Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
20 mei 2005
Ons kenmerk
DGTL/05/003554
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)
2 (vertrouwelijk)
Uw kenmerk

-
Onderwerp
Toezeggingen aan de Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat

Geachte voorzitter,

In het AO Betuweroute van 27 april 2005 heb ik de Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat een aantal toezeggingen gedaan die ik met deze brief graag wil inlossen.
Daarnaast zult u zo spoedig mogelijk van mij een separate brief ontvangen waarin ik nader zal ingaan op het aanbesteden van in ieder geval de commerciële functies van de exploitatie van de Betuweroute.


1. Inzage in de Business Case ProRail en Havenbedrijf Rotterdam en Referentiecasus V&W

In het AO is mij gevraagd om de Kamer inzage te geven in de Business Case van ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam en de door V&W gehanteerde Referentiecasus. Ik wil die inzage geven. Het behoeft geen nader betoog dat het hier gaat om vertrouwelijke informatie die niet buiten de Kamer bekend mag worden. Ik verzoek

de Vaste Kamercommissie dan ook met deze informatie uiterst prudent om te gaan. De Business Case en Referentiecasus zullen bij de griffier van de Tweede Kamer per

18 mei a.s. tot 1 juli a.s. ter inzage liggen en mogen niet worden gekopieerd.


2) Aansluiting Duitsland

Met mijn Duitse ambtsgenoot zijn afspraken gemaakt over de aansluiting met Duitsland. Deze afspraken komen op het volgende neer:

De belangrijkste afspraak in het Warnemündeverdrag is, dat de Duitse overheid garandeert, dat de aansluiting met Duitsland voldoende capaciteit zal hebben om het verkeer van de Betuweroute te kunnen afwikkelen. Met deze toezegging is duidelijk, dat de Duitsers geen halt zullen toeroepen aan goederentreinen over hun spoor. Wat deze toezegging precies betekent staat weliswaar niet in dat verdrag, maar daarover zijn wel nadere afspraken gemaakt. Deze zijn:


1. De huidige capaciteit van de bestaande twee sporen tussen grens en Oberhausen is voldoende (50 treinen per dag per richting) voor het aantal treinen dat in 2007 op de Betuweroute wordt verwacht. De capaciteit wordt nog verhoogd door blokverdichting naar 75 treinen per dag per richting zodra dat nodig is.


1. Voor de langere termijn is uiteindelijk een nieuw, derde spoor nodig. Het budget voor dit derde spoor is vastgelegd in het Bundesverkehrswegeplan 2003/2015 en de verdeelsleutel van de benodigde E 890 mln is tussen NRW, Bundesministerie en DB overeengekomen.


3) Financiën

De vaste Kamercommissie heeft verzocht om een overzicht van de plussen en minnen en de verschillende bedragen die in de voortgangsrapportage worden genoemd als meevaller bij de Betuweroute. Dat overzicht ziet er als volgt uit:

Mee- en tegenvallers
In de 17e voortgangsrapportage (VGR) Betuweroute wordt melding gemaakt van enerzijds de in de verslagperiode ontstane meevaller van E 48 miljoen en anderzijds de budgettaire verwerking van de in VGR 16 gemelde meevaller van E 117 mln.

Omdat pas na de verslagperiode duidelijk is wat het saldo van mee- en tegenvallers is, zit er altijd een tijdspanne tussen de in de verslagperiode gemelde mee -of tegenvallers en het besluit om deze budgettair te verwerken in de Rijksbegroting.
Het is mogelijk dat deze verschillende bedragen en tijdsmomenten tot verwarring hebben geleid. Onderstaand is getracht de door uw kamer gevraagde duidelijkheid te geven. Indien er in de toekomst sprake is van nieuwe meevallers zal ik trachten mogelijke verwarring hierover in de rapportage te voorkomen.

In tabel 2 van voortgangsrapport 17 is een overzicht opgenomen van de mutaties op het projectbudget met bronvermelding. Onderdeel van deze tabel is het saldo van mee -en tegenvallers. Deze tabel moet aansluiten op de begrotingscijfers.

Bron: tabel 2 voortgangsrapportage 17 Betuweroute

|Tegen- en meevaller              |Gecommuniceerd|Prijs|Bron:       |
|                                 |met Tweede    |peil |(VGR-nr.    |
|                                 |Kamer         |     |budgettaire |
|                                 |              |     |verwerking) |
|Versobering                      |-10           |1999 |7           |
|communicatieactiviteiten         |              |     |            |
|Overboeking "letter of intent" BR|-2            |2001 |10          |
|(LOI)                            |              |     |            |
|Overdracht voor het project      |-3            |2001 |10          |
|"Private Exploitatie BR (PEB)    |              |     |            |
|t.b.v. DG Goederenvervoer        |              |     |            |
|Aanbestedingsmeevaller           |-160          |2004 |16          |
|Aanbestedingsmeevaller           |-117          |2004 |17          |
|(Totaal) saldo tegen- en         |-292          |     |            |
|meevallers                       |              |     |            |
Het projectbudget in tabel 2 wordt pas aangepast nadat is besloten de mutaties in de Rijksbegroting te verwerken. Met de budgettaire verwerking van de in VGR 16 gemelde meevallers van E 117 mln is nu in totaal voor een bedrag van E 292 mln aan meevallers op het projectbudget in mindering gebracht.

Verder is onder het hoofdstuk Financiën van de VGR 17 gemeld dat er in de verslagperiode opnieuw een positief saldo van E 48 mln. aan meevallers is ontstaan.
Deze meevaller zal bij ontwerpbegroting 2006 op het projectbudget in mindering worden gebracht en komt daarmee bovenop de reeds gemelde E 292 mln. In voortgangsrapport 18 zal in tabel 2 de totaalstand van meevallers die op het projectbudget in mindering zijn gebracht derhalve - E 340 mln. (- 292 en - 48) bedragen.

Het in de verslagperiode van voortgangsrapportage 17 opgetreden saldo van mee - en tegenvallers van E 48 mln is uit de volgende plussen en minnen opgebouwd:

|Omschrijving                                    |Bedrag  in E  |
|                                                |miljoen (- is |
|                                                |meevaller)    |
|lagere kosten bij de afronding van werk aan de  |-37           |
|Havenspoorlijn en de onderbouw aan de A 15      |              |
|lijn;                                           |              |
|Niet benodigde maar wel ontvangen               |-7            |
|prijscompensatie                                |              |
|Gunstige aanbestedingsresultaten bij de         |-5            |
|tunneltechnische installaties                   |              |
|Lager dan verwachte uitgaven bij overdracht     |-4            |
|kruisende infrastructuur (viaducten) aan locale |              |
|beheerders                                      |              |
|Besparingen op diverse kleine posten            |-4            |
|Hogere kosten spoorbeveiliging (o.a. afkoop     |+7            |
|indexering in contracten)                       |              |
|Lagere ontvangst EU subsidie Botlektunnel       |+1,6          |
|                                                |              |
|Saldo (afgerond)                                |-48           |
Risico's en risicoreservering
Voor de Betuweroute is tot op heden E 104 mln onttrokken aan de risicoreservering. Dit is in VGR 15 verwerkt in het budget. Op dit moment (zoals gemeld in VGR 17) bedraagt het huidige risicoprofiel E 136 mln. Deze risico's worden afgedekt door de risicoreservering.

Ik vertrouw erop u met deze informatie voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs