëlimineerd.

· De identieke omzet van Stop & Shop daalde met 0,2%, terwijl de identieke omzet van Giant-Landover daalde met 3,6%. De identieke omzet van zowel Stop & Shop als Giant-Landover blijft het effect van voornamelijk nieuwe concurrerende winkels weerspiegelen.

· De vergelijkbare omzet van Stop & Shop steeg met 0,2%, terwijl de vergelijkbare omzet van Giant-Landover daalde met 3,0%.

· Peapod blijft een sterke netto-omzet realiseren.

pagina 2 van 4

Giant-Carlisle/Tops Arena

· De netto-omzet van onze Giant-Carlisle/Tops Arena in het eerste kwartaal van 2005 steeg met
1,7% tot USD 1,9 miljard (Q1 2004: USD 1,9 miljard).
· De identieke omzet van Giant-Carlisle steeg met 3,7%, voornamelijk door groei in de omzet per klant, die gestimuleerd werd door onze succesvolle klantenloyaliteitsprogramma´s in een zeer concurrerende markt. De identieke omzet van Tops daalde met 1,2%, voornamelijk door een lager aantal klanten op identieke basis.

· De vergelijkbare omzet van Giant-Carlisle steeg met 4,6%, terwijl de vergelijkbare omzet van Tops daalde met 1,0%.

Albert Heijn Arena

· De netto-omzet van onze Albert Heijn Arena steeg in het eerste kwartaal van 2005 met 4,2% tot EUR 2,0 miljard (Q1 2004: EUR 1,9 miljard).
· De netto-omzet van Albert Heijn steeg met 4,9% tot EUR 1,8 miljard (Q1 2004: EUR 1,7 miljard). Albert Heijn continueerde haar herpositioneringsprogramma in de Nederlandse retailmarkt, onder andere door een herpositionering van de productgroepen Health, Beauty and Care in dit kwartaal.
· In een deflatoire markt steeg de identieke omzet bij Albert Heijn met 4,3%, vooral als gevolg van een hoger aantal klantenbezoeken.

Centraal-Europa Arena

· De netto-omzet van onze Centraal-Europa Arena steeg in het eerste kwartaal van 2005 met 14,7% tot EUR 406 miljoen (Q1 2004: EUR 354 miljoen). De netto-omzetgroei exclusief wisselkoerseffecten bedroeg 2,5% in het eerste kwartaal van 2005. Exclusief de Poolse hypermarkten, die werden gedesinvesteerd in het eerste kwartaal, zou deze groei in lokale valuta 9,3% geweest zijn.

· De identieke-omzetgroei van onze compacte hypermarkten en supermarkten in Centraal-Europa was positief door een groeiend aantal klanten, ondanks een lagere gemiddelde omzet per klant. De identieke omzet voor de gehele Arena daalde met 0,6%, hoofdzakelijk door onze gedesinvesteerde hypermarkten in Polen, die nog twee maanden bijdroegen aan de omzet.

Schuitema

· De netto-omzet van Schuitema in het eerste kwartaal van 2005 was nagenoeg gelijk aan die van het eerste kwartaal van 2004 (EUR 0,9 miljard).
· Ondanks de aanhoudende prijsconcurrentie was Schuitema in staat haar netto-omzet op hetzelfde niveau te houden, voornamelijk als gevolg van hogere volumes.

U.S. Foodservice

· In het eerste kwartaal van 2005 steeg de netto-omzet van U.S. Foodservice met 0,9% tot USD 5,6 miljard (Q1 2004: USD 5,5 miljard).
· De netto-kwartaalomzet werd met circa 3% negatief beïnvloed door het rationalisatieprogramma met betrekking tot landelijk opererende klanten.
· Inflatie van de prijzen voor levensmiddelenproducten was opnieuw de voornaamste reden voor de groei van de totale netto-omzet.

Niet-geconsolideerde joint ventures en deelnemingen
· De netto-omzet van onze niet-geconsolideerde joint ventures en deelnemingen daalde in het eerste kwartaal van 2005 met 0,8% tot EUR 2,6 miljard (Q1 2004: EUR 2,6 miljard).
· De netto-omzet van ICA daalde in het eerste kwartaal van 2005 met 4,5% tot SEK 16,6 miljard (Q1 2004: SEK 17,4 miljard), vooral door de start in januari 2005 van een niet-geconsolideerde 50/50-joint venture waarin Kesko en ICA´s Baltische activiteiten zijn betrokken en door de verkoop van de Deense activiteiten in augustus 2004.
· De netto-omzet bij ICA Zweden steeg dankzij een succesvolle prijsherpositioneringscampagne, die in maart van start ging. De omzetgroei bij ICA's retailactiviteiten in Noorwegen stond onder druk door toegenomen concurrentie van prijsgerichte retailers.

pagina 3 van 4

Toepassing van IFRS
De netto-omzet in dit omzetbericht is verantwoord in overeenstemming met International Financial Reporting Standards (IFRS), zijnde Aholds primaire GAAP in 2005. De overgang naar IFRS had geen invloed op de criteria voor het toerekenen van de baten. De weergegeven netto-omzet in dit omzetbericht (inclusief de vergelijkende cijfers voor het eerste kwartaal van 2004) wordt echter beïnvloed door IFRS voor wat betreft de beëindigde bedrijfsactiviteiten. Volgens NL GAAP worden de resultaten van beëindigde bedrijfsactiviteiten begrepen in de winst- en verliesrekening van de gecontinueerde bedrijfsactiviteiten tot aan de datum dat de activiteiten zijn verkocht. Volgens IFRS worden de resultaten van beëindigde bedrijfsactiviteiten gescheiden weergegeven van de gecontinueerde activiteiten in de winst- en verliesrekening. Zoals vereist volgens IFRS zijn de vergelijkende netto-omzetcijfers van het voorgaande jaar in dit omzetbericht aangepast om de netto-omzet van de beëindigde bedrijfsactiviteiten buiten beschouwing te laten. Hierna volgt een aansluiting tussen de gerapporteerde netto-omzet in Q1 2004 volgens NL GAAP en de vergelijkende netto-omzet volgens IFRS voor dezelfde periode:

in miljoenen
De netto-omzet zoals gerapporteerd in Q1 2004 volgens NL GAAP EUR 15.370 De netto-omzet in Q1 2004 uit beëindigde bedrijfsactiviteiten (EUR 2.278) De netto-omzet zoals gerapporteerd in Q1 2004 volgens IFRS EUR 13.092

De volgende activiteiten worden aan het eind van het eerste kwartaal van 2005 als beëindigde bedrijfsactiviteiten gekwalificeerd:

Bompreço/Hipercard gedesinvesteerd in het eerste kwartaal van 2004 Thailand gedesinvesteerd in het eerste kwartaal van 2004 Spanje gedesinvesteerd in het vierde kwartaal van 2004 Disco gedesinvesteerd* in het vierde kwartaal van 2004 BI-LO/Bruno's gedesinvesteerd in het eerste kwartaal van 2005 G. Barbosa gedesinvesteerd in het eerste kwartaal van 2005 Deli XL desinvestering gepland voor 2005
* Het eigendom van circa 85% van de uitstaande aandelen in Disco is overgedragen; Ahold is van plan de resterende aandelen over te dragen zo snel als juridisch mogelijk is.

Definities

· Bij identieke omzet wordt de omzet van exact dezelfde winkels vergeleken.
· Vergelijkbare omzet bestaat uit identieke omzet plus de omzet uit vervangende winkels.
· Het wisselkoerseffect is het effect van het gebruik van verschillende wisselkoersen voor het omzetten van de financiële cijfers van onze werkmaatschappijen in euro´s. De financiële cijfers van het voorgaande jaar worden herberekend op basis van de actuele wisselkoersen om inzicht te verschaffen in het wisselkoerseffect.

Disclaimer
Bepaalde uitspraken in dit persbericht zijn `forward-looking statements' in de zin van het Amerikaanse effectenrecht. Deze forward-looking statements omvatten, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken betreffende de desinvestering van Deli XL en het tijdstip daarvan alsmede de overdracht van de resterende ongeveer 15% van de aandelen Disco. Deze forward- looking statements zijn onderhevig aan risico's, onzekerheden en andere factoren waardoor werkelijke resultaten aanmerkelijk zouden kunnen verschillen van toekomstige resultaten welke tot uitdrukking worden gebracht in de forward-looking statements. Belangrijke factoren waardoor de werkelijke resultaten aanmerkelijk zouden kunnen verschillen van de informatie in de forward- looking statements omvatten, maar zijn niet beperkt tot, de mogelijkheid van Ahold om een koper voor Deli XL te vinden en een voor Ahold aanvaardbare overeenkomst aan te gaan, de onmogelijkheid tot, of vertragingen in, het adresseren van juridische obstakels bij de uitvoering van enige resulterende transactie, de onmogelijkheid om, of vertragingen in, het voldoen aan andere voorwaarden voor afronding van een dergelijke transactie, enige onmogelijkheid tot of vertraging in de overdracht van de resterende ongeveer 15% van de aandelen Disco, de onmogelijkheid tot of vertragingen in het adresseren van maatregelen van justitiële instanties die nu of in de toekomst van kracht zijn en de gehele of gedeeltelijke verkoop en/of overdracht van de aandelen Disco kunnen verhinderen alsmede andere juridische obstakels bij de afronding van de transactie, de maatregelen van justitiële, overheids- en toezichthoudende instanties en andere partijen, alsmede andere factoren waarvan een aantal wordt besproken in Aholds publieke mededelingen. Veel van deze factoren zijn voor Ahold niet beheersbaar en evenmin voorspelbaar. Gegeven deze onzekerheden wordt de lezers geadviseerd behoedzaam om te gaan met de forward-looking statements, die uitsluitend geacht worden te zijn gedaan per de datum van dit persbericht. Ahold neemt, tenzij daartoe gehouden ingevolge toepasselijk effectenrecht, geen verplichting op zich om (een) gewijzigde forward-looking statement(s) te publiceren naar aanleiding van al dan niet voorziene gebeurtenissen of omstandigheden die zich voordoen na publicatie van dit persbericht. Buiten Nederland presenteert Koninklijke Ahold N.V. - dat is haar statutaire naam - zich onder de naam `Royal Ahold' of kortweg `Ahold'.

pagina 4 van 4


---- --