VU Medisch Centrum

Geïnformeerde mensen meer tevreden over behandeling

In de gezondheidszorg ontbreekt het vaak aan juiste informatie waardoor mensen niet in staat zijn om een weloverwogen keuze te maken. Dit stelt Theresa Marteau in haar inaugurale rede. Een geïnformeerde keuze leidt vaker tot betere (algemene) uitkomsten. Mensen zijn zo namelijk meer tevreden, minder angstig en hebben minder spijt van hun beslissingen.

Theresa Marteau is aangesteld als eerste bijzonder hoogleraar op de Hanny van Leeuwen-leerstoel inzake participatie van patiënten en burgers bij gezondheids-beslissingen. Deze leerstoel is ingesteld op initiatief en met steun van zorgverzekeraar IZA Nederland en ondergebracht bij het VU medisch centrum, afdeling sociale geneeskunde/EMGO instituut. Marteau spreekt de rede Informed choice: retoric or reality uit op donderdag 19 mei om 15.45 uur in de aula van de Vrije Universiteit.

Een geïnformeerde keuze is gebaseerd op relevante en kwalitatief goede informatie, die overeenkomt met de waarden van de beslisser. In sommige gevallen weerspiegelen de keuzes voor bijvoorbeeld een bepaalde behandeling of preventieve maatregel echter meer de waarden van de gezondheidszorg-medewerker dan die van de patiënt zelf.

Geïnformeerde keuzes leiden vaker tot betere (algemene) uitkomsten. Mensen zijn meer tevreden. Marteau en haar collegas hebben een instrument ontwikkeld waarmee geïnformeerde keuzes gemeten kunnen worden. Of het ook leidt tot betere gezondheidsuitkomsten, behoeft nader onderzoek.

Theresa Marteau is tevens hoogleraar psychologie aan de Guys, Kings and St. Thomas Medical School in London. De afgelopen twintig jaar deed zij onderzoek naar psychologische aspecten binnen de gezondheidszorg. Zo verrichtte zij studies naar genetische screening op hartziekten, borst- en darmkanker en cystische fibrose. Doel van haar onderzoek is de evaluatie van verschillende communicatievormen om te komen tot meer begrip, geïnformeerde keuzes, beperking van de emotionele stress en het stimuleren van gezondheidsbevorderende programmas.