Gemeente Almere

Stadsenquête peilt meningen Almeerders over stad en gemeente

Veel Almeerders zijn (redelijk) tevreden over de klantvriendelijkheid van de gemeente. Bijvoorbeeld over de manier waarop zij als klant te woord worden gestaan en over de informatie over besluiten van het gemeentebestuur. Daarnaast staat de gemeente met experimenten als de Politieke Markt bekend als vernieuwend. De laatste Stadsenquête laat daarnaast op veel andere terreinen zien hoe Almeerders denken over het functioneren van de gemeentelijke organisatie en over de stad.

De gemeente zal de resultaten die niet altijd wijzen op tevredenheid gebruiken om haar beleid en werkwijze te verbeteren.

Zesde Stadsenquête

Eind 2004 heeft de gemeente voor de zesde keer een uitgebreide Stadsenquête georganiseerd. Ook nu was de respons zeer hoog (47% van de 4000 aangeschrevenen), zodat de gegevens een betrouwbaar beeld geven van de opvattingen van Almeerders over onder meer de informatie van de gemeente, dienstverlening, politieke betrokkenheid, werk en inkomen, recreatie, milieu, en omgang tussen jongeren en ouderen. De enquête is voor het laatst twee jaar geleden georganiseerd.

Voldoende informatie over besluiten gemeentebestuur

Almeerders vinden over het algemeen dat ze voldoende worden geïnformeerd over voornemens en besluiten van het gemeentebestuur. De meeste burgers interesseren zich voor ontwikkelingen van de stad als geheel, evenementen, maar vooral ook voor wat er in de eigen wijk gebeurt. De belangrijkste informatiebronnen zijn Almere Vandaag (met de Stadhuis-aan-huispagina), de nieuwsbrieven van het stadsdeel en TV Flevoland.

De gemeente wil de informatievoorziening nog dit jaar verder verbeteren. Uitgangspunten daarbij zijn minder versnippering, verbetering van de kwaliteit van de belangrijkste middelen en bredere bekendheid van deze middelen.

Meer tevredenheid over wachttijden, minder over privacy en bewegwijzering

Over het algemeen zijn burgers redelijk tevreden over telefonisch contact met de gemeente en over de wijze waarop ze aan de centrale receptie van het stadhuis te woord worden gestaan. Burgers zijn minder te spreken over de mate van privacy bij de receptie.

Vernieuwingen op het gebied van de dienstverlening blijken nog bij veel burgers onbekend te zijn (Digitaal Loket).

De gemeente zet ook de komende jaren sterk in op verdere verbetering van de dienstverlening. Onder meer door servicenormen in te voeren, die duidelijk stellen aan welke eisen de dienstverlening moet voldoen. Daarnaast moet promotie van het Digitale Loket burgers laten kennismaken met het gemak van de dienstverlening via Internet.

Veel burgers noemen gemeente klantvriendelijk en vernieuwend

Burgers erkennen de gemeente expliciet als een organisatie die sterk is in vernieuwing. Tweederde van de Almeerders is op de hoogte van de nieuwe werkwijze van de gemeenteraad. De Politieke Markt als experiment trekt nog wekelijks belangstellenden uit heel Nederland. Burgers blijken echter minder tevreden over het gemeentebestuur zelf. Ze waarderen dat met een krappe voldoende.

Blijvende noodzaak investeringen in Almeerse werkgelegenheid

Ook uit dit onderzoek blijkt dat veel Almeerders graag in hun eigen stad zouden werken. Voor de gemeente blijft dit ook speerpunt van beleid. Daarom worden onder meer - op korte termijn de mogelijkheden verruimd om een beroep aan huis te kunnen uitoefenen. Almeerders vinden dit een goed plan, al zien ze deze ontwikkeling in eigen straat niet altijd zitten.

Uit het onderzoek blijkt verder dat veel bewoners leningen of schulden hebben. En sommigen daarvan ook betalingsachterstanden. De gemeente wil de mogelijkheden voor schuldhulpverlening verder propageren, ook om problemen in de toekomst zo veel mogelijk tegen te gaan.

Burgers vinden vaker de weg naar Almeerse bossen

De meeste Almeerders zijn tevreden over de bossen rond hun stad, maar missen voorzieningen als horeca, bankjes en prullenbakken. Daarnaast zijn er klachten over onderhoud en beplanting. Het huidige recreatiebeleid springt voor een belangrijk deel al in op deze behoeften en is gericht op bevordering van het wandelen en fietsen in de bossen. De gegevens zijn goed bruikbaar voor het sturen van de verdere ontwikkeling van de bosgebieden.

Overige resultaten

Op tal van terreinen biedt de enquête informatie die de gemeente goed kan gebruiken om haar inzet voor de stad effectiever te maken. Op grond van de resultaten kan de brandweer effectiever informeren over brandpreventie, kan de marketing voor de nieuwe Stadshart worden verscherpt en wederzijds begrip tussen jongeren en ouderen worden bevorderd.