Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Speaking notes voor Karla Peijs, minister van Verkeer en Waterstaat bij de opening van de website Holland Portals op 20 mei 2005 om 17.00 in Den Haag op het ministerie van Verkeer en Waterstaat

(Alleen de uitgesproken tekst geldt)


· Het is een mooie dag vandaag. We zijn namelijk bij elkaar om de geboorte van de website Holland portals te vieren. De Amsterdam Ports Association en de Rotterdam Promotion Council hebben hard gewerkt aan dit stukje promotie van onze havens. Mijn complimenten!


· Hopelijk openen we vandaag naast een website de poort naar een nieuw tijdperk, een tijdperk waarin samenwerking het credo is. De Holland Portals website is in ieder geval een mooi voorbeeld voor andere gezamenlijke projecten.


· En ik kan nog een tweede voorbeeld van toekomstige samenwerking noemen: het elektronische havenloket. Ontzettend goed als Rotterdam met zijn collega havens samen gaan werken bij het terugdringen van de papieren rompslomp.


· Dat samenwerken belangrijk is, betekent niet dat er iets mis is met concurrentie. Een gezonde mate van competitie houdt onze havens scherp en zorgt voor een efficiënte manier van werken. Maar we moeten het beconcurreren van onze buren niet overdrijven. Het gevaar van suboptimalisatie ligt dan namelijk op de loer.


· We leven in een global world, waarin we zaken doen met Chinezen en Amerikanen. En het maakt hen het weinig uit of ze hun goederen via Rotterdam, Amsterdam of Antwerpen Europa inloodsen. Zij zien slechts één stip op de kaart. Dan is het natuurlijk wel zo handig als de Nederlandse havens zich als één familie profileren. En deze website lijkt me in een uitgelezen middel om dat te doen.


· Deze website maakt het mogelijk om snel informatie te vinden over onze zeehavens. En de internetpagina's zijn niet alleen in het engels te lezen, maar ook in het Mandarijn. Het besef dat de Chinezen de coming men zijn, leeft bij u natuurlijk als geen ander.


· Zeehavens zijn ontzettend belangrijk voor onze economie. Het zijn magneten voor bedrijvigheid en werkgelegenheid. De Nederlandse zeehavens zorgen voor maar liefst 6 % van het BNP en 4 % van de werkgelegenheid.


· En om dat zo te houden of zelfs te verbeteren moeten we samen optrekken. Daarom ben ik zo blij met initiatieven zoals deze website en het elektronische havenloket.


· Ik hoop dan ook op een mooie toekomst met heel veel samenwerking.