AutoRai

Print

Peugeot 206 CC HdiF: schoon en sportief

(20-5-2005)
In de herfst van 2000 introduceerde Peugeot op de 206 een nieuw concept, de Coupé-Cabriolet. Eigenlijk twee autoâs in één, zonder concessies te doen aan veiligheid of vormgeving. De 206 CC kan nu nog meer potentiële klanten bereiken door de introductie van de HdiF, een dieselversie met roetfilter.
Deze originele, verleidelijke en betaalbare auto biedt tegelijkertijd:


- een esthetische, sportieve 2+2 coupé wanneer het dak dicht is;
- de vrijheid die alleen een cabriolet kan bieden als het dak open is;

- de mogelijkheid in twintig seconden van gedaante te wisselen, zowel 's zomers als âs winters â zelfs bij stapvoets rijden!

⦠en dat alles met een lange levensduur dankzij het stevige dak.

Het succes van de filosofie achter de 206 CC blijkt uit het feit dat de auto sinds de introductie Europees marktleider is in het segment van de coupé-cabriolets. Wereldwijd rijden er nu bijna 300.000 exemplaren van de 206 CC, allemaal uitgerust met een benzinemotor, de
1.6-16V met 80 kW (ongeveer 110 pk) of
de 2.0-16V met 100 kW (ongeveer 136 pk).

Eerder werd het aanbod al verrijkt met de 206 CC Roland Garros, een uitvoering met een sterk imago die luxe en elegantie aan sportiviteit koppelt. Daarna werd de Quiksilver geïntroduceerd, een herkenbare, originele uitvoering met verwijzingen naar buitensport-activiteiten. De 206 CC kan nu nog meer potentiële klanten bereiken door de introductie van de HdiF, een dieselversie met roetfilter.

206 CC HDiF met roetfilter
Het belangrijkste nieuwsfeit is dat opnieuw, na de 406 Coupé in 2001, een dieselmotor wordt gekoppeld aan een sportieve auto. De 1.6-16V HDiF-motor met een vermogen van 80 kW en een koppel van 240 Nm bij
1.750 tr/min (260 Nm met overboost) past perfect in het oorspronkelijke concept van de 206 CC.

Een cabrioletrijder houdt van frisse lucht en daaraan levert het standaard roetfilter van deze moderne HDiF-motor een belangrijke bijdrage.

Door het vlakke koppelverloop is de motor zeer soepel en dat levert nog meer rijplezier dan deze auto per definitie al biedt, waarbij het brandstofverbruik beperkt blijft tot minder dan 5 liter/100 km. De vijfversnellingsbak laat zich door de kabelbediening soepel schakelen. De elektrohydraulische stuurbekrachtiging is zeer nauwkeurig en er is extra aandacht geschonken aan de geluiddemping van de motor. Om de sportieve uitstraling nog meer te versterken zijn de uitvoeringen van de 206 CC HDiF voorzien van 16 inch lichtmetalen velgen en ESP.

Het leveringsgamma
Het leveringsgamma voor Nederland is recent aangepast. De 206 CC is nu in drie uitrustingsniveaus leverbaar.

206 CC
Het basisniveau is leverbaar met de 1.6-16V benzinemotor, naar keuze gekoppeld aan de handbediende vijfversnellingsbak of een automaat met sequentiële bediening, of met de 1.6-16V HdiF met vijfversnellingsbak.

Deze instapuitvoering heeft alles van het 2-in-1 concept: het elektrohydraulisch bediende dak, vier elektrisch bediende zijruiten, in kleur meegespoten bumpers, mistlampen vóór en een radio/CD-speler. De 206 CC HDiF heeft tevens 16 inch lichtmetalen velgen en ESP.

206 CC Roland Garros
Deze uitvoering, een combinatie van moderne vormgeving en traditionele waarden, is uitsluitend leverbaar met de 80 kW 1.6-16V benzinemotor met vijfversnellingsbak.

De aankleding van het interieur van deze uitvoering is geïnspireerd op de allure van het internationaal vermaarde tennistoernooi in Parijs. Dit blijkt bijvoorbeeld uit lederen bekleding op stoelen en portierpanelen.

Het gladde, lichtgekleurde Oran-leer wordt gecombineerd met geperforeerd, bruin Palimbro-leer. Het centrale bedieningspaneel en de luchtroosters zijn in een bijpassende goudgrijze kleur gespoten.

Het geraffineerde interieur komt vooral goed tot uitdrukking in combinatie met de speciale carrosseriekleuren Vert Tie-break en Gris cendré.

De 206 CC Roland Garros heeft 16 inch lichtmetalen velgen, elektrisch inklapbare buitenspiegels, tapijt op de vloer en een net in de bagageruimte.

206 CC Griffe
Dit niveau wordt geleverd in combinatie met de nieuwe 1.6 HdiF, maar ook met de 2.0-16V benzinemotor gekoppeld aan een handbediende vijfversnellingsbak.

De Griffe-versies hebben standaard 16 inch lichtmetalen velgen, lederen bekleding, vernismetaallak, automatisch inschakelende verlichting en ruitenwissers, ESP, een warmtewerende voorruit en automatische airconditioning.

Een paar opties â¦
Naast het optionele, ingebouwde navigatiesysteem, is de 206 CC ook leverbaar met een 240 W HiFi-systeem dat JBL speciaal voor deze auto ontwikkelde. Het systeem heeft acht luidsprekers en een subwoofer. Dit systeem verleent de 206 CC een muzikale boodschap, die past bij zijn karakter.

Prijzen
De 206 CC 1.6-16v HDiF wordt geleverd vanaf ⬠26.950,-. Dat is inclusief BTW en BPM en tevens met inbegrip van de (vanaf 1 juni) door de overheid verstrekte korting op de BPM van ⬠600,-, vanwege de geringe uitstoot van roetdeeltjes van dit model. Genoemde adviesprijs is inclusief ESP en 16 inch lichtmetalen velgen.

De 1.6HDiF wordt ook geleverd als Griffe met standaard lederen bekleding, climate control met warmtewerende voorruit, regensensor met automatisch inschakelende dimlichten en vernismetaallak en komt daarmee op ⬠29.750,-.