Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid



Persbericht

Marktgericht ondernemen in de bouw

---

Marktgericht ondernemerschap biedt perspectief voor het bouwbedrijf

De marketingfunctie wordt voor het bouwbedrijf steeds belangrijker. Bedrijven spelen daar op in. Zij benaderen hun klanten meer actief met producten en diensten waaraan latente behoefte kan bestaan. Dit vergt een andere wijze van acquisitie dan gebruikelijk. Tweederde van de bedrijven ziet zichzelf vandaag al meer als een aanbieder van concrete producten / concepten dan als een aanbieder van bouwcapaciteit. Deze bedrijven zeggen te kiezen voor een pro-actieve marktbenadering.

Dit blijkt uit een onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB) naar marktgericht ondernemen door bouwbedrijven.

Het bouwbedrijf kan zich in de markt onderscheiden door de behoeften van de klant goed te begrijpen en daar, beter dan de concurrentie, op in te spelen. Bedrijven willen daarmee ontkomen aan de prijsconcurrentie. Tweederde van de bedrijven vindt dat marketing in de bouw nog in de kinderschoenen staat. Desondanks denkt het merendeel van de bouwbedrijven dat marketing over een paar jaar niet meer weg te denken is in de bouw. Negentig procent van de bedrijven vindt ook dat, wie op termijn in de bouw wil overleven, beter naar zijn klanten zal moeten luisteren.

Driekwart van de bedrijven ziet zichzelf als een allroundbedrijf. Slechts zeventien procent van de b&u-bedrijven beschouwt zich als een specialist. Specialisten zijn hier bedrijven die een unieke positie in de markt proberen te krijgen of reeds hebben. Zij concentreren zich, in tegenstelling tot de allroundbedrijven, op een bepaald marktsegment waarin ze kunnen uitblinken. In de gww vindt vier op de tien bedrijven zichzelf tot dit bedrijfstype behoren.

Driekwart van de bedrijven zegt al in termen van een klantgerichte benadering te denken. De rest kenmerkt zich nog steeds door een meer productiegerichte denkwijze. Deze bedrijven stellen de eigen mogelijkheden voorop en kijken minder naar de klant.

De hoogte van de inschrijfprijzen, hoewel vaak als selectiecriterium genoemd, wordt niet als een van de belangrijkste succesfactoren voor het verkrijgen van opdrachten gezien. Over het algemeen geldt dat de meeste bedrijven kwaliteit als belangrijkste succesfactor zien. Tweederde van de b&u-bedrijven en de helft van de gww-bedrijven zien daarnaast klantgerichtheid als een zeer belangrijke succesfactor. Ongeveer de helft van de bedrijven in beide sectoren is van mening dat het zich kunnen onderscheiden van de concurrentie eveneens zeer belangrijk is.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het rapport: Marktgericht ondernemen in de bouw.
Zie publicatie: Marktgericht ondernemen in de bouw Zie het origineel