Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

Datum
23 mei 2005
Ons kenmerk
DGTL 05.003275
Doorkiesnummer

Bijlage(n)

1
Uw kenmerk
EZ05000215
Onderwerp
Brief van Kloosbeheer te Rotterdam

Geachte voorzitter,

Bij brief van 25 april 2005 met bovengenoemd kenmerk heeft u aangegeven een brief te hebben ontvangen van de firma Kloosbeheer BV te Rotterdam, betreffende het gestegen loodsgeldtarief per 1 maart 2005 in de regio Amsterdam/IJmond. U verzoekt om mijn

reactie.

In bijlage treft u aan een brief van 12 april 2005 aan Kloosbeheer waarin is aangegeven hoe het loodsgeld thans tot stand komt. Tevens is in deze brief aangegeven dat naar

verwachting vanaf medio 2006 door de Nederlandse Mededingingsautoriteit toezicht op het Loodswezen zal worden gehouden en ook de wijze van tariefsvaststelling zal gaan veranderen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs

Contactpersoon
mr L.P.M. van der Meij
Datum
12 april 2005
Ons kenmerk
DGTL 05.003251
Doorkiesnummer
070 - 351 1595
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
8301
Onderwerp
Loodsgeldtarieven regio Amsterdam-IJmond

Geachte heer Boekhoud,

Via de Nederlandse Mededingingsautoriteit ontving ik uw brief waarin u aangeeft het niet eens te zijn met het op 1 maart geldende loodsgeldtarief in de regio IJmond. Met name doelt u daarbij op de wijziging van het Loodsgeldbesluit en het westwaarts verschuiven van de grens tussen het Zee- en Binnenloodsgeldtarief en de daaruit voortvloeiende tariefstijgingen.

De NMa gaat in zijn brief uitgebreid in op het wettelijk kader waarbinnen de tariefsvorming van het loodsgeld plaatsvindt. Kortheidshalve verwijs ik u daarnaar. Voorts is het in het kader van het tot stand komen van het loodsgeldtarief van belang dat reeds in 2003 vanuit de Overleggroep Loodsgeldtarieven (LOT), werd aangegeven dat het Loodsgeldbesluit gewijzigd diende te worden. De door de sector gewenste ontwikkeling in de loodsgeldtarieven, i.c. reeds een aanvang te maken met het afbouwen van de bestaande kruissubsidies, diende meer toekomstvast te worden door de introductie van gedifferentieerde en geregionaliseerde tarieven.

De externe consultatie van de wijzigingen van het Loodsgeldbesluit is uitgevoerd door de partijen van het LOT op 10 mei 2004, in vergadering bijeen voor overleg over de loodsgeldtarieven voor het jaar 2005. Uit het verslag van dit overleg blijkt dat de havenregio's Amsterdam IJmond, Noord en de Scheldemonden een gedifferentieerde stijging van de tarieven gericht op een regionaal kostendekkende exploitatie als zodanig kunnen accepteren. Daarmee geven deze regio's aan dat zij, tezamen met de vertegenwoordigers van de regio Rotterdam, positief ten opzichte van de voorgestelde wijzigingen van het Loodsgeldbesluit staan. Op grond van deze bevindingen is het Loodsgeldbesluit in verdere procedure genomen, resulterend in de publicatie in het Staatsblad 2004/617.

De door de regio Amsterdam IJmond geuite kanttekeningen in bovengenoemd LOT- overleg kan ik niet anders plaatsen dan gemaakt in het kader van het verplichte tariefsoverleg dat het Loodswezen, de reders en het havenbedrijfsleven op grond van artikel 15a van de Scheepvaartverkeerswet dienen te voeren. Na dit overleg formuleert het Loodswezen een voorstel waarin al dan niet rekening is gehouden met de door partijen geuite kritiekpunten, en stuurt een definitief voorstel toe aan de minister van Verkeer en Waterstaat.

De Minister kan dit tariefsvoorstel slechts op twee formele gronden marginaal toetsen, namelijk of het in strijd is met het recht, c.q. de verdragsrechtelijke tariefskoppeling met Vlaanderen en aan het algemeen belang. In de Permanente Commissie van 15 oktober 2004 heeft de toetsing aan het recht plaatsgevonden. Daar het tariefsvoorstel voorts binnen de wettelijke index blijft én niet leidt tot onacceptabele verschuiving van de concurrentieverhoudingen tussen de verschillende havenregio's, is ook de toets aan het algemeen belang positief. Bij gebreke aan verdere toetsingscriteria kan de minister dan niet anders dan het tariefsvoorstel goedkeuren.

Tegen bovenstaande achtergrond kan ik niet ingaan op uw voorstel om maatregelen te treffen ten einde de nadelen voor Reefer Agencies ongedaan te maken, c.q. te voorkomen, omdat de wettelijke mogelijkheden hiertoe ontbreken.

Wellicht ten overvloede wil ik u er op wijzen dat door alle betrokken partijen reeds meerdere jaren kritiek wordt geuit op de wijze waarop het loodsgeldtarief jaarlijks tot stand komt. Dit is onder meer de reden om de Nederlandse Mededingingsautoriteit zodanige wettelijke bevoegdheden te geven dat op basis van een transparante boekhouding van het Loodswezen en een goedgekeurd kostentoedelingsmodel, een loodsgeldtarief kan worden vastgesteld. Daarnaast zal het tevens mogelijk gaan worden dat het Loodswezen een efficiencykorting opgelegd krijgt zodat het totale kostenniveau van het Loodswezen zal afnemen. Deze lagere kosten laten zicht vertalen in lagere tarieven. Het havenbedrijfsleven zal in dit proces worden betrokken. Het ligt in de bedoeling het nieuwe systeem van tariefsvaststelling medio 2006 in te voeren.

Hoogachtend,

DE DIRECTEUR-GENERAAL TRANSPORT EN LUCHTVAART,

J. Tammenoms Bakker