CENTR. VOOR MARKETING ANALYSES

Internet kans voor reisbureaus

Reisbureaus verkeren in zwaar weer. Millward Brown heeft een landelijk representatief onderzoek uitgevoerd onder 500 consumenten (aangevuld met een aantal diepte-interviews) naar positie en toekomstperspectief van de reisbureaus in Nederland. Ondanks de sterke opmars van internet als boekingskanaal, kunnen reisbureaus met een gerichte strategie hun bestaansrecht veiligstellen, is de conclusie.

Momenteel gebruikt bijna de helft van de consumenten internet om een geschikte vakantiebestemming te zoeken. Sterker nog, als het alleen om een vliegticket of een stedentrip gaat, boekt ruim de helft van de on line bevolking in Nederland (dat is nu al 75%) via het web. Bijna een derde van de consumenten ziet het reisbureau als ophaaladres voor brochures. Verder is er veel kritiek op de openingstijden en het lange wachten op de zaterdagen. En één op de tien consumenten verwacht zelfs dat er over vijf jaar in ons land geen reisbureaus meer zullen bestaan. Doen de reisbureaus niets, dan zal hun rol in hoog tempo marginaliseren.

Is er nog perspectief? Ja, mits reisbureaus hun 'traditionele' voordelen (persoonlijk contact, advies, expertise, alternatieven verzinnen) weer inhoud en substantie weten te geven. Want daar schort het nu hevig aan. Echte kennis, expertise en ervaringsfeiten gecombineerd met een on line-service kunnen het reisbureau weer draagvlak geven. Het reisbureau zal meer moeten investeren in kennis en expertise van de reisadviseurs. Dan zal de huidige on line boeker de weg weer terug weten te vinden naar het reisbureau. Zeker als hij bijzondere wensen heeft of naar verre landen wil reizen. Gunstige tarieven, een breed assortiment en een vertrouwde naam zijn dan naast echte expertise belangrijke randvoorwaarden, waar het reisbureau aan moet voldoen.

Voor meer informatie kun u contact opnemen met: Millward Brown / Centrum
Erwin Sneiders
Plantage Middenlaan 60
1018 DH Amsterdam

020-55 66 546

20 mei 05 08:00