Universiteit Maastricht

Universiteit Maastricht

Persbericht

13 mei 2005

Nieuwe AI-technologie houdt computergames spannend

Proefschrift en symposium over toepassing kunstmatige intelligentie in computerspelen (19-20 mei)

In moderne computerspelen wordt het gedrag van tegenstanders bepaald door zogeheten Kunstmatige Intelligentie (oftewel Artificial Intelligence, AI). Over het algemeen is deze kunstmatige intelligentie van lage kwaliteit. Tegenstanders zijn voorspelbaar, maken fouten, en kunnen niet omgaan met de creativiteit van de menselijke speler. Pieter Spronck, die op 20 mei 2005 aan de Universiteit Maastricht hoopt te promoveren, beschrijft in zijn proefschrift het ontwerp van innovatieve kunstmatige intelligentie voor computergestuurde tegenstanders, die automatisch fouten kan herstellen, nieuwe tactieken kan verzinnen als antwoord op succesvolle tactieken van de menselijke speler, en de effectiviteit van de tegenstanders zodanig kan schalen dat het spel een gepaste uitdaging biedt voor zowel beginnende als ervaren menselijke spelers.

De door Spronck e.a. ontwikkelde computertechnologie is inmiddels succesvol toegepast in bestaande commerciële computerspelen, zoals Quake, Neverwinter Nights en Stratagus (een kloon van Warcraft II). Over dit onderwerp wordt voorafgaand aan de promotie van Spronck, op 19 mei, een symposium georganiseerd: Machine Learning for Commercial Game AI. Een internationaal gezelschap van AI-deskundigen zal de laatste ontwikkelingen op dit gebied bespreken en demonstreren. Het (Engelstalige) symposium is vrij toegankelijk voor alle geïnteresseerden.

Pieter Spronck studeerde Computerwetenschap aan de TU Delft, waar hij in 1996 cum laude afstudeerde. Sinds 1987 werkt hij als programmeur/­softwareontwikkelaar, kennistechnoloog en projectleider voor verschillende instellingen, waaronder TNO. Vanaf april 2001 is hij verbonden aan het Institute for Knowledge and Agent Technology (IKAT) van de Universiteit Maastricht (Faculteit der Algemene Wetenschappen).

Noot voor de pers:

Tijdens het symposium zijn enkele sprekers beschikbaar voor een interview. Neem voor nadere afspraken contact op met Pieter Spronck, tel 043 388 3334.

Titel van het proefschrift: Adaptive Game AI . Promotie op 20 mei 2005, promotores prof.dr. H.J. Van den Herik, prof.dr. E.O. Postma.

In het Research Magazine van de Universiteit Maastricht verscheen vorig jaar een interview met Pieter Spronck over zijn promotie-onderzoek: http://www.unimaas.nl/researchmagazine/default.asp?id=88&thema=7&template=thema.html&taal=nl

De workshop Machine Learning for Commercial Game AI vindt plaats op 19 mei, 13.00-17.00 uur, Universiteitssingel 40 (Tongerenzaal). Website van de workshop: http://www.cs.unimaas.nl/ikat/symposium_aicg/

Op 4 en 25 juni organiseert de Faculteit der Algemene Wetenschappen informatiebijeenkomsten/­workshops over de bacheloropleiding Kennistechnologie. Meer informatie hierover: http://www.kecsum.nl/crime