Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederlander overschat eigen efficientie

Thuiswerker efficiënter vanwege 'lekker doorwerken'

Hoofddorp, 20 mei 2005 - Bijna zeven op de tien werkende Nederlanders vindt zichzelf efficiënt. Op een schaal van 1-10 geven de ondervraagden zichzelf hiervoor zelfs een 7,5. De resultaten van het Efficiëntie-onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van de zakelijke service provider BBeyond, laten echter een veel minder tijdsbewuste Nederlander zien dan deze zelfinschatting doet vermoeden.

Steeds terugkerende activiteiten pakken Nederlanders veel minder gestructureerd aan dan zou kunnen. Zo doet acht op de tien ondervraagden vaker dan één keer per week boodschappen, 30 procent gaat zelfs vaker dan drie keer per week naar de supermarkt. Zakelijk gezien denken mensen ook minder ver vooruit dan het efficiëntiecijfer aangeeft. Nog niet de helft van de werkenden maakt aan het begin van de werkdag een planning van de taken. En van die planning blijkt dan nog gemiddeld genomen maar iets meer dan de helft terecht te komen. Om inzicht te krijgen in de eigen efficiëntie is er een test ingericht op www.efficiencytest.nl, die binnen 10 minuten het antwoord en efficiëntieverhogende tips geeft.

Vrouwen efficiënter dan mannen
Vrouwen vinden zichzelf efficiënter dan mannen. De helft van de vrouwen geeft dan ook aan bij de aanschaf van een blouse of overhemd op te letten of deze makkelijk te strijken is. 53 procent van de vrouwen maakt aan het begin van de werkdag een planning, van deze planning komt bijna 80 procent terecht. Van de mannen maakt slechts ruim 40 procent een planning, waarvan ook nog eens minder terecht komt.

Efficiëntie en thuiswerk
Wat betreft het efficiëntieverhogende thuiswerken, denkt zeven op de tien dat er meer thuisgewerkt kan worden dan op dit moment gedaan wordt. én 79 procent rekent op een afname van files door meer thuiswerken. Negen op de tien van de kantoorwerkers, die naar eigen zeggen thuis zouden kunnen werken, zou dat willen. Terwijl nog maar drie op de tien medewerkers van die groep op dit moment ook wel eens thuiswerkt. Bijna de helft van de mensen die wel willen thuiswerken, maar dat nog niet doen, denkt van de werkgever hiervoor geen toestemming te krijgen. 'Met de terughoudende houding snijden werkgevers zichzelf in de vingers', zegt Rob Pool van BBeyond. 'De Nederlandse productiviteit kan omhoog door minder reistijd en minder onderbrekingen. Dit wordt bevestigd in ons onderzoek.'

90 procent van de werkenden geeft aan zijn of haar werkzaamheden regelmatig te laten onderbreken op kantoor door collega's, door e-mails of door vragen die de aandacht vragen. Omdat thuiswerken vooral wordt geprezen vanwege het 'beter kunnen doorwerken', lijkt thuiswerken voor de Nederlandse beroepsbevolking een belangrijke efficiëntieslag te kunnen betekenen. Op www.efficiencytest.nl is er ook een speciale test voor werkgevers waarmee ze inzicht krijgen in de efficiëntie van hun organisatie.

Verder blijkt:

- 90 procent van de werkenden geeft aan regelmatig zijn of haar werkzaamheden te laten onderbreken voor andere taken die zich voordoen
- 61 procent van de ondervraagden werkt op flexibele tijden, waarvan 18 procent zelfs op kantoor is wanneer het uitkomt: 'als het werk maar gedaan wordt'
- Vooral mannen (28 procent) en de leeftijdscategorie 16-24 (28 procent) denken beter prioriteiten te kunnen stellen dan hun baas. In algemene zin vindt een kwart van de Nederlandse medewerkers dat ze beter prioriteiten kunnen stellen dan hun bazen.

Over het onderzoek
Deze resultaten blijken uit het onderzoek naar efficiëntie en thuiswerken dat BBeyond heeft laten uitvoeren door marktonderzoekbureau Trendbox. Daarbij zijn 505 werkende Nederlanders ondervraagd. BBeyond liet dit onderzoeken om erachter te komen hoe mensen aankijken tegen thuiswerken, hoe dat tijd kan besparen en productiviteit kan verhogen. BBeyond biedt als zakelijke internet provider diverse oplossingen voor thuiswerken aan.

Over BBeyond
BBeyond is gespecialiseerd in het leveren van DSL-diensten aan zakelijk Nederland. BBeyond biedt ADSLâ¤' en SDSL-oplossingen, maakt koppeling tussen verschillende bedrijfsvestigingen mogelijk en verbindt thuiswerkers aan het netwerk van ondernemingen. Daarnaast biedt de service provider aanvullende diensten zoals telefonie, webhosting, domeinnaamregistratie en e-mail. De service provider maakt als dochteronderneming gebruik van het fijnmazige DSL-netwerk van BBned. BBeyond is opgericht in maart 2001 en gevestigd in Hoofddorp. De belangrijkste investeerder achter BBned en BBeyond is Telecom Italia.

# # #

De overige resultaten en een white paper over thuiswerken zijn opvraagbaar via onderstaande contactpersonen.

Perscontact:
BBeyond
Mirjam Smets
Tel: 023 565 9962
mailto:mirjam.smets@bbeyond.nl

Edelman
Rianne van der Sar of Leoni Janssen
Tel: 023 5542030
mailto:ml@edelman.com